Smart ur er det noget der dur
#1
Kære ur venner

Jeg har altid sagt at sådan et smart ur det skal jeg aldrig gå med og har da heller ikke tænkt mig at slå på tromme for at andre forsøger sig med smart watches.


Men men....lige ud af det blå fik jeg en gave bestående af et smart ur i rund udgave og fra den helt billige ende, men så skulle det jo afprøves.

Helt ærligt var der lidt bekymring for den funktion der måler puls og blodets iltning ( jeg er jo en gammel mand der stort set aldrig går til lægen), men vi er ude i nogle målinger med højeste 133 og hvilepuls 54, så det tænker jeg da er okay.

Så er der jo det med antal step om dagen og det bliver til laveste 6000 og ellers omkring de 10000 på en normal dag i værkstedet med mine elever.

Uret har ellers en masse andet lir og noget jeg kategorisk har nægtet er at sætte en ur-skive på med tourbillon....det er jo totalt blasfemi  Icon_blink 

Nu til det egentlige dilemma...for hænger jeg nu på den bølge og hvordan kommer jeg tilbage til mine elskede mekaniske ure og skal jeg nu sælge og gå smart ur's vejen ????

Hånden på hjertet så er der andre herinde der har oplevet noget lignende og hvordan har du det med dit smart ur kontra dine mekaniske ure....se det kunne jeg godt tænke mig at høre nærmere om.

har du overhovedet et smart ur og har det givet noget til dig ?

Jeg er godt klar over de af jer der træner har helt sikkert fundet en løsning med noget smart ur, men er det kun hvis man bruger det til den slags fortrædeligheder, men sådan til hverdag er der så nogen der er skiftet over.

Hvad er det fedeste smartwatch man kan anskaffe sig og hvor meget koster det, hvis i skulle give et bud og har du noget liggende du ikke bruger mere.

Venlig hilsen fra en nybegynder ud i smart-watches
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#2
Jeg købte et billigt Amazfit (hedder nu Zepp) smartwatch for ca. 1½ år siden.
Det brugte jeg i en uge.

To grunde til at jeg droppede det:
Jeg er glad for ure og skifter ofte. Et er for kedeligt.
Jeg blev træt af at mit håndled blinkede, vibrerede og sagde lyde hele tiden.

Det sjove er så at jeg for 3 måneder siden købte et Casio GA-B2100, som nok er det dummeste (eller mest feature-løse) smartwatch der findes.
Det er blevet moddet med et "CasiOak Mod" og har ikke været af armen siden.
Men jeg tror nu aldrig at jeg helt dropper mekaniske ure, men det nye "smartwatch" er helt klart en keeper hos mig.
Jeg tror også mit Casio kommer til at leve længere end mine kollegaers Samsung, Garmin og Apple ure. Icon_smil
mvh
Jeppe
[-]
  • Miwes
Svar
#3
Mit Suunto Core All Black er nok det mest smart watch jeg kommer til at gå med,
Har også haft et der talte skridt og puls, men jeg stolede ikke på de data.

I dag tæller min tlf mine daglige skridt men jeg ved generelt godt om jeg er i mål når dagen er omme.

Derud over går jeg til årligt service hos lægen det bliver man ikke mere syg af forbyggelse er bedre end helbredelse, og jeg vil råde alle til at gøre det til en rutine, for når man kan ofre service på meget andet kan man også på sig selv og man har jo betalt for det.

Smart uret er fint nok men det kommer aldrig til at tage over fra mine mekaniske.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#4
Tror meget du har ret Jeppe og det bliver nok hurtigt for kedeligt og de sædvanlige ure kommer på armen igen.

Sjovt at dit "CasiOak Mod" har fanget dig på den måde, men fedt!

Om man kan stole på de data der er i disse "billige" udgaver af smartwatch skal jeg ikke kloge mig på, men forstår godt at nogle udgaver kan hjælpe folk ved f.eks. fald-ulykker osv. og her kommer det meget handy synes jeg.

Den med at gå til lægen er selvfølgelig på sin plads Icon_Up

jeg bruger også min telefon til at tælle skridt normalt, men nu bare i uret og noget jeg helt klart er blevet glad for er sms på uret.

Fortsat god dag til jer ur venner og hvis andre har noget til tråden, så lad høre fra jer.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#5
Jeg bruger for tiden "almindeligt ur" på venstre arm og så et Apple Watch på højre arm - det ser måske lidt sjovt ud, men det fungerer OK. Jeg bruger hovedsageligt æbleuret til at registrere træning og som musikafspiller til løb (så man slipper for at have mobilen med...)

Jeg har stort set deaktiveret alle notifikationer, da jeg syntes det er hamrende irriterende at blive "tappet" på armen hele tiden... Men ja, det er nok den opsætning som at jeg kommer til at køre med et stykke tid fremadrettet - og så har jeg stadig mulighed for at skifte ur hver dag på venstre arm Icon_smil
Mvh Danny  Icon_smil
Svar
#6
Hej Danny

jeg kan godt se ideen med et ur og en lille computer på håndledet, men for mig er det næsten en umulighed at bære et ur på højre håndled, det bliver jeg aldrig dus med.

Tror nu at det er helt fint med at det er uden udgift til smart ur denne gang (fået som gave), for så får jeg prøvet det og tænker at det går i sig selv igen i løbet af en tid.

Jeg har jo også Rangemann fra Casio og det er jo også et smartwatch.

Hvis jeg skulle være tvunget ud i at kun måtte eje et smartwatch, så ville jeg nok vælge det nye fra Apple Ultra, det er meget flot design.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#7
Mht. det fedeste, så tror jeg det er et religionsspørgsmål :-). For mig er det fedeste smartwatch, det nye Apple Watch Ultra - det krydser de fleste bokse af for mig (det koster 8.000):

1) God størrelse (49mm) og dermed også stor skærm
2) Anderledes og lidt mere råt design end det oprindelige/almindelige Apple Watch
3) Ca. 3 dages batteritid

Jeg har tidligere haft to andre Apple Watch, men har aldrig gået med dem i længere tid. Jeg er altid hurtigt vendt tilbage til de rigtige ure :-). Jeg har også prøvet en periode med "double-wristing", men Apple Watch på højre og almindeligt ur på venstre, men det føltes bare forkert :-)

Efter jeg har fået AW Ultra, så har jeg haft et rigtigt ur på 3-4 gange (på 1-1,5 måned) og det skræmmer mig ;-).

Jeg er derfor gået en lidt anden vej for at komme tilbage til de almindelige ure. Jeg har købt mig en Oura ring: https://ouraring.com/. Den har slet ikke samme funktion som et Apple Watch, men den tracker aktivitet, søvn (en af de bedste søvn-trackers), puls og iltmætning. Derudover giver den en Readiness score baseret på en række faktorer og jeg må sige det ændrer min adfærd. Jeg tænker mere om at jeg får rørt mig, hvornår jeg går i seng osv. Så i dag så mit "sæt" således ud:

İmage

Jeg savnede dog stadig mit Apple Watch :-). Man vænner sig hurtig til at kunne se temparaturen, antal skridt, åbne/starte bilen, slå alarmen til i huset, betale osv. osv. :-)
[-]
  • MichaelA, Miwes
Svar
#8
Har levet og motioneret fint uden et smartwatch og det bliver jeg ved med. Også her et nej tak til blippe bloppe på håndleddet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • khbk, Miwes
Svar
#9
Nu har jeg i nogle uger forsøgt mig med et smartur på armen og det samme gælder for konen der havde en anden model, men fælles for dem var at de lå i den billige ende og begge havde en app der skulle installeres for overhovedet at få noget ud af uret.

Disse app var af ret så tvivlsomme i deres delen data og i det store hele havde vi begge ikke megen tiltro til deres liv på vores telefoner, men uden dem var der jo ikke noget ved uret.

Vi fik beskæftiget at trods vores alder, så var pulsen i de forskellige dage helt tilfredsstillende og det med søvnen og den analyse kunne vi ikke bruge til så meget andet end at se hvilke dage vi havde sovet dårlig eller godt, men det ved man som regel dagen efter også uden smartur.

Fælles for os begge var der meget brug af strøm på telefonen og i den periode var det meget nødvendigt at lade hver dag, men nu hvor vi er stoppet med begge ure, så køre alt som det plejer og der er masser af strøm på telefonen.

Vi har slettet den medfølgende app og hvad der var gemt af data rundt omkring, så vidt vi ved ?

Nu er der kommet et ordentligt ur på håndledet og lige pt. hos mig er det mit Longines Hour Angle og hos konen et lille Seiko, så vi er begge enige om at det er ovre med smartur og det ikke er noget der dur for os, så tror det holder også selv om vi ikke har prøvet et AppleWatch.

Det var enden på den historie så må det være op til andre at vurderer om det er noget for dem med sådan et digitalt ur der blot er en forlængelse af telefonen IMØ
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • KOP, onkeldunkel, PHO
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)