"Mountain Glacier" Alpinist
#1
Efter nogen tid, hvor jeg har holdt en pause fra Urforum og fra urverdenen generelt, har jeg nu igen lyst til at dele noget herinde.

Anledningen er, at jeg efter en periode med experimentering med diverse billige kinesiske homage ure, der har været af forbløffende god kvalitet, samt et Apple iWatch series 7, fik lyst til et "rigtigt" ur igen.

Lige siden Seiko i 2020 lancerede den limiterede udgave af Alpinist serien med den fantastiske "Mountain Glacier" skive, har jeg ikke rigtigt kunnet få den ud af mine tanker ......... eneste Alpinist, der i mine øjne kan komme op på siden af den er deres reissue af den oprindelige 1959 Laurel Alpinist med den blå limiterede "Ginza" skive, som er gudeskøn. Den er dog ikke til at opdrive, medmindre man er parat til at betale langt over den egentlige værdi af uret.

Det samme gælder sådan set også den oprindelige limiterede Alpinist "Mountain Glacier" SPB199J1, der kun er lavet i 2020 eksemplarer og kom på 2 forskellige remme med foldespænde - men i 2021 begik Seiko den meget kontrovercielle og omdiskuterede lancering af nøjagtig det samme ur, med samme skive, blot på lænke og nu i ulimiteret udgave under betegnelsen SPB197J1.

Jeg skal ikke her begynde at beskrive vreden og skuffelsen blandt de kunder, der havde købt den oprindelige limiterede udgave, som iøvrigt var dyrere end den nye ulimiterede som nu kom på lænke, men blot i al beskedenhed glæde mig over, at jeg derfor har mulighed for at spænde uret om min arm til en rimelig pris og på lænke, som jeg foretrækker.


İmage

Et par data:

Ca. 39mm diameter uden kronen alt efter hvordan man måler, 13mm høj, safirglas med cyclops, 6R35 værk der er en videreudvikling af 6R15 som anvendes i Sarb033, hvor den har fået en ekstra safir og hvor gangreserven nu er imponerende 70 timer. 21.600 bph, hack&wind og hæderlig men ikke på papiret imponerende nøjagtighed - min går dog iflg. min timegrapher +4 sekunder i døgnet "face up" og noget større afvigelse i andre positioner, hvilket omsat til virkeligheden nok svarer meget godt til de +2-4 sekunder i døgnet i gennemsnit, som jeg har observeret det i den beskedne tid, jeg har haft uret (5 dage og jeg sover med uret på).

İmage

Vægten er meget behagelige 144 gram i min konfiguration med 1 led fjernet - mit håndled er 20cm og jeg foretrækker, at bære mine ure en smule løst. Lænken er af god kvalitet for en Seiko lænke og endlinks er massive og sidder rigtig pænt på kassen. Dog er lænken med split pushpins, der dog fungerer fortrinligt og gør den nem at regulere. Det svage punkt er nok låsen, uagtet den er massiv og er fræset, samt formet til at passe komfortabelt på håndleddet - dér hvor det går galt er dog, at låsen kun har 2 huller til justering af længden, så det er lidt "hit eller miss", om man er heldig, at den passer. Jeg er så heldig, at den passer fint og med muligheden for at justere den 1 hul ind, når det bliver koldt og mit håndled bliver en smule mindre  Icon_smil  Men skulle man være uheldig, så laver Strapcode og Uncle Seiko aftermarket lænker i rigt udvalg og god kvalitet til netop denne model.

İmage



Og nu til den obligatoriske foto kavalkade - ikke den nemmeste skive at fotografere, men med lidt tålmodighed........:


İmage

İmage

İmage

İmage

İmage
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#2
Først satme godt at høre fra dig igen herinde Peter

Virkelig et dejligt ur du har landet der (kan man hade et Seiko?)

Dine billeder siger jo mere end 1000 ord både omkring den velkendte Seiko kvalitet og de fede skiver de tilbyder på denne model.

Jeg syntes at modellen er urtrolig flot, og personlig tror jeg populariteten kom lidt bag på Seiko, derfor tror jeg de lavede det upopulære comeback move.

Men intet er jo så skidt at det ikke er godt for noget, for så fik du jo et på armen

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • pbr
Svar
#3
Tak for en god gennemgang af dit ur og dine tanker omkring det.
Det har stået på min liste noget tid, men har været i tvivl om det ville se småt ud på armen, så dejligt at du havde billede og str på dit håndled.


Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Svar
#4
(11-06-2022, 09:34 AM)aammat Skrev: Det har stået på min liste noget tid, men har været i tvivl om det ville se småt ud på armen, så dejligt at du havde billede og str på dit håndled.


Det er altid vanskeligt at bedømme størrelsen af ure på billeder - de forekommer altid større på håndleddet på fotos end i virkeligheden

Her et billede, der giver lidt mere perspektiv.

İmage


Men hvis man er vant til store ure, så er der alligevel en “tilvænningsperiode” på 2-4 dage, hvor ure mindre end dem man plejer at bære vil føles “små” uanset størrelsen Derefter forsvinder denne følelse typisk.

Det er naturligvis individuelt, men jeg er kommet frem til, at på trods af mit relativt store håndled på 20cm, så er mit “sweet spot” på ure mellem 38-40mm “give and take”

Jeg har ure der er større, men hvor størrelsen så kompenseres af andre kvaliteter
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • cfnissen, Stensbjerg
Svar
#5
Dejligt at se dig herinde igen, Peter

Tak for god gennemgang og - ikke mindst - gode billeder. Du giver en rigtig god intro til det dejlige ur.

Tak,

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

[-]
  • pbr, Stensbjerg
Svar
#6
Velkommen tilbage!
Håber du bliver lige så glad for din nye Alpinist, som jeg er for min go'e gamle grønne SARB017.
[-]
  • pbr, Stensbjerg
Svar
#7
@ PBR,

Velkommen tilbage, dine velskrevne opslag/anmeldelser og ikke mindst flotte billeder er en glæde at læse, tak.

Alpinist er for mig en lidt overset model, var ikke klar over de limiterede og nu ulimiterede modeller chrashede ind i hinanden, irriterende for ejerne af de limiterede!

Hvad er det lige med den anden skruekrone, er det til kompasrosen eller hvad man kalder den?

Det er vel egentlig et ægte dykkerur, nu da det er et Prospex, ihvertfald et tool watch i mine øjne.
Du skriver lænken er ok for et Seiko ur, dog med hit eller miss, dog har låsen 2 muligheder for at hjælpe med justeringen. Det findes ikke engang på GS! Jeg har 2 af dem hvor det enten er hit eller miss… træls her i sommertiden.

Mht. urværkerne har jeg ingen ure som “svinger” så meget i præcisionen som Seiko’s,uanset om de bliver båret eller ligger stille, det gælder 4r35-6r35-9s68, det synes jeg er lidt mystisk, da ingen af de Swiss made ure jeg har er så ustabile i deres performance som Seiko’s og Grand Seiko’s urværker. Dog undtaget Spring Drive 9r65. Nå men pyt knappen bliver bare trykket ned Icon_blink

Så tænker jeg den Cyklops dukker op på flere af Seiko modellerne, hmmmm. men praktisk for os der er lidt oppe i årene Icon_e_biggrin1

Men tak for et fint skriv. Icon_smil
[-]
  • cfnissen, pbr, Stensbjerg
Svar
#8
Tillykke med uret Peter, nok også den udgave jeg ville vælge


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • doxa300
Svar
#9
Er der andre end mig, der ikke er overrasket over, at Peter er på banen igen Icon_party
Svar
#10
(16-06-2022, 10:19 PM)bjorn_e58 Skrev: Er der andre end mig, der ikke er overrasket over, at Peter er på banen igen Icon_party

Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1 Icon_e_biggrin1
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • cfnissen, phrede
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)