Tre nye Patek - hands on
#1
I forlængelse af de tanker, der blev vækket af Peter’s indlæg, kommer her lidt fra den anden ende af spektret.

Det var faktisk noget jeg egentlig - af flere årsager - ikke havde tænkt mig at lægge på urdebatten, men lad mig nu også bidrage til aktivitetsniveauet. Lad os også få jeres reaktioner og tanker om urene!

I går var der fremvisning af tre nyheder fra Patek Phillippe hos en forhandler i København K. Over tre dage viser de nyhederne for nogle af deres kunder. I går var vi fem, der fik lov til at røre ved de nye vidundere.

Så det var på med vanten i ordets egentlige forstand - med en lille skjult reklame fra et konkurrerende mærke

İmage


Først kom den nye perpetual i platin 5236P med in-line visning af dag, dato og måned.

Uret har mere end 500 dele, hvoraf de ca 300 går til at drive de syv skiver med dato-relaterede funktioner (dag, ‘tiere’, ‘enere’, måned, skudår, måne og dag/nat).

Læg også mærke til den flotte dekoration af den blå skive.

İmage
İmage

Et i mine øjne æstetisk meget vellykket ur baseret på skive- og kassedesign fra regulatormodellen 5235. Sad godt på hånden og var ganske diskret (af et Patek) i mine øjne. Størrelsen var også fin med 41,3 mm i diameter og 11,3 mm i højden.

İmage

Next up var en stålmodel, nemlig 5905/1A, en kronograf med flyback og annual calendar. Ganske solid omgang komplikationer - men det afspejles også i urets størrelse.

Farven på skiven virkede mere grågrøn end den grønne man umiddelbart ser på billederne af uret.

İmage
İmage
İmage

Min personlige mening om lige præcis denne model er ‘nå’. For stort (42mm, 14,13 i højden), for prangende/skinnende.

Det lægger sig på en eller anden måde mellem de smukke klassiske ure de laver (se fx. kassens smukke form) og de svulmende Nautilus-stålmodeller som man alligevel ikke kan få selvom man stiller sig ydmygt bagerst i Stern-køen.

Sidst kom der high-end urkunst på bordet. Her er der tale om 5204R i rødguld med indbygget split seconds kronograf og perpetual calendar.

Spillet mellem den grålige skive og rødguldet er rigtigt godt. Uret er ganske tykt, vi er klart i Datograph territorie (40 mm diameter, 14,3mm i højden).

İmage
İmage
İmage
İmage
İmage

For mig kommer meningen med dette ur når man vender det om. Som på Datographen får man næsten svimmelhedsanfald af dybdevirkningen i det manuelle og smukt forarbejdede værk.

İmage
İmage

Vi er i den oligark-dyre ende af vores hobby her. Du kan vælge mellem dette ur eller 274.125 flasker Cocio (60 cl) fra denne uges tilbudsavis fra Netto. Your choice.

Der var lige et par gæsteure, der måske var værd at fremhæve, dels et smukt Jaeger-LeCoultre som jeg ikke havde set live før. Det var meget smukkere i virkeligheden end på billeder.

İmage

Og dels et andet Patek, der bla. er kendt for skrifttypen på skiven, der skal ligne en slags håndskrift. Ganske cool.

İmage
İmage

Således mættet af indtryk er der kun at slutte af med de tre hovedpersoner. Min favorit har blå skive.

İmage

İmage

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
#2
Tak fordi du deler disse skønne oplevelser.

Hvis jeg havde dadlerne så kunne jeg godt leve med sådan et grønt Patek ;)

Mums
Mvh Kim 
[-]
  • cfnissen
Svar
#3
(16-11-2021, 05:04 PM)Avantismo Skrev: Tak fordi du deler disse skønne oplevelser.

Hvis jeg havde dadlerne så kunne jeg godt leve med sådan et grønt Patek ;)

Mums


Men hvilken af dem? Stål eller rødguld?


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
#4
Otte kroner for en Cocio?
Det er da billigt!
Tak for tippet!
/
Kristen
Svar
#5
(16-11-2021, 05:32 PM)khbk Skrev: Otte kroner for en Cocio?
Det er da billigt!
Tak for tippet!
/
Kristen

Hæ. Når man ikke er til 5204R, så er en Cocio ikke at foragte, og de er til gengæld på tilbud OG mulige at få i butikken som walk-in kunde

Men husk det er en 60 cl Cocio. Du skal nok lige prøve den på håndleddet inden du køber

[-]
  • khbk
Svar
#6
(16-11-2021, 05:30 PM)cfnissen Skrev:
(16-11-2021, 05:04 PM)Avantismo Skrev: Tak fordi du deler disse skønne oplevelser.

Hvis jeg havde dadlerne så kunne jeg godt leve med sådan et grønt Patek ;)

Mums


Men hvilken af dem? Stål eller rødguld?


Sent from my iPad using Tapatalk


Dette gudesmukke ur

İmage
Mvh Kim 
[-]
  • cfnissen
Svar
#7
Tak for indlægget! Forstår ikke, at min invitation altid bliver væk i posten.. hrrmpf.
Godt vi så har dig til at rapportere.
Skønne ure - ingen tvivl om det. Når vi alligevel er ude, hvor vi ikke kan bunde, så vælger jeg den manuelle rødguldsaffære.

Det lille 1-tal i dag-indikatoren, er det år 1 i skudårscyklusen?
Bør der ikke være en 2. Tidszone, når der er dag/nat visning? Hvad overser jeg?

Jens
Svar
#8
Tak for endnu et kig til drømmeland. Jeg er normalt ikke til grønne skiver, men den tone, du har fanget, får mig til at skifte mening. Jeg må indrømme at JLCs skive også er en vinder. Tak fordi vi kom med på besøget.
JK
[-]
  • cfnissen
Svar
#9
Uha uha uha ................ det er vilde sager - lige præcis i dette tilfælde kan man se, at man rent faktisk får håndværk i den sublime ende af skalaen for sine penge !!

Fedt indblik i drømmeland !! Icon_hjerte

Hvis jeg skulle vælge, så er jeg enig med Avantismo - det ville også være mit valg ........... meeen det JLC er altså også smukt !! (og formentlig mere til at håndtere økonomisk Icon_blink )
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • cfnissen
Svar
#10
Ikke ure jeg får den store lykkefølelse over og hvis jeg skal være ærlig, hvilket du jo spørger til, så er de jo i længder ikke deres penge værd, når man ser på kvalitet og håndværk. Men de har fået en "desværre" anden effekt, hvor flash effekten sætter prisen fordi de kan. Den udvikling bryder jeg mig ikke personligt om, men jeg har det super fint med at andre kan se at kvalitet og håndværk på disse ure hænger sammen, men den har jeg ikke. Selvom jeg havde pengene, ville de aldrig blive købt.

Men dejligt at sådanne ure også vises på dette forum, da verden jo er større :-), så giv den endeligt gas med ure fra disse uopnåelige sammenkomster :-)

Torben
[-]
  • cfnissen, khbk, willy
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)