Has the value gone for Rolex.
#11
(04-11-2021, 10:49 PM)bjorn_e58 Skrev: Jeg tror på ingen måde at værdien er væk. Rolex er ganske givet helt bevidst om, hvad der sker i øjeblikket, og hvis jeg var på deres side ville jeg kun være glad for, at det nu ikke kun er Daytona i stål, der grey-market handles over vejledende pris, men også mange andre modeller - især dem de kalder "professional", sub, gmt, osv.  De kan jo for det første sidde der og grine hele vejen til banken, og deres forhandlere er helt sikkert også glade.  Før i tiden kunne de have 17 midsize, der trak støv og sælge de mere efterspurgte efterhånden som de kom ind.  Nu kan de - selvfølgelig med Rolex's stiltiende accept - "kræve" at manden køber er ur til konen, når han selv vil købe en sub.  Hvem på den side af disken er utilfreds med det?  Og som de jo rigtigt siger - ingen er tvunget til at købe.  

Jeg tror også, at Rolex - trods deres faktiske værkkvalitet, som er solid men ikke smuk - gerne vil blande sig med PP, LS, osv. De vil gerne være de eksklusive for det særlige publikum, og gir lige prisen et nøk opad hvert år, samtidig med at Tudor så kan blive lidt mere "hvermandseje" (selvom de jo også har modeller, der ikke lige kan købes fra gaden hos enhver AD).

Jeg er ikke helt enig med dig, willy, at 99% af urene er smykker, men jeg forstår udmærket, din pointe. Men ligesom kvinder ikke holder op med at købe/få Cartier smykker eller Hemès tasker, så holder mænd ikke op med at købe Rolex (PP, IWC, you name it). Og derfor er det jo "bare" brugsgenstande med en signalværdi, eller smykker. Men i store dele af verden, hvor vi for længst har fået penge nok til mad på bordet, og en bolig (måske med Fritz Hansen møbler eller PH lamper), så skal vi jo lægge vores penge et sted.  Banken gi'r negativ rente og aktier er ikke særligt smukke, så hvorfor ikke ure og tasker?  Money makes the world go around, som Liza Minnelli sang i Cabaret. Måske er vi ligeså dekante som vi var i slut tyvernes Berlin, og måske går det hele under.  Men så vil jeg faktisk hellere have at mine Rolex'er mister værdi, end at mine aktier gør det.  Rolex'erne vil jeg stadig kunne glæde mig over, men et drastisk fald af aktiekurser vil gøre av.

Og ja, ja: Jeg er naturligvis glad for, at langt hovedparten af mine Rolex'er blev anskaffet før priserne gik amok!

Men jeg er ikke typen, der sende hele bunken til chrono24 er swapper over til et andet mærke.  Det er jeg meget sikker på, at jeg ikke er ene om!

/Bjørn.
Hi Bjørne nice to hear from you again. Icon_smil I was mostly thinking about the watchmaking value
of a modern Rolex compared to other brands you can buy for about the same price.I think
many brands are leaving them behind in what you can get for your money today.They are
still great watches,but i think they have to improve in the future.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#12
Snakken har jo været oppe mange gange både i ind og udland og vil helt sikkert blive det igen.

Vi kommer bare ikke uden om fakta.
Rolex lyver ikke om hvad de bygger og skal du have multi komplikationer så skal du en anden vej.

De kan sælge alt de bygger og mere til så kunderne forlanger ikke ændringer så hvorfor skulle Rolex lave nogen..

Opskriften virker og har gjort det længe og der er intet der tyder på at det er behov for ændringer som min. Inden for overskuelig fremtid.



Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#13
Rolex har styr på det.

Der kommer mange, mange rige mennesker i verden fremover, der alle vil vise omverden at de nu har fået succes.

Der er Rolex altid et pletskud.

Alle ved at Rolex er et dyrt urmærke.

-

Kun urtosser / nørder ved at et Blancpain er et bedre ur.

For alle andre kunne et Blancpain ligeså godt være et Seiko.
Mvh Kim 
Svar
#14
(05-11-2021, 09:45 PM)Avantismo Skrev: Rolex har styr på det.

Der kommer mange, mange rige mennesker i verden fremover, der alle vil vise omverden at de nu har fået succes.

Der er Rolex altid et pletskud.

Alle ved at Rolex er et dyrt urmærke.

-

Kun urtosser / nørder ved at et Blancpain er et bedre ur.

For alle andre kunne et Blancpain ligeså godt være et Seiko.



Jeg vil sige at alle ved at Rolex er et dyrt mærke som du siger, men det er også snart alle mands eje for dem der vil have et Rolex. Et godt pænt et til 25.000 - 40.000 er jo ikke svimlende, så et rigmandur synes jeg bestemt ikke det er, men når mange svimler lidt over det er det nok fordi de højst vile give 5.000 kr for et ur selv.
Svar
#15
(06-11-2021, 09:47 AM)Stenstrup Skrev: Et godt pænt et til 25.000 - 40.000 er jo ikke svimlende, så et rigmandur synes jeg bestemt ikke det er, men når mange svimler lidt over det er det nok fordi de højst vile give 5.000 kr for et ur selv.


Hvor finder du lige et godt pænt Rolex sport til den pris, vil jeg gerne vide !!?? Du kan højest finde et ældre 34mm Datejust eller Oyster til den pris.............. MÅSKE !

Din præmis er forkert.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • onkeldunkel
Svar
#16
Et ur til 50K er rigtig mange penge for alm mennesker der ikke er urnørder.

Tag en tur til øst europa, afrika eller Lolland.
Mvh Kim 
[-]
  • Jens
Svar
#17
(06-11-2021, 09:59 AM)pbr Skrev:
(06-11-2021, 09:47 AM)Stenstrup Skrev: Et godt pænt et til 25.000 - 40.000 er jo ikke svimlende, så et rigmandur synes jeg bestemt ikke det er, men når mange svimler lidt over det er det nok fordi de højst vile give 5.000 kr for et ur selv.


Hvor finder du lige et godt pænt Rolex sport til den pris, vil jeg gerne vide !!?? Du kan højest finde et ældre 34mm Datejust eller Oyster til den pris.............. MÅSKE !

Din præmis er forkert.

Jeg snakker om Datejust ure.

(06-11-2021, 10:27 AM)Avantismo Skrev: Et ur til 50K er rigtig mange penge for alm mennesker der ikke er urnørder.

Tag en tur til øst europa, afrika eller Lolland.

Jo, for dem der ikke er urnørder, er 50.000 kr. mange penge, men mange kan da købe et ur til de penge alligevel. 1/3 af folkepensionister er millonære og mange bruger jo rigtig mange penge på alt muligt, så 50.000 kr er ikke noget særligt beløb i sig selv. Det er mere hvad pengene bruges til. Alle kan give 6.000 kr for en kuglepind. Dog vil de fleste nok kun bruge 100 kr. Så det er sådan at jeg ser på det.

Der er nu en del "rige" i storbyerne i Øst Europa. Landene er jo store og der er en del "nyrige".
Svar
#18
(06-11-2021, 11:15 AM)Stenstrup Skrev: Jeg snakker om Datejust ure.



Det gør jeg nu også bl.a., hvis du læser hvad jeg skrev :-) 

Min erfaring er, at der er meget langt imellem en Rolex stålmodel mellem 25-40K, medmindre det er en ældre Datejust eller Oyster på 34mm.
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • onkeldunkel
Svar
#19
(06-11-2021, 11:42 AM)pbr Skrev:
(06-11-2021, 11:15 AM)Stenstrup Skrev: Jeg snakker om Datejust ure.



Det gør jeg nu også bl.a., hvis du læser hvad jeg skrev :-) 

Min erfaring er, at der er meget langt imellem en Rolex stålmodel mellem 25-40K, medmindre det er en ældre Datejust eller Oyster på 34mm.


Ja, gamle vintage modeller :). Men de modeller er der jo også mange der går efter. Mange er glade bare der står Rolex på. Lidt ligesom biler. Mange, nok unge, vil hellere køre en halvrusten Mercedes eller Audi eller BMW end en velholdt Toyota.
Svar
#20
Jeg er i princippet enig med Willy i at sund logik med tiden ville få interessen for Rolex til at falde og dermed priserne. Men manglende finish og dekorering af værket er (som andre også har skrevet) ikke parametre som den alm urkøber hæfter sig ved. Sandheden er vel også at urets indre værdi på ingen måde har relation til funktionaliteten (at vise tiden) i vore dage, og da funktionaliteten ydeligere er komplet unødig så overvejer jeg om ikke ure blot skal sidestilles med smykker i sådanne diskusioner der involverer folk der ikke er urnørder? Havde Rolex valgt at smide Selitta eller ETA 2428 i sine ure ville de stadig sælge som varmt brød. Urnørder er stadigt glade for Rolex men ikke til de priser de sælges til nu.

Fatter man med tiden interesse for ure tænker jeg man begynder at drive "mod strømmen" og er på Haute Horology, Independants, Vintage eller andet som netop gør at man differentierer sig og ved hvad der er "godt". Men så er man nørd i mine øjne :)

Men er vi mon ikke i en ur-boble lige nu? Alt kan sælges bare det er limmited edition, og den primære værdi relaterer sig til den begrænsede mængde og relativt lidt til uret kvalitet. Et godt eksempel er VC Everest som fik en helvedes masse spalteplads på alle ur-blogs, men som var udsolgt inden det kom i butikkerne - var det virkelig så fedt til den pris $31.000?
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)