Has the value gone for Rolex.
#1
It would be interesting to hear what you all think about the crazy prices we are
paying,especially on the Grey market for Rolex watches.
                     The thing that really tipped me over the edge,was that i recently
bought a Rolex Batman.I really liked the watch except for the polished center
links.I thought the bezel was a thing of beauty,and i intended to keep it,at least
for a few months Icon_smil
                         I have always known and respected that Rolex do not do much
with the finishing of their calibers,and they hide them behind a solid case back.
But they have a reputation of reliability and strength second to none.And of course
you have to take into account the fact that they hold there value better than any
other brand.
                              But in the last few years due to the mass indoctrination of
watch buyers,who think Rolex make the best watches on the planet,prices have
reached ridiculous levels.
                             When a Rolex Green Sub costs more than a Blancpain fifty
fathoms,we have truly entered a world,where people are willing to pay nearly
double the price for a watch because of the name on the dial.
                            The Blancpain is better finished,the caliber is in a different
class to any modern Rolex,and the amount of handwork is about 100 times
more than a machine finished undecorated caliber in a Sub.The actual worth
of the Sub caliber is only a few hundred dollars.

                      In reality the Sub should cost about half the price of the Blancpain
or even my Glashutte Sea Q Date.It is your money and you make your choice,and
i have made mine.I have owned at least 45 Rolex watches,and i still think they
are a great brand.You could argue that they have never been great value for
the money.I would dispute this because for so many years they have made some
of the greatest watches that collectors all over the world love.
                       My own opinion today,is that i would still buy a used Rolex if the
price was fair for what i am getting.But to pay the prices that dealers demand
for a hot model is not on my agenda.And i truly think that this is going to hurt the
image of Rolex in the future.The last thing a brand like Rolex wants is for a watch
to become common.Some will say that with a yearly production of over one
million watches,and the new demand from maybe one Billion new buyers in 
the future,Rolex have nothing to fear.But there are millions of Rolex watches
out there,just look at how many they have made in the last fifty years!

                              In my eyes Rolex lost the image of being an exclusive watch
many years ago.Today the competition is incredible,and i can see them falling
longer behind other brands in their segment .The internet is a game changer
for brands who just live on past achievments.

What do you think?
PS. When i compaired the Batman to the Glashutte,the Batman made me feel like i had
been cheated.So now i have the Glashutte and i feel much better.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#2
Omkring Rolex har vi alle tror jeg en indivuel holdning som jo er netop det..

Jeg ser ikke vindende omkring Rolex ændre sig fremover af flere årsager bla.

1. Stærkt holbart design
2. Stor signalværdi.
3. Sikket værdi anbringelse
4. God markeds kontrol og strategi.

Det de gør godt gør de altså rigtigt godt.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Jens, onkeldunkel, willy
Svar
#3
Jeg synes ikke, at Rolex urenes værdi er forsvundet - det er stadig dejlige og robuste ure, der giver (eller gav) mig stor glæde på armen. Jeg har haft mange og der er ikke et eneste af dem (måske med undtagelse af 16570) som jeg ikke i dag fortryder at have solgt - men hvem kunne vide, at markedet ville udvikle sig som det har gjort.

I dag står den pris, man som almindelig dødelig er tvunget til at betale dog slet ikke i forhold til hvad man får for pengene - jeg vil gå så vidt, at jeg endog vil sige, at man er til grin for sine egne penge  Icon_head

Når selv et helt almindeligt brugt Rolex sports stålur sælges for en pris, der er højere end den vejledende udsalgspris fra en AD, så hører al fornuft op !! Men sådan går det, når det kun er de særligt udvalgte, der kan komme i betragtning til en plads på AD´ernes ventelister, hvor man så også skal have flere års tålmodighed.

Så er det, at jeg står af og føler en indre vrede over markedets tilstand (også selvom jeg må medgive Stensbjerg, at Rolex gør det godt mht. markeds kontrol og strategi.......... måske lidt for godt) - det har så den virkning, at jeg i dag, hvis jeg endelig skulle have pengene, nok i konsekvens af dette, ville vende mig imod andre mærker ........... ret beset er der mange andre mærker, hvor man horologisk og i relation til urglæde, får langt mere for sine surt tjente og højt beskattede penge !!
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • Jens, Stensbjerg
Svar
#4
(01-11-2021, 05:22 PM)Stensbjerg Skrev: Omkring Rolex har vi alle tror jeg en indivuel holdning som jo er netop det..

Jeg ser ikke vindende omkring Rolex ændre sig fremover af flere årsager bla.

1. Stærkt holbart design
2. Stor signalværdi.
3. Sikket værdi anbringelse  
4. God markeds kontrol og strategi.

Det de gør godt gør de altså rigtigt godt.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk

I think you are on the wrong track here Jacob.I think most would agree
with what you have written,including me.But the question is do you get
any real watchmaking value for the price we have to pay in todays
market.I do not think we do anymore,because for the price of a Rolex
sports watch today,you can buy watches that are so much better.
I did not mind paying a small premium in the past for a Rolex,because
i knew i was getting a good SS wrist watch that would last for years
and keep its value.But like i said when i can buy a Blancpain fifty fathoms
for the same price as a Green Dial Sub,then its getting ridiculous.
Its like pricing a Ford Focus in the same bracket as a Ferrari.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#5
Det kan (mener jeg) koges ned til hvad man søger efter i uret.

Vil du have f.eks. Have bred udadvendt signal værdi og sikker værdi anbringelse, ja så er der ret beset ingen over Rolex.

Det sammer gælder håndværket ja FF giver mere kræs for os som går op i det (mange gør det ikke) og man kan måske endda får lov at se gennem en glas bagkasse, men så tager Rolex stikket når det kommer til holbarhed og det kræver også håndværk især med tanke på den mængde enheder de producere.

Så det handler om hvad man søger efter.

Lige så lidt som man kan sammenligne Ford med Ferrari,
kan man reelt sammenligne Rolex med andre mærker, de køre deres helt eget show, men heldigvis kan man jo selv bestemme om man vil indløse billet.

Jeg har været der om jeg kommer igen vil tiden vise, sidst jeg havde muligheden sagde jeg nej tak, men jeg har stor respekt for Rolexs evne til at hype deres brand = tjene penge hvilke alt business går ud på.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#6
Vi, urnørder, kan sagtens bliver enige om at Rolex er over priset for hvad man får, MEN, det er ikke, ud fra min erfaring, os på denne og andre tilsvarende "nørd" sider, som driver rolex til hvor de er..
Et eksempel er at jeg har en svoger der ikke som sådan interesserer sig for ure, men han vil gerne have et Rolex.
Ikke fordi han ved en masse om Rolex, men udelukkende fordi det er et Rolex.
Og det køber segment, tror jeg, er meget større end vi "nørder", hvilket er med til at holde priserne oppe.
[-]
  • longbear, pbr, willy
Svar
#7
Jeg er gået all-in (næsten) på Rolex (men har dog stadig mit Glashütte SeaQ Panorama og min Speedmaster Tokyo). Jeg synes der er kæmpe forskel på om man snakker Rolex til listepris eller Rolex på grey market. Til listepris synes jeg faktisk hele pakken hænger utrolig godt sammen for langt de fleste modeller. Mit Sub (124060) til knap 60K synes jeg faktisk er en rimelig pris i forhold til hvad man får. Det er et af de ure jeg går mest med - et super godt all-round ur der går til alt. På grey market til knap 90K synes jeg ikke pris/kvalitet/komplikation hænger sammen. Det bliver endnu værre hvis man f.eks. kigger på Daytona 116500 hvor man skal betale næsten 3 x listepris - det er jo helt skørt.

Jeg er dog 100% enig med Stensbjerg - jeg tror på ingen måde tingene ændrer sig for Rolex. Willy, når du sammenligner med en Ford Focus vs. Ferrari, så synes jeg ikke det holder. En bedre sammenligning vil være en Ford Focus med en Ferrari motor (BP osv.) vs. en Ferrari med en Ford Focus motor (Rolex). Jeg tror 95% (og måske endda endnu flere) af dem der køber et Rolex ur er fuldstændig ligeglad med værket og om kassen er maskinpoleret eller poleret i hånden, om 95% af delene er fremstillet in-house (mener jeg f.eks. Glashütte gør) eller om de er fremstillet på en fabrik i Kina. Når de køber er Rolex køber det noget hele andet - det er stil, status, historien, anerkendelsen osv.
Svar
#8
(03-11-2021, 11:49 AM)onkeldunkel Skrev: Jeg er gået all-in (næsten) på Rolex (men har dog stadig mit Glashütte SeaQ Panorama og min Speedmaster Tokyo). Jeg synes der er kæmpe forskel på om man snakker Rolex til listepris eller Rolex på grey market. Til listepris synes jeg faktisk hele pakken hænger utrolig godt sammen for langt de fleste modeller. Mit Sub (124060) til knap 60K synes jeg faktisk er en rimelig pris i forhold til hvad man får. Det er et af de ure jeg går mest med - et super godt all-round ur der går til alt. På grey market til knap 90K synes jeg ikke pris/kvalitet/komplikation hænger sammen. Det bliver endnu værre hvis man f.eks. kigger på Daytona 116500 hvor man skal betale næsten 3 x listepris - det er jo helt skørt.

Jeg er dog 100% enig med Stensbjerg - jeg tror på ingen måde tingene ændrer sig for Rolex. Willy, når du sammenligner med en Ford Focus vs. Ferrari, så synes jeg ikke det holder. En bedre sammenligning vil være en Ford Focus med en Ferrari motor (BP osv.) vs. en Ferrari med en Ford Focus motor (Rolex). Jeg tror 95% (og måske endda endnu flere) af dem der køber et Rolex ur er fuldstændig ligeglad med værket og om kassen er maskinpoleret eller poleret i hånden, om 95% af delene er fremstillet in-house (mener jeg f.eks. Glashütte gør) eller om de er fremstillet på en fabrik i Kina. Når de køber er Rolex køber det noget hele andet - det er stil, status, historien, anerkendelsen osv.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#9
(03-11-2021, 12:44 PM)willy Skrev:
(03-11-2021, 11:49 AM)onkeldunkel Skrev: Jeg er gået all-in (næsten) på Rolex (men har dog stadig mit Glashütte SeaQ Panorama og min Speedmaster Tokyo). Jeg synes der er kæmpe forskel på om man snakker Rolex til listepris eller Rolex på grey market. Til listepris synes jeg faktisk hele pakken hænger utrolig godt sammen for langt de fleste modeller. Mit Sub (124060) til knap 60K synes jeg faktisk er en rimelig pris i forhold til hvad man får. Det er et af de ure jeg går mest med - et super godt all-round ur der går til alt. På grey market til knap 90K synes jeg ikke pris/kvalitet/komplikation hænger sammen. Det bliver endnu værre hvis man f.eks. kigger på Daytona 116500 hvor man skal betale næsten 3 x listepris - det er jo helt skørt.

Jeg er dog 100% enig med Stensbjerg - jeg tror på ingen måde tingene ændrer sig for Rolex. Willy, når du sammenligner med en Ford Focus vs. Ferrari, så synes jeg ikke det holder. En bedre sammenligning vil være en Ford Focus med en Ferrari motor (BP osv.) vs. en Ferrari med en Ford Focus motor (Rolex). Jeg tror 95% (og måske endda endnu flere) af dem der køber et Rolex ur er fuldstændig ligeglad med værket og om kassen er maskinpoleret eller poleret i hånden, om 95% af delene er fremstillet in-house (mener jeg f.eks. Glashütte gør) eller om de er fremstillet på en fabrik i Kina. Når de køber er Rolex køber det noget hele andet - det er stil, status, historien, anerkendelsen osv.
                               One big fault i think you and Stensbjerg are making here is this.Do not confuse marketing
with making a good product that will have lasting value.Many brands have made this mistake,and they always
pay the price in the end.Rolex have been living on past achievments for many years now,just like Patek and a few
other brands i could mention.Ask yourself ,when did they last bring anything new or revolutionary to watchmaking?
                            Rolex in my opinion can carry on doing what they do now,for many years to come and they
will sell every watch they make.Nearly all people who know even a little bit about watches know this Icon_smil

                         But it is also a fact that they are becoming a common prestige product.And more and more
people are asking ,what are we getting for the prices we are paying especially on the used market.
We are talking about SS models with basic nearly unfinished calibers here.Some will say they are very reliable
and easy to service.This was a very good sales argument when i bought my first Rolex about 50 odd years
ago,but it does not wash today.There are hundreds of brands making SS sports watches today,that because
of new manufacturing methods can do the same,if not better in many cases.
                        Today modern Rolex watches are not like the old watches.The old models were unique and
nobody made a better or reliable watch at this time in history.The new watches are jewellery pure and simple
just like 99% of all watches we buy today.
                              Lets say they have made about 45 million watches in the last fifty years.That is an awfull 
lot,and of course we have some models that were produced for a short time.So no doubt in my mind,the
demand on the collectors market for these short production watches will be high for many years to come.
                              The internet is the game changer for the future of brands like Rolex in my opinion.
I hear the same argument again and again,do not confuse the great watch buying public with collectors
or watch blogg enthusiasts.Nothing could be farther from the truth! Rolex and other brands like Patek-Ap-
Lange etc etc owe their very existence to watch bloggs and collectors.Take Lange who without the positive
reviews on watch sites would not be where they are today.
                              It was Time Zone and other watch sites that created the demand for many brands,
it was not the great watch buying public!

                            Today even on the Rolex Forum,i can read almost daily about people who are leaving
Rolex to buy other watches.This would have been unheard of just a few years ago.Lets remember that
watch people talk to their friends at their workplace and to family members.So it might take a while but
eventually the great watch buying public ,do get the information in the end.
                           You can fool the public for a very long time,but not for all of the time.And the internet
changes things very quickly today.I think that more people will in the future will be even more aware about
marketing and value for money.
                                             Rolex have reached saturation level for me.I just cannot see the value
anymore.And if i want to invest my money,then i can think of many other ways to do it than wearing
an inferior product on my wrist,when i can get a much better watch for less money.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#10
Jeg tror på ingen måde at værdien er væk. Rolex er ganske givet helt bevidst om, hvad der sker i øjeblikket, og hvis jeg var på deres side ville jeg kun være glad for, at det nu ikke kun er Daytona i stål, der grey-market handles over vejledende pris, men også mange andre modeller - især dem de kalder "professional", sub, gmt, osv. De kan jo for det første sidde der og grine hele vejen til banken, og deres forhandlere er helt sikkert også glade. Før i tiden kunne de have 17 midsize, der trak støv og sælge de mere efterspurgte efterhånden som de kom ind. Nu kan de - selvfølgelig med Rolex's stiltiende accept - "kræve" at manden køber er ur til konen, når han selv vil købe en sub. Hvem på den side af disken er utilfreds med det? Og som de jo rigtigt siger - ingen er tvunget til at købe.

Jeg tror også, at Rolex - trods deres faktiske værkkvalitet, som er solid men ikke smuk - gerne vil blande sig med PP, LS, osv. De vil gerne være de eksklusive for det særlige publikum, og gir lige prisen et nøk opad hvert år, samtidig med at Tudor så kan blive lidt mere "hvermandseje" (selvom de jo også har modeller, der ikke lige kan købes fra gaden hos enhver AD).

Jeg er ikke helt enig med dig, willy, at 99% af urene er smykker, men jeg forstår udmærket, din pointe. Men ligesom kvinder ikke holder op med at købe/få Cartier smykker eller Hemès tasker, så holder mænd ikke op med at købe Rolex (PP, IWC, you name it). Og derfor er det jo "bare" brugsgenstande med en signalværdi, eller smykker. Men i store dele af verden, hvor vi for længst har fået penge nok til mad på bordet, og en bolig (måske med Fritz Hansen møbler eller PH lamper), så skal vi jo lægge vores penge et sted. Banken gi'r negativ rente og aktier er ikke særligt smukke, så hvorfor ikke ure og tasker? Money makes the world go around, som Liza Minnelli sang i Cabaret. Måske er vi ligeså dekante som vi var i slut tyvernes Berlin, og måske går det hele under. Men så vil jeg faktisk hellere have at mine Rolex'er mister værdi, end at mine aktier gør det. Rolex'erne vil jeg stadig kunne glæde mig over, men et drastisk fald af aktiekurser vil gøre av.

Og ja, ja: Jeg er naturligvis glad for, at langt hovedparten af mine Rolex'er blev anskaffet før priserne gik amok!

Men jeg er ikke typen, der sende hele bunken til chrono24 er swapper over til et andet mærke. Det er jeg meget sikker på, at jeg ikke er ene om!

/Bjørn.
[-]
  • Jens, longbear, willy
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)