Retro bølgen
#1
Hvad er tankerne herinde om den?

selv er jeg en smule splittet i mellem at jeg syntes den har givet en masse muligheder i alle prislag for at få et ur med et cool look med en moderne teknik som ikke kræver de store hensyn.

På den anden side syntes jeg at det efterhånden er lidt ensidigt og der kommer ikke rigtigt noget helt nyt og spændende på markedet, jeg var glad for at se Langes bud på et sportsur men så også gerne en breddere vifte af mærker i flere prislag fulgte trop.

Jeg er med på at der produceres hvad der er efterspørgsel på alligevel mener jeg dog godt at flere mærker kunne slippe de historiske vingesus i langt højere grad.

Der kan generelt ikke være ret travlt i design afdelingerne rundt omkring?

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#2
Det er blevet noget mere prominent de seneste par år, og jeg må erkende at jeg også er splittet.

På den ene side vil jeg til hver en tid hellere købe et moderne ur som er vintage inspireret end et reelt vintage ur.
Dette er primært fordi vintage markedet er en vildmark, fyldt med skjulte skader, Frankenwatches og fakes. Og fordi der er kommet så meget fokus er det ikke engang fordi det flyder med gode tilbud, selvom man selvfølgelig stadig kan være heldig.

Så på det punkt er det rart med lidt vintage inspiration, selvom jeg nu generelt ikke er den store vintage nørd stilmæssigt.

På den anden side er det trættende at se så mange store ur mærker bliver ved med at spytte vintage designs ud i stedet for at prøve at designe noget nyt. Det er trættende at se på i længden, og det føler på mange måder som om de store mærker er gået super meget i stå.

Jeg søger personligt mod de mindre mærker af den årsag, da jeg synes mærker som Sartory Billard, Zelos, Lundis Bleus, Holthinrichs og lignende kan lave spændende originale designs, som på mange måder er moderne uden det bliver sådan noget "kickstarter skelet ur" - moderne.


For mig tror jeg dog først det for alvor bliver for meget med de vintage designs som bruger "faux patina". Det her Longines er nok det værste eksempel jeg kan komme i tanke om.

İmage

Sendt fra min Redmi Note 7 med Tapatalk
Svar
#3
Kort og kort...

Jeg har generelt været fan af mange ure med det tema, men er faktisk ved at være lidt træt af det. Det ville være forfriskende med noget mere nytænkning. Men det er måske svært at blive ved med at finde på noget. Jeg ved det ikke, jeg er ikke designer  Icon_e_biggrin1
Svar
#4
Very few of these vintage inspired watches will have any lasting value in my
opinion.Very few brands are trying to do anything new,and i find most new
releases boring.One dive watch looks like a thousand others,and i think the
watch industry should be renamed the Fashion watch industry.It reminds
me of the music industry,it is all controlled beyond belief and the art that
once existed has been replaced by corporate products.
                     But people always get what they deserve in the end.And 
when we create a back clapping uncritical society the result is never great
to look at.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#5
Kan det være et behov for at fortælle omverdenen at vi har en historie der går langt tilbage, når man præsenterer retro og se hvad vi fandt på hylde på et gammelt loft jeg ved det ikke, men af og til kan det virke som en god ide at forsøge sig og ellers hvad skal man gøre, det meste er jo fortalt i de mange ur design.

Når det kommer til nye designs handler det ofte om at nu er uret blevet lidt større eller mindre og trenden skifter lidt frem og tilbage, men dybest set er der ikke det store at komme efter, med mindre man ryster posen og virkelig designer ud af kassen, hvis man ellers kan give grønt lys til sådan en udskrivning.

Jeg elsker ure i næsten alle afskygninger og bliver ikke som sådan træt af at læse om dem og kigger med stor fornøjelse på hvad der kommer fra de forskellige mærker, hvilket ikke nødvendigvis giver mig lyst til at dømme dem ude, blot fordi de er med rod i hvad man tidligere har udgivet, men hvad der skal til for at skabe de vilde sællerter har jeg ikke en ide om og i virkeligheden er de mærker der for alvor kommer med nytænkning ikke inden for mit budget, som f.eks. Jacob & Co der må siges at gå egne veje.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • En_Nissen, longbear
Svar
#6
Som vintage mand har jeg det lidt ambivalent med hele retro bølgen. På den ene side er jeg glad for at se de designs der fungerer blive taget op igen således at nye ur-nørder næsten kan få en klassiker uden at skulle ud i det komplekse vintage marked. Et godt eksempel er Tudor BB58, som vi vel alle kunne se var “rigtig” på mange parametre. På den anden side bliver jeg skuffet over at producenterne ikke går “all in” og producerer lige det jeg forbinder med de gamle modeller; håndoptræk, plexiglas, uden dato, korrekte mål osv.

Som OP skriver er problemet jo nok også at der produceres det som kan sælges. Urkøbere er nogle ældre mænd som bevæger sig langsomt og noget konservativt afsted. Ændre Omega for meget på Speedmaster er der kø hos psykiateren, og vi skriver spalte op og ned om nye modeller, for og imod ved den mindste ændring.

Meget få producenter tør ændre for meget på deres formel, og skal der komme noget nyt er det nok enten fra et af de meget store huse, en newcomer, eller et brand som har et input fra en design vinkel.

Ming kunne være newcomer kandidaten, men jeg er frygtelig irriteret på deres business model og måden de forstå at promovere deres ure på selvom de ikke har nogen til salg.

Design vinklen kunne komme fra Cartier eller Bulgari, som jo begge laver meget spændende ting med lidt kant.

I gamle dage var der også Ikepod (som vist er genopstået).

.. og så tror jeg ikke vi skal forvente os at det nye design kommer i/fra sportsur segmentet, altså hvis vi taler om kommende klassikere. De klassiske tool ure er defineret, og da vi ikke bruger ure som tools mere vil jeg vædde 29000 blå birkes på det :)
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)