Gave til knægten
#11
Congratulations Kim Icon_smil That took a lot of hard work for your son.
https://www.chrono24.dk/tutima/military-...119508.htm
I think this watch with a Lemania 5100 caliber is better value than any modern IWC with
a Sellita or ETA stuck inside it.Remember the older IWC pilots had ETA calibers modified
and finished by IWC.Their modern pilots,without inhouse calibers are a rip off in my
opinion.Hope you find something nice for him,he deserves it.
https://www.hodinkee.com/articles/tutima...tary-units
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • millan renatus
Svar
#12
Mit pilotur når jeg flyver drone :)

B50 cockpit

İmage
Svar
#13
Big Grin 
Hey Kim

I min verden burde du give ham den klassiske speedy pro hesalite men de tanker har du helt sikkert været forbi?

Når det så er sagt så har jeg et andet og alternativt bud end speedy eller IWC pilot variant....

Det er et 1/2 pilot ur...  Icon_cool

Tudor black bay GMT pepsi ref. 79830....  Icon_Up

Der er også modsat alle de andre nævnt plads til en stor gravering på bagkassen...
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
[-]
  • cfnissen, Stensbjerg
Svar
#14
Stort tillykke - jeg var til optagelsesprøven på Flyvestation Værløse for 32 år siden - 5 dage, men de sagde jeg ikke var moden nok og skulle prøve igen året efter. Det fik jeg aldrig gjort :-)

Hvad med noget Oris? Jeg kan virkelig godt lide Oris GMT Rega LE, eller Oris Air Racing Edition LE. De har også deres Oris Big Crown ProPilot Altimeter REGA LE med højdemåler :-)

İmage

İmage




Alternativt Breitling Aviator 8 Curtiss Warhawk - den er altså også fin.

İmage
[-]
  • cfnissen
Svar
#15
Tillykke med ham.

Der er også denne mulighed


https://www.sinn.de

İmage


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen
Svar
#16
Jeg har tygget lidt på denne og mener der er to tilgange til gaven

1. En gave som fejre hans vinger, og af en beskaffenhed som ad åre vil blive brugt og opbygge affektionsværdi for ham. Det kan i princippet være hvad som helst, men i dette tilfælde et ur som bør passe ind i hans eksisterende samling og have en “kvalitet” således at det bliver brugt osv osv

2. Et ur som komplimenterer hans kommende erhverv, og som han kan bruge som et værktøj i cockpittet. I denne tilgang bør fokus være på rå funktionalitet og ikke på mærkets historie, værkets finish mm. Pure Pilot

En ren fejringsgave behøver ikke at være en flieger, men et ur som han forhåbentlig vil gå med ofte, i mange år og måske indgå i en senere ursamling men bestemt også et ur der kan stå alene. Han har pt tre dykkere, så en chronograph eller flieger er jo oplagt. En IWC enten Mark XVIII (eller hvor langt de nu er kommet) eller en 3706 er oplagt, men er måske lidt for meget insider-urnørd til at han falder i svime over dem. 3706 har det helt rigtigt skive design med baton-hands, men er lidt chubby med sin lille diameter, og jeg tror at det er vores egen nostalgi vedr de ældre IWC modeller som gør at vi syntes den er fed. De nyere IWC chrono modeller kommer hurtigt uden for budgettet og MARK modellerne er vist med Selitta nu, så hvis pure inhouse er med på vægtskålen så tipper det den forkerte vej.

Jeg ville nok gå endnu mere chrono-konservativt til værks: Speedmaster! Den vil komplimenterer hans samling nu, her og evt i fremtiden. Der er ingen service kvaler med en Neo-vintage, den er fed på rem, lænke, nato, aftermarked lænker, går han senere all-in, kan man lave Mitsukoshi mod osv osv - det er jo bare en klassiker.
Går man lidt over i urnørderi med homage modeller f.eks. Longines Big Eye, så tror jeg at det det er vores/min egen nostalgi der vinder.


Om det er tilladt at benytte sit eget ur i cockpittet som dansk militærpilot er mig uvist, men nedenstående er skrevet ud fra den forudsætning, og samtidigt ved jeg ikke 100% hvad man ville benytte en arm-chrono til i vore dage så nedenstående er lidt en slags “hear-say”:

En udfordring med de ældre chrono-designs er at chrono-minut viseren en på en sub-dial. Lemania 5100 havde løst dette med central chrono-minut men produceres jo ikke mere, så lad os fokuserer på de alternativer jeg kende.

Sinn, Damasko og A-13A

A-13A realiseret som et hobby projekt af piloten Paulo Fanton og gennemdokumenteret på wus. 100% fokus på læsbar hed og laves kun som minut-chrono. I mine øjne kompromisløst design. Det er quartz og kun med rem. Han har lavet adskellige squadron orders og der er mange pilot-testimonials så måske har han fat i den lange ende med det design?

İmage



Sinn EZM 10 TESTAF - udenfor budget, og ret busy I min optik. Sinn har selvfølgelig mange andre flotte chronoer, men om de fungerer i et cockpit er jeg i tvivl om, og så er vi jo tilbage i sektion 1.
İmage


Damasko har sin DC8x serie med skivedesign der fokuserer på læsbarhed. Der er flere forskellige version og priser der er inden for budget.
İmage

İmage

İmage
Svar
#17
Først - hvor er det fedt i gider. Virkelig mange gode forslag indtil videre  Icon_Up

(17-08-2020, 03:51 PM)gmt-geek Skrev: Der er også modsat alle de andre nævnt plads til en stor gravering på bagkassen...

... og det er vigtigt  Icon_smil

(17-08-2020, 05:09 PM)longbear Skrev: Jeg har tygget lidt på denne og mener der er to tilgange til gaven

1. En gave som fejre hans vinger, og af en beskaffenhed som ad åre vil blive brugt og opbygge affektionsværdi for ham. Det kan i princippet være hvad som helst, men i dette tilfælde et ur som bør passe ind i hans eksisterende samling og have en “kvalitet” således at det bliver brugt osv osv

2. Et ur som komplimenterer hans kommende erhverv, og som han kan bruge som et værktøj i cockpittet. I denne tilgang bør fokus være på rå funktionalitet og ikke på mærkets historie, værkets finish mm. Pure Pilot

Klart nummer 1.

(17-08-2020, 05:09 PM)longbear Skrev: Om det er tilladt at benytte sit eget ur i cockpittet som dansk militærpilot er mig uvist

Aner det ikke, men hans ure bruges flittigt på skolen i USA - også under flyvning.
[-]
  • cfnissen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)