Jeg har tygget lidt på denne og mener der er to tilgange til gaven
1. En gave som fejre hans vinger, og af en beskaffenhed som ad åre vil blive brugt og opbygge affektionsværdi for ham. Det kan i princippet være hvad som helst, men i dette tilfælde et ur som bør passe ind i hans eksisterende samling og have en “kvalitet” således at det bliver brugt osv osv
2. Et ur som komplimenterer hans kommende erhverv, og som han kan bruge som et værktøj i cockpittet. I denne tilgang bør fokus være på rå funktionalitet og ikke på mærkets historie, værkets finish mm. Pure Pilot
En ren fejringsgave behøver ikke at være en flieger, men et ur som han forhåbentlig vil gå med ofte, i mange år og måske indgå i en senere ursamling men bestemt også et ur der kan stå alene. Han har pt tre dykkere, så en chronograph eller flieger er jo oplagt. En IWC enten Mark XVIII (eller hvor langt de nu er kommet) eller en 3706 er oplagt, men er måske lidt for meget insider-urnørd til at han falder i svime over dem. 3706 har det helt rigtigt skive design med baton-hands, men er lidt chubby med sin lille diameter, og jeg tror at det er vores egen nostalgi vedr de ældre IWC modeller som gør at vi syntes den er fed. De nyere IWC chrono modeller kommer hurtigt uden for budgettet og MARK modellerne er vist med Selitta nu, så hvis pure inhouse er med på vægtskålen så tipper det den forkerte vej.
Jeg ville nok gå endnu mere chrono-konservativt til værks:
Speedmaster! Den vil komplimenterer hans samling nu, her og evt i fremtiden. Der er ingen service kvaler med en Neo-vintage, den er fed på rem, lænke, nato, aftermarked lænker, går han senere all-in, kan man lave Mitsukoshi mod osv osv - det er jo bare en klassiker.
Går man lidt over i urnørderi med homage modeller f.eks. Longines Big Eye, så tror jeg at det det er vores/min egen nostalgi der vinder.
Om det er tilladt at benytte sit eget ur i cockpittet som dansk militærpilot er mig uvist, men nedenstående er skrevet ud fra den forudsætning, og samtidigt ved jeg ikke 100% hvad man ville benytte en arm-chrono til i vore dage så nedenstående er lidt en slags “hear-say”:
En udfordring med de ældre chrono-designs er at chrono-minut viseren en på en sub-dial. Lemania 5100 havde løst dette med central chrono-minut men produceres jo ikke mere, så lad os fokuserer på de alternativer jeg kende.
Sinn, Damasko og A-13A
A-13A realiseret som et hobby projekt af piloten Paulo Fanton og gennemdokumenteret på wus. 100% fokus på læsbar hed og laves kun som minut-chrono. I mine øjne kompromisløst design. Det er quartz og kun med rem. Han har lavet adskellige squadron orders og der er mange pilot-testimonials så måske har han fat i den lange ende med det design?
Sinn EZM 10 TESTAF - udenfor budget, og ret busy I min optik. Sinn har selvfølgelig mange andre flotte chronoer, men om de fungerer i et cockpit er jeg i tvivl om, og så er vi jo tilbage i sektion 1.
Damasko har sin
DC8x serie med skivedesign der fokuserer på læsbarhed. Der er flere forskellige version og priser der er inden for budget.