Ugens bedste 2020-Q3
#1
Uge 33
Om det har nogen gang på jord ved jeg ikke - men here goes

Hver uge bliver jeg bombarderet med ur-nyheder, dårlige reviews og urartikler skrevet af dovne journalister. Der går lang tid mellem jeg læser noget der virkelig fanger min interesse og det på trods af af udbuddet af ur-stof vel aldrig har været større. Som vi talte om i forbindelse med Hodinkee “travel-clock-gate” ser det ud til at div blogs (med salgssider) har lidt svært ved adskille deres kommercielle interesser fra objektiv ur journalistik.

Der er dog stadig lyspunkter i mørket, og det er dem jeg (sammen med jer) gerne vil poste i denne tråd.

Reglerne er simple. En artikel/review/diskussion(offentlig tilgængelig) per uge per medlem, som har fanget din interesse. Det behøver ikke at være en nyhed, men det skal være noget du har læst/set i “denne” uge.

Hver søndag vil jeg opdaterer denne post og samle ugens links i toppen.

At man poster en “ugens bedste” betyder ikke at man skal være ekspert på emnet eller stå på mål for indholdet. I og med at man syntes det er godt, har det nok ens interesse på en eller anden måde, så der kan måske komme nogle gode diskussioner ud af det, enten direkte i denne tråd eller som nye tråde.

Syntax:
Uge 33
Weblink - URL
Kort beskrivelse / Titel
@longbear (hvis mention virker)

Feks:
Www://meloggær.dk/birkes_som_belønning
“Et pseudo sociologisk studie af virtuel birkes som belønning og dens effekt på dopamin niveauet hos modtageren”

Håber I poster nogle links

Uge 33

https://perezcope.com/2019/11/30/luminor...ased-lume/

Dybdegående artikel om Tritium, dens oprindelige brug og senere brug i urindustrien. Primært relateret til Panerai, hvorigennem den forklarer dele af Panerais historie og hvorfor Radiomir og Luminor oprindeligt ikke var modelnavne men blot indikation på det aktive stof i deres lumen!

@longbear
Svar
#2
Could not agree more about how difficult it is to find a honest review on the net today.
God i miss Walt Odets,and many other old school journalists who were not in the pockets
of watch brands.A very good idea you have here in my opinion Icon_Up
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • millan renatus
Svar
#3
God idé. Glæder mig til at se resultaterne!

Jeg nominerer denne.

Uge 33
https://www.ablogtowatch.com/jaeger-leco...ch-review/
Anmeldelse af JLC Nave Seals Automatic fra oktober 2018

Den er nomineret fordi den handler om et ur fra en fed serie af ure som jeg har et tvetydigt forhold til, da jeg har det lidt svært med den militære link.

Den er også nomineret fordi forfatteren går til stålet mht. Jaeger-LeCoultres manglende vilje til at skabe nye, spændende modeller men i stedet blive ved med at ‘genoptrykke’ fortidens greatest hits og derved skyde genvej.

Og så er den i det hele taget meget personlig og detaljeret - ikke bare en revideret pressemeddelelse. Savner den slags skriverier these days.

Claus

[-]
  • Avantismo, longbear
Svar
#4
Jeg har lige “opdaget” Walt Odets og jeg er helt solgt. Han er lynende skarp, kritisk, humoristisk og filosoferende.

Jeg synes hans erfaringer med sit første A. Lange ur er værd at læse:


https://www.timezone.com/2002/09/16/pure...e-saxonia/

Mvh Kristian
Svar
#5
Han skriver så vildt. Er også stor fan af ham. Tak for reminderen - han rammer altså Lange lige på kornet. 

Claus

Svar
#6
(18-08-2020, 08:11 PM)Frost Skrev: Jeg har lige “opdaget” Walt Odets og jeg er helt solgt.

Walt var super skarp, og man kunne nok putte en Walt artikel ind hver eneste uge. Godt at se at hans skriverier stadig finder vej til skærmen, her så mange år senere. Så hermed også en opfordring til alle om lige at checke ham ud.

(16-08-2020, 11:29 AM)cfnissen Skrev: Anmeldelse af JLC Nave Seals Automatic fra oktober 2018

Super review og med de to baggrundshistorier oveni, så er der også basis for lidt reflektion over om JLC har en plan for fremtiden. Der er jo ikke en finger at sætte på deres værker (minus Polaris serien), men efter at have læst artiklerne må jeg give ham ret: der er intet nyt design element overhovedet i JLC’s line up.
For at føje spot til skade, så har JLC en fin video vedr Polaris på deres Instagram:
“Introduced in 1968 - redesigned 50 years later”
Det er ikke just innovativt! - og intet er ændret siden 2018.
Om kompressor serien kunne have taget kampen op med de meget populære SS - integreret lænke monstre, er i mine øjne tvivlsomt, dertil var den lidt for rå. Men havde de smidt et bedre værk i og skrumpet den lidt, så kunne de vel snuppe noget af det marked som Panerai og måske endda Rolex har.
Vedr Polaris så er det for mig ikke helt klart om de satser helhjertet, eller bare har den for at kunne sige at de har et sportsur. Hvorfor har de ikke smidt et værk i med længere gangreserve f.eks. Chronoen ser ok lækker ud, den minder mig bare om noget Zenith eller Longines havde for år tilbage.
Vi må krydse fingre for at nogen snart bliver lidt mere kreative hos JLC og laver et kick-ass sportsur.

PS. jeg skal nok kigge på den syntax i post 1 - det ser jo skrækkeligt ud via Tapatalk.
[-]
  • cfnissen
Svar
#7
Walt Odets-Carlos Perez-William Massena were some of the best watch writers
in the world.William Massena who was a no holds bar writer,got bought out
when Antiquorum purchased Time Zone,so that they could control what was written.
And who did they put in charge of TZ? You guessed maybe Mr. William Massena,who
proceeded to get rid of the critical voices on TZ.And he turned it into what it is today,
a organ that is firmly in the power of watch brands.This is often how the watch industry
swallows people who are to hard on their watches.The problem is that they all rely on
one another to much.The industry needs the writers to promote their watches and the
writers need the industry to create their income.So the fact is that you will find it very
hard,or nearly impossible to find a honest review of a watch or a brand today.
Reading many of the reviews on Hodinkee-Blogg to watch-Fratellow-etc etc makes
me laugh out loud.They are more concerned with not offending anyone,than writing
a no holds barred review.The Navy seals JLC review from a Blogg to watch is typical
of the please do not take offence journalism i mean.And why the hell do they not
wear these watches for at least a month before spitting out a review that thousands
of people will read like the Gospel.I tried this watch for a month,before voicing a
opinion on it.I was prepared to forgive the dubious connection to the Seals and the
ridiculous power reserve from the tiny caliber,because i really did like the look of
this watch.It was different to the other divers out there.But in everyday use i found
it to be one of the worst watches i have ever worn.I felt cheated and disappointed
in a brand that i had worshipped all my life.
                        I dived a bit in my young days in the English Military,so i looked
at the JLC in that context,even though i bought the watch because i thought it looked
good Icon_smil The compressor crowns are a joke,far to fiddly to use for serious diving.
The strap began to fray within a couple of weeks use.The lume was a joke,even
after shining a light on it for 10 minutes it did not last long.The bezel moved if
the wind blew on it.It just did not feel solid or robust enough.And this was a watch
they were marketing as being tested for use in a elite military unit! To say i was 
disappointed would be a understatement.I exchanged the watch as quick as i 
could.And then i did something i am ashamed of.Instead of writing on this blog
and voicing my opinions of this watch,i kept quiet because i knew that the dealer
here in Denmark had to sell this watch on to someone else.At this time many people
read my reviews on this blog,and i did not want to make it difficult for my dealer
friend to sell it on.Since this unfortunate incident,i promised myself never to repeat
this mistake.The dealer is a good friend of mine,who i respect very much,and he
also told me never to do it again,because he could sell the watch anyway.
                    It is easy to understand just how hard it can be for a watch writer
to write a honest review today.I tend to read more opinions on different watch
blogs from the readers who have bought and tried the watches.Many of them
are very knowledgeable on the watches they collect and use.
And i think that it is always a good idea to read many opinions before buying
a watch costing a lot of money.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)