Udskift af rem og lænker
#1
Question 
Hej folkens  Icon_smil

Hvor og hvordan lærte I at skifte fra f.eks. lænke til rem på jeres ure?
Er det bare youtube videoer og learning by doing?
Skal skifte min jubilee lænke til nato og jeg vil gerne gøre det rigtigt, så jeg ikke ridser noget.

Mvh Martin
Svar
#2
Learning by doing og jeg har ikke en gang kigget, men der ligger garanteret et hav af Youtube videoer du kan bruge. Først brugte jeg et spring bar tool, som jeg bestilte her (samtidig med jeg købte et ur hos dem: https://helmwatches.com/tools.html), så havde jeg et billigt sæt fra Netto og nu har jeg fået et Bergeon spring bar tool, som jeg fik gratis med da jeg købte en watch roll. Jeg har også investeret i sådan en fætter her, fordi mine øjne simpelthen er blevet så dårlige med alderen :-)

https://www.ebay.com/itm/Magnifying-Glas...ef224038ac

Jeg overvejer lidt om jeg skal have et Bergeon 7825 (spring bar tweezer), men ærligt, så er det bare fordi jeg godt kan lide at købe grej :-)

Jeg ved, at mange taper hornene af, så det ikke bliver ridset hvis værktøjet smutter - det har jeg aldrig gjort, men måske det er en god ide hvis det er første gang du prøver det.
Svar
#3
Hvis man virkelig har skruet hænderne helt forkert på, som man siger og ikke har den fjerneste forstand på hvad man har gang i, så lad eksperterne komme til, men når det er sagt så er det til for de fleste at skifte både rem og lænke på de fleste ure.

Hvordan du griber det an ??

Først og fremmest skal du ud og handle lidt værktøj som er beregnet til formålet og ikke noget med dårlige skruetrækkere og hvad man ellers har liggende i skuffen af pincetter og den slags.

Du behøver ikke købe det dyreste, men kan hurtigt komme i gang med et "Springbar remover" her kan der være lidt forskellige bredder og jeg bruger selv en meget lille smal udgave til lænker hvor der ikke er så meget plads og ellers bruger jeg en der fulgte med i min Andersmann ur-kasse. Den er af super kvalitet og let at fange en springbar med.

Så sker det også at der er små skruer i stedet for springbar og her skal du bruge et par af de samme skruetrækkere i bredden når der skal holdes kontra og her vil jeg klart anbefale dem af mærket Bergeon (god kvalitet).

Så skal der også skiftes led af og til og her har jeg en lille aftrækker med en stift der trykker på stiften og du kan som regel se på indersiden af lænken hvilken vej stiften skal trykkes ud. men hver opmærksom på at ved nogle mærker er der en meget lille bøsning der holder den stift du trykker ud og hvis den smutter for dig...not så godt ;-)

Mange af de bedre lænker har også en lille skrue og nogle lænker kan virke så specielle at man ikke tør rode med det, men jeg har efterhånden skiftet led på alle slags lænker og det er bestemt ikke blevet sværere og forøvrigt er det sjældent at jeg taper lugs når jeg skifter, men det gjorde jeg i starten hvor jeg var mere usikker.

Har du en meget kraftig læderrem der gør det vanskeligt at komme ind til springbar og "vippe" den fri, så kan man presse remmen lidt sammen og lige få syn for hvor man skal ind med værktøjet og så sker der ikke vold på uret horn.

Jeg har aldrig forstået at man kan fuldstændig voldtage et ur med noget uegnet værktøj og der burde være en lille lampe der siger stop din handling, du er ved at ødelægge dit ur.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Jens
Svar
#4
Learning by doing - startede selv med nogle små skruetrækkere, selvtillid, godt syn og billigere ure

Idag taper jeg hornene af med farvet isoler bånd så der er kontrast farve.

Bruger lup med x3 forstørrelse

Alm spring bar tool, og et lille stykke træ/stykke plastik ved montage.

Et stykke tykt læder eller plastosote som underlag for ikke at ridse glasset

Jeg arbejder altid fra bagsiden af, det giver jo sig selv når der er tale om en lænke, men med alm. remme er det jo fristende at arbejde fra forsiden idet uret jo ligger godt dér.

Rolex med SEL er vist lidt besværlige (?) - er det en SEL lænke du har?

Når jeg køber nye springbars checker jeg dem altid for grater, og skarpe kanter således at det ikke er spring bar der ridser hvis noget smutter

PS. har skifter ret mange remme efter en god flaske rødvin. Er det noget andre har bemærket - lysten til lige at checke rem A på ur X efter indtagelse af alkohol ?
Svar
#5
Hej onkeldunkel, Miwes og longbear,

Tusinde tak for jeres gode svar og tid, det er meget værdsat!
Jeg må have fat i noget rigtigt værktøj og god tape :)
Lige et par spørgsmål mere:
1) Kan jeg bruge spring-barene fra min jubille lænke til natoremen, eller skal jeg købe nye - og evt. hvilke? Har kig på et sæt på ditur.dk.
Men som longbear skriver, så lyder det til at nogle springbars er bedre end andre (?).
2) Det her lyder måske helt absurd, men ved I om der findes "ur kurser" i forhold til mere insigt og f.eks. lære at skifte rem, lænke, bezel osv.?

Rigtig god søndag til jer alle Icon_e_biggrin1
Svar
#6
Jeg plejer nu aldrig at skifte springbar ved skift til natorem og det er rigtig nok med svingende kvalitet omkring de sæt man kan købe af springbars i alle størrelser. Det er dog sådan at jeg endnu ikke har set selv billige sæt svigte, men her handler det mere om at de kan være for tynde eller tykke når de monteres og derved ikke sidder helt sikkert, men det er som sagt sjældent et problem.

Hvor du køber sæt i top kvalitet ved jeg ikke, men mine to sæt med mix størrelser har været sammen med de urmager sæt jeg har købt og de er okay synes jeg.

Jeg har kigget på forskellige sider på nettet efter sæt i bedre kvalitet, men det er svært at gennemskue synes jeg.

Held og lykke med at "udvide" din værktøjs samling og gør det nu, for det er så befriende at man selv kan klare de små justeringer og når alt kommer til alt er det ikke sværere at skifte et led eller rem, end at tage låget af en pakke smør Icon_blink
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Madeno1
Svar
#7
Springbars findes i flere kvaliteter.

De springbars, der følger med et kvalitetsur i dag er som regel i udemærket kvalitet.

Dem, som man finder på eBay til 4 kr er ikke af den bedste kvalitet. 

Normalt kan de fleste godt med en smule øvelse skifte rem/springbar uden at ridse uret.

Man kan bruge tape på bagsiden af urkassen/horn i starten.

Jeg lægger som regel uret på en microfiberklud som det ikke ligge med glasset direkte på bordet.

Man skal dog være opmærksom på at nogle ure er nemmere end andre.

Nogle af Seiko's dykkerure bruger nogle tykkere springbars (Fat springbars)

Der findes en del fif på youtube hvis man vil søge på det.
Mvh Kim 
[-]
  • cfnissen, Madeno1
Svar
#8
Her kan du finde kvalitetsværktøj. [url] https://shop.lindholts.dk/#haandværktøj[/url]
JK
[-]
  • Madeno1
Svar
#9
Hvor er I gode, endnu en gang tak for svar og feedback! Icon_not

Jeg kaster mig ud i det, med forsigtighed.
Icon_Up
[-]
  • longbear, Miwes
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)