Test af læder rem til dykker ur
#1
Har fået fat på noget helt fantastisk læder som er så soft og alligevel er det kernelæder, så en ny rem er hurtigt fremstillet og klar til test på mit nye Andersmann Bronze dykker og så må vi se hvordan den forholder sig til en sommer i bølgerne. Læderet ligner rigtig meget det jeg har kunne finde i de historiske bøger omkring Panerai og er færdigbehandlet fra start, hvilket vil sige at jeg ikke skal lime en yder og inderside sammen, men blot tynde ud og lave ombuk til at gøre remmen fast på uret.

İmage

İmage

İmage

İmage

Ps. Jeg har også fået fat på nogle japanske "gafler" til at lave huller til syning af remmen, men her skal jeg lige øve lidt mere.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • MichaelA
Svar
#2
Jeg har brugt kernelæder på dykkerure gennem mange år uden problemer og de bliver faktisk federe efter et par sæsoner i klor/saltvand efter min mening. Og flot match til uret :-)
[-]
  • Miwes
Svar
#3
Hej Kim

Tak for en god melding og så er det jo bare at få gang i produktionen Icon_party

Har som sagt satset lidt på et nyt sted at købe mit læder og hos Skinladen.dk fandt jeg en lidt forskelligt læder og fik en god snak med dem angående kvalitets læder kontra hvad jeg har fundet rundt omkring, så helt klart et step op på alle parametre og så bliver det bare sjovere at arbejde med.

Mon ikke der bliver plads til et par remme til at forære væk herinde, så selv om jeg laver XXL remme til mig selv bliver der også et par remme i "normal størrelse" 80 x 120 - 80 x 115 og med en bredde til horn på 24mm

Jeg har brugt mange penge på Panerai-remme fra producenter af super soft remme og nu har jeg luret dem kunsten efter og indkøbt noget fedt værktøj til en lille hygge-produktion af remme og jeg glæder mig virkelig til at komme igang og skal alligevel tilbringe denne sommer hjemme med små hus-projekter.

Hilsen Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#4
Jeg laver jo også stadig lidt remme og har også haft dem med i vand. Min erfaring er, at noget læder trækker sig ved hornene når det tørrer op, hvorfor jeg altid gav dem lidt mere bredde i toppen, så der var lidt at trække af. Glæder mig til at se dine resultater.
Svar
#5
Den rem jeg har mest med i vand og som bare blev federe og federe er en af dine fra “way back” :-)
Svar
#6
Mange tak og her kommer lige en hurtig video fra værkstedet.



Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Avantismo
Svar
#7
(12-06-2020, 09:30 AM)Appleboy Skrev: Jeg laver jo også stadig lidt remme og har også haft dem med i vand. Min erfaring er, at noget læder trækker sig ved hornene når det tørrer op, hvorfor jeg altid gav dem lidt mere bredde i toppen, så der var lidt at trække af. Glæder mig til at se dine resultater.

Jeg har bestemt ikke på så tidligt et tidspunkt helt styr på hvordan det bliver efter længere tid i vand, så er meget spændt på resultatet, men det ser ud som om at remmen bliver særdeles grov på ydersiden og glat på indersiden, så mest af alt ligner den de gamle slidte remme jeg ser i den historiske bog om dykkerne med Panerai urene og det look kan vel blive for rustik for de fleste  Icon_blink
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#8
Dette er en af Torbens remme efter mere end 10 år med vand hver sommer.

İmage

İmage

İmage

İmage
Svar
#9
Tjek. En af mine og ja den har holdt godt. Har sikkert også fået lidt fedt på sin vej og det hjælper.
Svar
#10
Tak for input og må sige at det er imponerende at se Icon_Up

Jeg har jo haft gang i test af lidt forskelligt læder og må sige at det ikke går så godt med den del der hedder "rem i vand" Icon_head

Havde endeligt håbet på at nu var det helt rigtigt, men kan se at den går bare ikke og det handler ikke om at det ikke kan holde, men det visuelle bliver for træls og atter er jeg på jagt efter det rigtige læder til brug på dykker ur.

Læderet er nu super fedt og jeg kan da sagtens leve, med at det så ikke nødvendigvis skal bruges til dykker ure, men blot som hverdags rem og den rolle kan den helt sikkert opfylde.

Nu har jeg så fundet noget andet læder frem og grundet det som vi har talt om, nemlig at læderet "skrumper" når det har været lidt fugtigt, så i stedet for at lave det i overstørrelse, så har jeg nu vasket læderet med lædersæbe og indsmurt det efterfølgende i læderbalsam, hvordan ser i den behandling.

Jeg tænker her at man på den måde fjerner effekten at det "skrumper" og jeg kan så overholde mål perfekt...også efter længere tid ??

Fedt med lidt vidensdeling når det nu kommer til den lidt mere specielle vinkel på ur-remme i det våde element.

JEg har set utallige videoer på nettet og er bekendt med at man "lukker" læderet ved de vandtætte remme, men der er jeg endnu ikke kommet til.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)