Jaeger Lecoultre Atmos
#1
Jeg har haft en rigtig hyggelig dag med et Jaeger Lecoultre Atmos. Uret er en gave skænket til mit firma den 1. april 1976 og har i de sidste par år stået på kontoret, hvor mange pilfingre har været forbi. Ofte har jeg måtte hæve stemmen og sige fingerne væk. Da jeg så forleden opdagede at glasset i lågen ind til uret var faldet ud, gjorde det så ondt på mig ,at jeg besluttede at tage uret med hjem for at gøre lidt ved det. Uret har ikke kunnet gå i mange år og kun stået til pynt, og der er desværre ikke opbakning til at sende det til en urmager.

Inden jeg gik i gang har jeg fundet en masse om det på nettet, så jeg følte at jeg nok kunne magte at få det glas sat på igen. Kassen og glasset trængte virkelig til en fugtig klud. Selve værket blev pustet rent med en lille puster til kameralinser og en blød pensel klarede det grove. Uret bliver trukket op af en trykdåse som udvider og trækker sig sammen ved temperatur ændringer, den kom også af, det er nemlig en god måde at se om fjederen er trukket op, og det var den ikke.

Her ses så uret uden kasse og trykdåse.
İmage

Det er nemt at trække fjederen op når trykdåsen er afmonteret, en fuld optrukken fjeder giver 400 dages gang, det er virkelig en langsom ganger, pendulet tager 30 sekunder for at svinge den ene vej og igen 30 sekunder den anden vej.
İmage


Så er kassen kommet på igen og lågen kan nu åbnes uden at glasset falder ud. Sørme om ikke også at uret går igen her 6 timer senere.
İmage

Så nu er uret klar til at komme tilbage på kontoret.
Mvh. PHO
Svar
#2
Det er da smukt og skønt du kunne fixe det.

Vh. Michael
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • cfnissen
Svar
#3
Det tætteste vi kommer på en evigheds maskine Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
#4
Atmos er et fantastisk ur. Fedt at du fik det op at køre igen Icon_Up
[-]
  • cfnissen
Svar
#5
Dejlig historie. Godt at du passer på det skønne ur, både på kontoret og hjemme!

Jeg har selv et Atmos. Det står bare og er smukt og stille.

İmage

På et besøg hos JLC fik jeg mulighed for at mærke kræfterne, der er gemt i uret.

De havde lagt den temperaturfølsomme del, der driver uret i en beholder med isvand, hvor den så havde trukket sig sammen. Udfordringen var så, at prøve at holde den sammenpresset når den blev taget op. Det var totalt umuligt. Det var voldsomme kræfter man var oppe imod, der var ingen mulighed for at holde den sammenpresset.

I øvrigt vidt at besøge Atmos afdelingen. Masser af ure på hylderne til test inden salg.

İmage

İmage

Og her er en af de vildere modeller i krystal.
İmage


Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • MichaelA, Miwes, PHO
Svar
#6
Fedt og godt du prøver at “redde” det Jeg har tidligere haft et fuldstændig magen til, men det blev desværre solgt. I dag ville jeg ønske jeg stadig havde det stående...
[-]
  • cfnissen, Miwes
Svar
#7
Så er det blevet søndag og Atmos historien slutter ikke helt endnu. Pendulet svinger endnu her 20 timer efter det blev startet. Det bliver spændende at se hvornår fjederen er løbet ud. Meningen med at pille trykdåsen af var for at lokalisere hvor problemet ligger, når det nu ikke kunne gå længere. Trykdåsen blev kølet ned og den trak sig sammen som den skal. Selve værket er en selvstændig enhed som kan pilles af, det trænger jo nok til en rensning efter så mange år, og som jeg har kunnet læse mig til er det ikke smurt, så olie er fy her. Så fejlen må ligge i fjederhuset og optræksmekanismen, her er der nemlig helt sikkert gammel olie.

Men se nu bare her, det bliver endnu en hyggelig dag. Uret til venstre er så mit eget, som jeg håber har samme fejl. Jeg skal nok følge op på historien senere i dag.
İmage
Mvh. PHO
Svar
#8
Så fik mit eget Atmos samme tur. Også her er det optræk og fjederhuset der ser ud til at være problemet. Så nu håber jeg, at en af vores urmagere der følger med her på siden, har mod på at komentere og hjælpe.

Så nu er der styr på sommer og vintertid.
İmage
Mvh. PHO
[-]
  • Larsb, MichaelA
Svar
#9
Mit blev fixet hos Krognos, men det krævede tålmodighed. Det tog over 1,5 år før han blev færdig...
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
#10
1.5 år det var lang tid, han må jo svinge ligeså langsom som et Atmos.  Icon_e_biggrin1
Mvh. PHO
[-]
  • cfnissen, MichaelA
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)