Cartier Santos Chronograph (XL), hvilken version?
#1
Smile 
Cartier Santos Chronograph, er der andre herinde der har gjort sig tanker om det ur, eller "lillebror" i størrelse L?

Jeg er blevet 50 i år, og om det er det der gør det i sig selv Icon_e_biggrin1, eller fordi TT generelt er tilbage ved jeg ikke...
Sagen er at jeg leder efter et TT, og gerne i gul-guld-stål. Det må også gerne være forskelligt ift. hvilke ure og mærker jeg allerede har. Læste så denne artikel om Cartier Santos Chronograph i Hodinkee, og siden har det kløet SÅ meget i mine købs-fingre Icon_smil

https://www.hodinkee.com/articles/cartie...id=1&pid=2

Uret må også gerne være så meget "sports-look" som dress-look, derfor tænkte jeg at Chronograph delen tilføjer det til uret ift. det seneste (ellers smukke) Santos de Cartier i Large, f.eks. blå skive.

Jeg tog på besøg i den nye Cartier butik på Strøget for at prøve varerne. Jeg vedhæfter et par fotos nedenunder. Sagen var at de IKKE havde Cartier Santos Chronograph TT (W2SA0008) hjemme, men samme størrelse og model i stål - ADLC lynette (WSSA0017) , f... det sidder godt på håndleddet! Og den sorte gummirem er så lækker at have på, virker mere lækker end Zenith og VC ditto. Prøv den!

Lang forklaring, men nu til min tvivl. Da jeg var i butikken havde jeg lejlighed til at prøve "time-date only" udgaverne i størrelse Large. Stål blå skive (faktastisk blå) og TT. Begge smukke, men mindre sporty end Chronograph versionen synes jeg. Sagen er bare at urenes diameter "snyder lidt" når det er nyt for mig et kvadratisk ur. Large modellerne ser betydeligt større ud på håndleddet end diameteren (39.8 mm) antyder. Jeg kan lide større ure generelt, men Chronograph versionen ("kun" 43.3 mm) ser kæmpe ud og måske lide "blæret" ud?? F.eks. virker mit Grand Seiko SBGE215 (44 mm) klart mindre og mindre synligt end de 43.3 mm Chronograph.

Tilbage og prøve "time-date only" udgaverne i Large, forsøgte både med lænke og tilhørende ekstra læderrem. Visuel størrelse fin for mig, MEN sidder ringe på mit håndled. Jeg har omkreds på 19.5 cm og ret ovalt håndled. Dvs. meget bredere end højt. Og urkasserne på disse Santos de Cartier buer alle for at sidde tæt på håndledet, men Large buer således "for tidligt" på mit håndled, og føles derfor forkert. Andre med bredt håndled hermed advaret  Icon_smil Måske kendt stof for jer, men jeg ejer ikke og har aldrigt ejet et ur med buet urkasse.

Konk. Jeg er forelsket i at få et Santos de Cartier til samlingen;

1. Ignorere at XL Chronograph ser lidt stort/"blæret" ud og købe den str. stedet for Large "time-date only", der ser godt ud visuel str. men ikke sidder optimalt på håndleddet??

2. Hvis jeg køber store XL Chronograph, hvad tænker I om "sporty" stål - ADLC lynette (WSSA0017) vs. Chronograph TT (W2SA0008) ? (Cartier er nok noget der stadigvæk tager et stort tab ved brugt videresalg, så det vil jeg helst ikke ud i)

3. Er jeg lidt tosset ift. TT i gul-guld-stål , næsten alt nyt (Rootbeer f.eks.) er jo TT rød-guld-stål ?

Jeg vil være taknemmelig for jeres tanker herom, herunder om I kan lide de nye Santos modeller  Icon_smil

İmageİmageİmage


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#2
Jeg synes de er smukke alle tre udgaver, men skulle jeg vælge blev det nok hvid skive og guld og stål er også i min retning Icon_Up
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#3
Nu får du lige min helt subjektive mening og du skal ikke ligge mere i det end det Icon_blink

Chronografen på gummilænke ligner simpelthen noget der er løgn. Jeg synes ikke skiven med chronograf er særlig harmonisk og lænken.... den har jeg slet ikke ord for  Icon_lol
Et klassisk Santos i guld/stål holder derimod hele vejen efter min mening, men idet du skriver at det ikke sidder godt på din arm, tænker jeg at det vil være en dårlig ide at købe det.

Mht. det du skriver om TT, så kan jeg godt forstå dig. Personligt kan jeg godt lide den slags ure, men det er selvfølgelig meget smag og behag. Jeg har et ældre klassisk Santos i det man dengang kaldte herremodellen, men i dag sikkert vil betegne som et dame ur (min hustru bruger det i øvrigt også flittigt)

Se billede herunder, som dog er fundet på nettet, da jeg ikke gad at finde det frem og tage et billede.

İmage

Jeg har i øvrigt selv flere gange overvejet et Santos 100 XL i en af de to nedenstående versioner og kunne godt finde på det en dag.

İmage
Billede fra Monochrome-watches.com

İmage
Billede fra Dreamwatch.dk

P.s.Det du skriver med at større = blæret kan jeg slet ikke følge. 
Et lækkert ur du har tænkt over, sat dig ind i og købt for din egen skyld er blæret ligegyldigt hvilken størrelse det er Icon_smil
[-]
  • MichaelA
Svar
#4
(26-12-2019, 07:58 PM)Miwes Skrev: Jeg synes de er smukke alle tre udgaver, men skulle jeg vælge blev det nok hvid skive og guld og stål er også i min retning  Icon_Up

Takker, det er også TT i den model der trækker mest i mig. Gummiremmen, der følger med i XL Chronograph, skulle være til både med nedtoning (som man nogle gange har brug for), eller bare "ridsefri dage" Icon_e_biggrin1


İmage

https://www.cartier.eu/en/collections/wa...watch.html
Svar
#5
Har selv i længere tid kigget på "kvadratiske" ure og jeg synes at når det er med cronograf eller lign så kommer der noget "uro" i urskiven.. På Cartier fungerer det fint med dato og naturligvis skal det være på lænke eller læder rem..
Men ja, vælge det som sidder bedst, god fornøjelse..

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk
Svar
#6
(26-12-2019, 08:20 PM)KimT Skrev: Nu får du lige min helt subjektive mening og du skal ikke ligge mere i det end det Icon_blink
Hej Kim
Jeg tager alt positivt og er glad for dit input Icon_smil 
Chronografen i ADLC var eneste måde at prøve størrelse og fit på det jeg oprindeligt mødte for i butikken, den store nye Chronograf i klassisk gul TT. Gummilænken følger med i pakken. Måske Cartier næste år laver "time-date only" i XL så det passer til mit håndled.

Tænker du også skive/look ser mærkeligt ud, når du ikke der den med gummi ( Icon_e_biggrin1), men med den flotte klassiske TT lænke som her??:

https://www.cartier.eu/en/collections/wa...watch.html

(26-12-2019, 08:20 PM)KimT Skrev: Chronografen på gummilænke ligner simpelthen noget der er løgn. Jeg synes ikke skiven med chronograf er særlig harmonisk >>og lænken.... den har jeg slet ikke ord for  Icon_lol
Et klassisk Santos i guld/stål holder derimod hele vejen efter min mening, men idet du skriver at det ikke sidder godt på din >>arm, tænker jeg at det vil være en dårlig ide at købe det.

Mht. det du skriver om TT, så kan jeg godt forstå dig. Personligt kan jeg godt lide den slags ure, men det er selvfølgelig meget >>smag og behag. Jeg har et ældre klassisk Santos i det man dengang kaldte herremodellen, men i dag sikkert vil betegne som et >>dame ur (min hustru bruger det i øvrigt også flittigt) 

Jeg er jo "ny i TT", og tror og håber ikke det bare er en dille hos mig. Jeg har en del ure i stål, og synes TT tilfører noget nyt og varmt på en gang. Tænker bare at jeg evn. vil tage et større slag ved gensalg med en Cartier end f.eks. ny Daytona TT. Sidstnævnte er nyt, men minder om flere stålure jeg har, og samtidigt vil jeg gerne prøve en anden form på urkasse.

Synes også det du viser, særligt det massive fra Dreamwatch.dk, er super flot??

(26-12-2019, 08:20 PM)KimT Skrev: P.s.Det du skriver med at større = blæret kan jeg slet ikke følge. 
Et lækkert ur du har tænkt over, sat dig ind i og købt for din egen skyld er blæret ligegyldigt hvilken størrelse det er Icon_smil

Tak. Med "blæret" mener jeg blot at jeg nogle gange, hvor jeg laver forskellige ting og møder forskellige mennesker på samme dag, har brug for at "lay low" / holde lav profil. Få uret ind under skjorten, og det kan jeg ikke med kæmpe XL Icon_e_biggrin1 Kunne også være når man nogle gange er ude, man skal passe på med synligt flot ur på for tiden, ikke kun i London men også i f.eks. København.
Svar
#7
(26-12-2019, 08:44 PM)aammat Skrev: Har selv i længere tid kigget på "kvadratiske" ure og jeg synes at når det er med cronograf eller lign så kommer der noget "uro" i urskiven..  På Cartier fungerer det fint med dato og naturligvis skal det være på lænke eller læder rem..
Men ja, vælge det som sidder bedst, god fornøjelse..

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Samme her med "kvadratiske", og jeg kan mærke at det skal være et eller andet Santos de Cartier, nok vigtigst med TT lænken med de flotte guld skruer. Hvis jeg kan holde mig i skindet til næste års store messer, kan det være at de lancerer tid/dato udgaven i TT XL størrelse.

Måske lidt mærkeligt, men jeg er normalt ikke stor chronograf fan, som jeg ellers kender mange urelskere der er. Jeg har kun 1 af 15 ure med den komplikation, et 1998 IWC GST Chronograph. Så jeg kan normalt let følge dig mht. "uro i urskoven". Med dette nye Cartier, synes jeg blot at Chronodelen giver et "pift af sporty look" til den ellers klassiske skive Icon_smil
Svar
#8
(26-12-2019, 09:03 PM)jvi1 Skrev: Tænker du også skive/look ser mærkeligt ud, når du ikke der den med gummi ( Icon_e_biggrin1), men med den flotte klassiske TT lænke som her??:

Min mening om lænken er helt klart pga. gummibelægningen. Den klassiske i guld/stål er jeg vild med Icon_e_biggrin1 
Mht. skiven, så synes jeg klart at time/date er det flotteste til det ur. Skiven i chronograph versionen har jeg det svært med, uden helt at kunne sætte en finger på hvorfor.
Svar
#9
:-) Sådan er det jo ofte, vi bliver forelskede, og kan ikke helt sætte fingeren præcist hvor og hvorfor. Denne skive bryder med Cartiers klassiske hvide skive store romertal. Ville også gerne se og prøve den klassiske TT i XL str.


Sent from my iPad using Tapatalk
Svar
#10
Heldigvis behøver kærlighed (til ure og andet) hverken at være rationel eller kunne forklares :-)

Held og lykke med det...
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)