En lang omgang
Jeg køber i det sene forår 2018 et ur af en forhandler fra Letland. Forhandleren kender jeg godt ( kun for noget godt ) og de er Trusted Seller hos Chrono24. Uret købes via Chrono24 trusted checkout og da jeg modtager uret skriver jeg til fabrikanten for at høre lidt ind til produktionsår ( det er et watch only ), men får det noget overraskende svar at de "har en fornemmelse at uret er stjålet". Det er ikke umiddelbart et svar jeg accepterer, uret er jo enten stjålet eller ikke! Vi har mange skriverier frem og tilbage og de skriver undervejs "der er tale om en misforståelse" men beder mig om at sende uret til dem. Jeg beder dem om at be- eller afkræfte om uret er stjålet og mener at det burde kunne lade sig gøre med de fine billeder jeg har sendt til dem, med alle serienumre. Ingenting sker, og jeg får den fornemmelse at de vil have mig til at sende uret til dem, måske for at kunne konfiskere det? På et tidspunkt, efter 1 1/2 år, tænker jeg at nu må det få en ende. Jeg er ikke interesseret i at eje et stjålent ur så kontakter chrono24 og sætter dem ind i tingene. De fortæller at de vil forsøge at sikre at jeg få mine penge retur hvis uret er stjålet, selv efter 1 1/2 år. Uret ryger afsted via en dansk forhandler og vi aftaler at hvis uret ikke er stjålet så skal der laves service på fabrikken.
Efter kort tid kommer der besked fra deres juridiske afdeling at uret er meldt stjålet og at de derfor ikke kan lave service hvorefter uret sendes tilbage til dansk forhandler. Jeg tænker ved mig selv at det var pudsigt at de ikke beholdt uret og sendte det til ejeren ( eller dennes forsikringsselskab )? Hvor og hvornår det er meldt stjålet melder historien ikke noget om! Chrono24 fik denne besked fra mig om at uret var stjålet ( der var en lille skrivelse med fra producentens juridiske afdeling ) og efter 48 timer lagde jeg mærke til at alle sælgerens annoncer var lukket ned. Chrono24 kontaktede sælgeren og jeg fik besked på at sende uret retur ti Letland. Jeg havde en fin dialog med sælgeren og han tilbød at stå for forsendelsen retur. Efter at have hentet uret hos den danske forhandler blev det sendt retur og nu er alle pengene retur på min konto, inklusiv udgifterne jeg havde til at sende uret til producenten. Så alt endte lykkeligt og herfra skal der lyde en stor ros til chrono24.
Om det var gået på samme måde hvis sælgeren var privat er ikke til at vide, men det har betydet noget at sælgeren havde over 250 uret til salg og han selvfølgelig havde en interesse i at være på god fod med chrono24. Hvis der var gået mere end 2 år havde det måske også være anderledes.
Så venner, køb trykt på chrono24 og handler I via trusted checkout med en stor forhandler, er der åbentbart ikke den store risiko for at stå med at stjålent ur ( eller falsk ur ) uden hjælp.
Mvh
Mojohe
Svar
Så fedt det endte godt! Og kudos til Chrono24.

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk
------
Claus har været ur-interesseret i efterhånden mange år - det hele startede med at han fik lov til at låne sin fars Jaeger-LeCoultre ur som dreng - og siden er det gået ned ad bakke. Kan følges på Instagram under navnet @cfnissen.

[-]
  • Henrik A, Stensbjerg
Svar
Hvor er det rart når ting fungerer :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • cfnissen
Svar
Happy ending og et bevis på, at Chrono24's Trusted Checkout virkelig fungerer efter hensigten. Jeg tror ikke resultatet havde været det samme, hvis det var en privat handel på Chrono24. De tilbyder godt nok Escrow Service, men ikke Trusted Checkout på private handler/sælgere. Så et godt argument for at købe fra forhandlere derinde. Tak fordi du delte historien!
[-]
  • cfnissen
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)