Holdning til ridser
#1
Hej allesammen

Jeg styrtede desværre på min cykel forleden og lavede nogle grumme ridser i lænken. Heldigvis slap jeg med mindre hudafskrabninger og mærker og kunne cykle derfra.

İmage

Jeg har valgt at bruge lige dette ur til stort set alt, bortset fra når jeg løber, hvor jeg bruger et ur med GPS. Dette ur har været med til alt fra studenterkørsel til bryllupper og endda på toppen af et bjerg. Derfor ender det også med en del brugsspor, hvilket jeg egentligt har det helt fint med. Hver skramme har sin egen historie, hvilket passer godt til uret, som jeg ser som et værktøj.
På den anden side ville jeg være noget mere bekymret for ridser, hvis der var tale om et dress-ur, som jeg kun brugte ved bestemte lejligheder.

Nu kommer jeg så til mit spørgsmålet. Hvordan har i det med forskellige former for brugsspor på jeres forskellige ure?
Svar
#2
De første ridser gør ondt og derefter så er det okay, hvis det ellers er et "toolur", men ved "de fine ure" er jeg en kylling og hader at få ridser i mine ure. Nu har jeg heldigvis adgang til en masse værktøj som kan klare de fleste ridser uden at uret bliver "vold-poleret".

Der er så de historiske ridser som i starten er træls, men senere et samtale emne og her synes jeg faktisk at det kan være okay, men et styrt på cyklen og så store fede spor som dem du viser på billedet er i min kategori, mega træls og de skal så hurtigt som muligt, minimeres hvis det er muligt...det er ikke fedt med store grater i uret.

Ps. noget der dog er værre er når der er slået små skår i kanten på glasset, her kan man jo ikke gøre meget andet end at udskifte glasset.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Larsb
Svar
#3
Har altid "beater" hvor ridser er ligegyldigt - primært til sport.

På alle dyre ure gør ridser ondt. Af dyrere ure har jeg klart værst og bedst:

Værst: AP ROO med perfekte poleringer. Det ur er stort og svært ikke at støde ind i en dørkarm - og finish er så fornem at du omgående spotter en ridse.

Bedst: Rolex Daytona (&Yachtmaster) med keramisk lynnette og gummirem - ekstremt ridse-resistent. Eneste sårbare område er foldespænde hvor ridser er lettest at leve med.

Jeg har personligt fravalgt flere uge som jeg har været forelsket i fordi de er notoriske ridse-magneter.
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
#4
Ridser gør altid ondt (på mig) og den med at de fortæller en historie køber jeg ikke med mindre det virkelig er en god historie :-). For mig er det ikke en historie at man banker det ind i døren, ridser det på et flybæltespænde (har jeg lige gjort med mit Sky Dweller :-)) eller lign. Det gør bare ondt.

Jeg plejer at sammenligne med min bil. Jeg har heller ikke lyst til at den har en masse ridser - næsten uanset hvor god en historie de ridser måtte fortælle :-).


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#5
Ridser gør mig virkelig ikke det store. Min første større ridse (som min kæreste lavede) på min Nautilus gjorde dog lidt ondt, men det ur er osse så sart, at det nærmest kan blive ridset af at være i modvind.

I værste fald kan det jo bare blive svejset op og poleret næste gang det skal til service.


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • Larsb
Svar
#6
Ridser er uundgåelige, men jeg prøve sat huske at skifte ur, hvis je skal i haven eller lave andet arbejder, der kan give ridser, f.eks. ordne cykel eller rense kloak. Så har jeg mine swatch ure, som jeg er knap så øm over. en ridse i rød plastik ses ikke så tydeligt som i en blankpoleret stål-flade.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#7
Jeg er forholdsvis afslappet ift. ridser på mine ure. Jeg "opsøger" dem selvfølgelig ikke, knytter dem ikke til historier for at retfærdiggøre dem overfor mig selv og den første gør altid ondt. Men når det så er sagt, så synes jeg selv at jeg er god til at bruge mine ure og betragte dem som det de er, nemlig en brugsgenstand.
Svar
#8
Almindelige brugs spor (ridser) genere mig ikke,
Er det et ur jeg ved skal videre er jeg lidt mere opmærksom.

Ellers er jeg til at bruge uret som det er tiltænkt på en afslappende måde.
Det har jeg opnået med mit Dornbluth som ikke skal videre Icon_cool
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#9
Små ridser er ok. Som andre siger så sker det og er en del af det at bruge sine ure.
Men meget store og lange ridser, ville jeg være ked af at få.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)