Ny bog om Cartier
#1
Man kan have mange holdninger til Cartier - og de har jo en kæmpe forretning kørende på souvenir-agtige (dyre) dimser, så noget af det man tænker er nok rigtigt.

Men så skal man huske at Cartier egentlig er en producent af de vildeste smykker til kongelige og andre med behov i den klasse.

Og de var nogle af de første til at lave armbåndsure, herunder f.eks. et af de første pilot-ure, Santos-Dumont, lavet i 1904 til den brasilianske pilot Santos-Dumont.

Jeg har haft et Santos Heptagon, som jo viser sig at være mit første mekaniske ur. Det tænkte jeg bare ikke over dengang.

İmage

For et stykke tid siden faldt jeg for modellen Drive de Cartier i Extra Flat version. En vildt smuk kasse med et urimeligt tyndt, manuelt værk indeni - 6,6 mm høj er kassen.

İmage

Som en ægte afhængig følger jeg nu forskellige Cartier entusiaster på Instagram. En af dem er George Cramer (@george.cramer) som dels tager flotte billeder, men også finder alle de sjældne og fineste Cartier ure gennem tiderne.

İmage

Goerge har lige udgivet en bog om hans favorit ure fra Cartier. Den er ikke billig, men den er damn flot og spændende. Her er lidt smagsprøver.

İmage

Indholdet

İmage

Opslaget om Drive de Cartier

İmage

Endnu en af mine grails, Tortue Monopoussoir modellen. Se nede i højre hjørne, hvem der har lavet værket. Det er ikke amatørernes vagtparade eller ETA-hyldevarer!

İmage

Nå, jeg har ikke tid til mere skriveri. Jeg skal læse og savle.

Claus


Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
#2
Mange glemmer, eller er ikke klar over Cartier's kunnen og bidrag på ur-fronten. Det er synd, for de kan virkelig noget og er så meget mere end bare en smykkeproducent. Og fed bog :-)
[-]
  • cfnissen
Svar
#3
Nu så jeg ved selvsyn dinDrive de Cartier til urmagerkurset og kan kun give dig ret. Ualmideligt smukt ur!
De kan i den grad lave mere end "dyre souvenirs" Icon_rul
[-]
  • cfnissen
Svar
#4
Flotte billeder og flot historik. Det samme kan siges om Chopard. De er en slags pendant til hinanden.
[-]
  • cfnissen
Svar
#5
THA var virkeligt et stærkt værkmageri og specielt når man se på personerne bag og deres mærker efterfølgende.

Sendt fra min ONEPLUS A6013 med Tapatalk
[-]
  • cfnissen
Svar
#6
Jeg jeg overvejer også at anskaffe den. Jeg har lige anskaffet F.P. Journe bogen, så jeg venter lige lidt :-)
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar
#7
Ja - den skal fordøjes i ro.

Og Cartier bogen er heller ikke helt billig. Historierne og de enkelte ure er rigtigt fede - kvaliteten af den skrevne tekst og selve sproget (franskmand, der skriver på engelsk?) ikke helt så god. En redaktør kunne have løftet det en del. Men fed bog alligevel.

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar
#8
F.P. Journe bogen kostede noget tilsvarende, så jeg bliver nok ikke populær hvis jeg køber endnu en til den pris lige med det same Icon_smil
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen
Svar
#9
Hvis du nu køber et Cartier ur til konen ved samme lejlighed og forklarer at bogen jo er et must for hende, på samme måde som F.P.Journe bogen er for dig
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar
#10
De er saftsusme dyre de urbøger. Det var da det man skulle have kastet sig over, så man havde råd til flere ure :-). Jeg har lige bestilt Rolex Submariner bøgerne fra Mondani - de er på "tilbud" i dag til 310 EUR - normalpris 620 EUR. Jeg har aldrig ejet en af deres bøger før, så er lidt spændt på dem.
[-]
  • cfnissen, Larsb
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)