Mit første Rolex
#1
Som I måske har set i Dagens ur tråden, så jeg har investeret i et Rolex Sky-Dweller (mit første Rolex ever). Det var egentlig meningen, at jeg ville prøve lykken hos Klarlund ved først at købe en Explorer II (som jeg også rigtig godt kunne tænke mig) og så forhåbentlig få lov til at købe et Sky-Dweller :-). De er begge 42mm og det er mit sweet-spot. Efter at have ventet 5 måneder (de sagde jeg skulle regne med ca. 6 måneder) var jeg forbi for 1-2 uger siden for at høre hvordan det gik. Det viste sig så, at de ikke kunne finde mig i deres system. Jeg skrev mit telefonnummer op og de sagde de ville undersøge det og vende tilbage. Jeg har endnu ikke hørt noget og så dukkede der et "godt" tilbud op på Sky-Dwelleren - så huggede jeg til på den i stedet for :-)

Jeg har kigget på Sky-Dweller'en længe - i starten var jeg ikke så vild med den pga. den asymmetri der er i skiven (mellem kl. 3 og kl. 9), men jo længere jeg kiggede på den jo pænere synes jeg den var). Da jeg fandt ud af dens komplikationer og hvordan den virkede var jeg solgt :-). Den blev oprindeligt lanceret i 2012 (mener jeg), men dengang var det kun i ædelmetaller og i 2017 blev den så introduceret i stål med hvid, sort og blå skive. Jeg besluttede mig for den sorte skive - dels fordi den blå er endnu dyrere, men også fordi jeg er blevet vild med den sorte sunburst skive der går til ALT og så er det klassisk Rolex :-)

Designet er en ting, men selve mekanikken i uret er (efter min mening) genialt. Værket er beskyttet af ikke mindre end 14 patenter. Uret stilles ved hjælp af kronen (som har to indstillinger) og Rolex' Ring Command Bezel (som har fire indstillinger). 

Hardcore Rolex entusiaster ved selvfølgelig alt om det, men for dem som ikke kender Sky-Dwelleren får I lige en kort opsummering :-)

(Skrue)kronen har som sagt to positioner (udover lukket):
1 - Her trækker man uret op
2 - Her skifter funktionen af kronen afhængig af Ring Command lynettens position

Lynetten kan drejes i fire positioner:
1 (helt til højre/med uret) - her sker der ingenting når man drejer kronen
2 (et drej mod uret) - her stiller man datoen (både frem og tilbage) og man stiller både dagen og måneden (måneden markeres med et rød prik ud for timemarkørerne)
3 (to drej mod uret) - her stiller man den lokale tid (timerne)
4 (tre drej mod uret) - her stiller man både den lokale tid (timer/minutter) og GMT skiven

Det går det meget hurtigt/nemt at stille ur+annual calendar funktionen. GENIALT!  Icon_party
Jeg kunne også bare have linket til denne Youtube video, men det er nu meget hyggeligt lige at skrive det (når man nu er vildt begejstret for uret :-)): https://www.youtube.com/watch?v=6KIewP2Uk-c

På trods af Ring Command lynetten, så er uret stadig vandtæt til 100m. Det er da også godkendt.

Jeg har lige hentet uret i dag og som det måske fremgår, så er jeg MEGA glad for det. Uden at love for meget kunne det meget vel være en keeper. Jeg smider nogle flere billeder op, når der er lidt mere dagslys.
Svar
#2
tak fordi du deler din begejstring for uret med os!

Tillykke med det!!

Mvh Jens
[-]
  • onkeldunkel
Svar
#3
Sådan! Tillykke med det. Det er et vildt ur.

Er også vildt imponeret over teknikken i det ur. Så cool. Nok det eneste Rolex jeg ville overveje at købe, netop på grund af hvad det kan - og ikke mindst hvordan det virker.

Glæder mig til flere billeder og flere ord!

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

[-]
  • onkeldunkel
Svar
#4
STORT tillykke - det er et vildt ur i en utrolig stilfuld og elegant “indpakning” !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#5
Vildt flot ur. 

Stort tillykke med det. 

Jeg havde selv købt et hvis økonomien var til det.
Mvh Kim 
Svar
#6
Jeg kendte ikke til drejesystemet på Sky-dweller lynetten, det er da et super fedt system Icon_Up

Og så er det også et af de flotteste Rolex ure i min optik. Tillykke endnu engang Icon_rygklap
Mvh Danny  Icon_smil
[-]
  • cfnissen
Svar
#7
Nej, det gjorde jeg heller ikke i starten - det er MEGA smart og det er dejlig nemt at stille ur, dag og måned (og GMT) - og TAK!  Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)