Regulering af 4R36
#1
Hej

Min turtle taber nu 8 sek. om dagen - primært om natten, når den ligger. Uret er et år gammelt, og da det var nyt, kørte det super med +1-+4 sek. pr. dag.

Jeg har haft det sendt ind til Arberg Time (Seiko Danmark), og de sendte mig, hvad der ligner et timegraph print, hvor der står +7 sek. om dagen. Uanset hvad jeg gør, hvordan jeg lægger det etc. taber uret. Jeg stoler ikke længere på uret og da slet ikke Arberg (det skulle så have reguleret sig selv 15 negativt "i posten". No way.

Er der nogen, der kender en god Urmager i Østjylland, som kan regulere uret mere præcist?
Svar
#2
Tag til Urmager Poul Halse i Horsens - han skal nok få dit Turtle til at gå præcist !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#3
"Can I improve the movement at all?

The 4R36 movement has hours, minutes and seconds hands and is the only 4R3x family member to have the day and date displayed. The 4R36 beats at 21 600 bph and has 24 jewels to ensure its longevity. You can expect a 41 hour power reserve and no sub-dials. With the mass produced movements there is no special care given in terms of optimal adjustments so if you have some concerns with losing seconds, which can be up to 15 seconds a day at times, then take it to have the hairspring adjusted and you will be able to minimise the loss. This movement wasn’t made to perform on par with the higher quality luxury Seiko movements so paying a bit extra for a regulation is an easy way to improve the movement."

Værket er ikke hvad man kan kalde et High End med deraf følgende mindre nøjagtighed. Det er selvfølgelig muligt for en "urmager",  som det nævnes i indlægget her over, at optimere reguleringen men det er ikke altid et spørgsmål om at flytte på rokkeren. Det kan være nødvendigt at dynamisk afveje balancen og justere spiralen. Diff. kan være op til 15 sec. i døgnet og det er formodentlig det Arberg Time forholder sig til.
[-]
  • pbr
Svar
#4
15 sek. Om dagen? Er det ikke - 45 til +30.

Hvor lang tid, tager det for Halse og hvad koster det?

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
Svar
#5
(14-06-2019, 09:25 PM)Stratocaster Skrev: 15 sek. Om dagen? Er det ikke - 45 til +30.

Hvor lang tid, tager det for Halse og hvad koster det?

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk


Det må du næsten spørge ham selv om - men det er ikke vildsomt dyrt


Sent from my iPhone using Tapatalk
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#6
Hvis uret skal optimeres til en standard der ligger over det fabrikken angiver er det ikke bare lige. Måske er det mere rimeligt at investere i et ur der opfylder egne krav og som fabrikken kan stå inde for. Jeg har været og er urmager siden 1966 og problemet er ikke ukendt. Det er svært at forklare en kunde at det ur der er købt for en tudse ikke kan leve op til standarden for ure til mange tudser.
[-]
  • Lars, pbr, Stenstrup
Svar
#7
Den 4. maj i år fik jeg justeret et Orient 40N5A værk hos Halse, og det kostede 250 kr. Jeg tror, at urmageren der udførte operationen hed Alice, og jeg er meget tilfreds med resultatet. Uret gik fra +11s i døgnet til +2,5s i døgnet.
Svar
#8
Super. Hvor lang tid tog det? Fik du uret med igen samme dag?

Ups. Det er mig, der har oprettet tråden. Har en gammel profil på Tapatalk.
Svar
#9
Det kan gøres på 10 til 20 minutter hvis urmageren har tid med med det samme, men selv om den bliver justeret til + 2 - + 8 sekunder vil du nok opdage at uret taber igen måske i løbet af 6 - 12 måneders tid.

Min anbefaling ville være at få det til at vinde + 8 til + 14 sekunder i døgnet så det kan være på plus siden i lang tid.

- 8 sekunder er ok men + 8 er altid bedre. Og jo. tolerancen er lidt stor. Nogle steder står der -25 til + 35 sekunder.
Svar
#10
(15-06-2019, 04:56 PM)Stratocaster Skrev: Super. Hvor lang tid tog det? Fik du uret med igen samme dag?

Ups. Det er mig, der har oprettet tråden. Har en gammel profil på Tapatalk.
Jeg indleverede uret kl. 10:00 og hentede det kl. 11:00 samme dag.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)