Regulering af 4R36
#11
(15-06-2019, 05:36 PM)Stenstrup Skrev: Det kan gøres på 10 til 20 minutter hvis urmageren har tid med med det samme, men selv om den bliver justeret til + 2 - + 8 sekunder vil du nok opdage at uret taber igen måske i løbet af 6 - 12 måneders tid.

Min anbefaling ville være at få det til at vinde + 8 til + 14 sekunder i døgnet så det kan være på plus siden i lang tid.

- 8 sekunder er ok men + 8 er altid bedre. Og jo. tolerancen er lidt stor. Nogle steder står der -25 til + 35 sekunder.

Hvad sker der så efter de 12 måneder Stenstrup  Icon_blink
Svar
#12
Jeg har kun set af de taber mere og mere som tiden går  Icon_blink
Svar
#13
Jeg er ikke helt enig i teorien. Jeg er enig i at uret vil tabe når det begynder at trænge til service. Min erfaring siger mig dog at jo bedre kvalitet jo mindre brug for efter-regulering mellem service intervallerne med mindre der selvfølgelig sker ufordelagtig hændelse. Når uret er virkelg servicetrængende kan det også miste så meget amplitude at balancen blot står og "tripper" med samme resultat som hvis spiralen klæber eller er hægtet og med den virkning at uret vinder voldsomt.
Jeg er også enig i at en tur på Vibrografen ikke tager mange minutter men den viser dog kun et øjebliksbillede.
P.N.
Svar
#14
Kan der anbefales in urmager i Aarhus?
Svar
#15
Sct Mathias ure og guld i Bruuns Galleri. Min gamle arbejdsplads. Der er nok kun 1 ud af de 10 tilbage da jeg var der for 11 år siden.
Men alle urmagere bør kunne gøre det. Der er vist 2 - 3 Seiko forhandlere i byen i centrum.
Svar
#16
Men de har ikke en urmager "in house". De sender alt værksteds-relateret til Viborg, sagde hun, da jeg ringede og spurgte til netop regulering hos dem for et par uger siden.

Jeg postede på Watchuseek et "sidespørgsmål" ang. 4R36s levetid og performance gennem levetiden. Indlægget er på engelsk, men hvis nogen her vil bidrage vil jeg blive glad:

A question:


Is the fact that, one year ago when new, my Turtle started out say 4 secs/day FAST and is now running slow a sign that it is slowly dying?

I realize that the Turtle and the 4R36, to watch people, is an inexpensive watch, however, for a person like me who just wants a cool, reliable watch, it's still quite an outlay. When I purchased it, I was hoping that it would be good for many years if serviced now again. But the fact that it has changed negatively (from +4 to -2 over a year) seems a bit much "wear" for just one year of (almost constant) use.

Sure, I can try and have it regulated but I guess if it keeps loosing time like this, the regulator can only be moved "so many times" towards the plus side?

I have a thing for the STO Great White Shark Turtle but if a 4R36 cannot be counted upon for years and years of stable service, I may hold off as another watch will be quite an outlay for a normal guy like me.

(...)What I wonder is whether my 4R36 is already starting to deteriorate after one year or whether it, with regulation and or service, can be counted on to deliver trustworthy results /accuracy for years to come.
Svar
#17
(19-06-2019, 03:46 PM)blackstrat Skrev: Men de har ikke en urmager "in house". De sender alt værksteds-relateret til Viborg, sagde hun, da jeg ringede og spurgte til netop regulering hos dem for et par uger siden.


Ok. Så har de kun beholdt urmageren i Viborg.
Svar
#18
Stenstrup:

Er der grænser for, hvor mange gange man kan regulere et ur til "plus-siden", og betyder det, at man skal regne med at Seikos ure hurtigere dør end andre?

Da jeg købte min Turtle for et år siden, regnede jeg med, jeg kunne have uret i rigtigt mange år, hvor det villle være brugbart / præcist. Betyder det, at Seiko-ure skal have mere service og regulering for at forblive brugbare eller er ikke engang dette muligt, så man skal indstille sig på at Seiko er brug og smid væk i løbet af få år?

Det sidste ville jeg da være rigtigt ked af.

(Samme post lavet i "Er Seiko Value For Money")
Svar
#19
Jeg synes du er ude i spekulationer der ikke giver mening overhovedet. Seiko er ikke specielle i forhold til andre ure. De kræver eftersyn med nogenlunde samme frekvens som andre mekaniske ure, der er ingen grænser for hvor mange gange der kan justeres men kvaliteten er afgørende for hvor nøjagtigt uret "KAN" reguleres. Ligesom andre ur-mærker laver Seiko forskellige kvaliteter til forskellige priser og med forskellige specifikationer også med hensyn til nøjagtighed. Er det specielt nøjagtighed der fokuseres på vil jeg mene at det er et quartz-ur der bør overvejes.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)