Nyt ur - søger erfaringer!
#1
Hej 

Går lidt og overvejer at udskifte lidt i mine ure og tilføre lidt nyt. Mine overvejelser går på et klassisk Omega Speedmaster Pro, enten ref. 005 eller 006, et klassisk Seiko Marinemaster, eller måske et Citizen Promaster BN7020, men et af de nye Panerai "logo" spøger også.

Omega vil jo være det helt klassiske dress valg, Marinemaster er bare et lækkert bygget ur og Citizen er min indre drengerøv til de store ure! - eller gå efter det jeg i forvejen kender og vælge Panerai'en.

Jeg var så heldig at en bruger herinde var så sød og vise hans Marinemaster og Speedmaster frem og de kan en masse. Har aldrig prøvet Citizen'et, men det er bare tool så det rykker i hele kroppen og Panerai har jeg i forvejen et par stykker af. 

Her lidt billeder lånt fra nettet:

İmage

İmage

İmage

İmage

Så erfaringer med ovenstående ure modtages gerne og hvis man også kan sende mig i retningen af et af urene til en god pris, gerne som nyt modtages det også gerne, så kan det jo være det gør beslutningen nemmere :-)

Tænker det ur jeg køber skal udskifte dette som ikke rigtigt bruges længere:

İmage

Men måske også mit Oris Prodiver, som heller ikke rigtigt bruges mere, men som lidt giver samme effekt som BN7020'eren :-)
Svar
#2
Måske ikke kun erfaringer, men også mine dybt subjektive meninger :-)


Citizen er ikke mig. Jeg synes simpelthen det er for stort og direkte grimt.

Panerai har du allerede og dit er federe.

Seiko er super cool, men lidt for højt på armen til min smag.

Og så kommer det åbenlyse fra mig (du ved jeg er glad for Omega). Det bliver ikke meget bedre end et Speedmaster i min verden. Super komfort, ultra klassisk, fed historie, god på lænke og næsten alle remme. Så det er klart min anbefaling blandt de nævnte.
[-]
  • willy
Svar
#3
Jeg har selv speedmasteren, og den får min største anbefaling.

I min optik er den en No-brainer, uret er en klassiker af en grund. Det er uden tvivl blandt de mest behagelige ure at have på, uanset om det er på lænken eller rem af en slags. Og du finder næppe et ur der gør sig SÅ godt på et gigantisk udvalg af remme.

005 er manuelt, så man skal lige vende sig til at trække det op en gang i døgnet, men det bliver nærmest meditativt.

005 har det gode gamle mineral-glas. Det VIL blive ridset, hvilket jeg ser som en del af charmen. Lidt polywatch og to minutters gnubberi, og det er som nyt ( lidt ligesom mig selv, iflg. konen )

Det gør sig godt til jakkesæt, til jeans og til shorts. Kort sagt, til alt.

Modsat hvad mange siger, så kan du GODT svømme med det, men vær opmærksom på at det ikke er et dykkerur.

Kort sagt, jeg kan kun anbefale det.
[-]
  • onkeldunkel
Svar
#4
+1 til Speedy. Husk at tage udgaven med plexi - eneste rigtige Icon_blink


Svar
#5
3 lækre ure du har kig på i (brugt) et i bredt prisleje. Icon_Up

Den nye Promaster rammer ikke plet for mig så derfor vælger jeg den fra i overskriften,
Det efterlader MMeren og speedy, her er det for mig mere tæt løb da modellernes fordele også for mig er behæftet med deres ulemper.

Speedy + Klassik Tool design der går til alle typer påklædning/lejligheder.
           - klassisk design som ikke udfordre man er nem fan = meget udbredt.

Marinemaster: + Gennemført kompromisløs smuk diver der kræver noget af øjnene der kigger for at blive forstået 100%
                     - Modellen ligger aggressivt på armen og kræver derfor det "rigtige" håndled og den giver ikke street kredit som f.eks. en Speedy.

Jeg har haft MMeren 2 gange så jeg har et svagt punkt for den model,
speedy har jeg aldrig ejet men den sniger sig ind på mig. (dog mest i en anden version end den du viser)

Så skulle jeg vælge blev det MMeren det er bare et virkeligt lækkert dykker ur (som jo er din stil Torben)
jeg tror du vil kede dig med Speedyen efter et stykke tid, og MMeren kan jo brugt laves til en pris hvor der stadigvæk er penge tilbage i forhold til Speedy. Icon_cool

Med denne f.eks. er der vel ca. stadigvæk 7k op til en Speedy?
https://www.chrono24.dk/seiko/marinemast...141739.htm
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Jens
Svar
#6
Jeg har dem begge - eller næsten, for Marinemaster’en jeg har er den nye model... Du har jo som du selv skriver set begge med hænderne, så der er du jo allerede godt på vej.

Men de er jo to ret forskellige ure så jeg syntes de hver især har deres egen ret til eksistens i min lille samling.

Omega’et har jeg haft fra nyt (ca. 5 år gammelt) og Seiko’en er et par måneder gammel - så jeg har mest erfaring med at gå med Speedy.

MM300 er virkelig lækkert bygget, og man har følelses af at det er klar til at blive “kastet ud i hvad som helst”. Det er vildt tykt, men stadig behageligt at gå med pga. undersiden af urkassen er vinklet/afrundet som den er.

Og Speedy det er jo en klassiker og smukt proportioneret - går godt til alt slags tøj og urremme, og går godt til næsten alle situationer. Jeg har dog allerede smadret et glas på det og jeg har ikke samme følelse af at det kan holde til alt som MM300.

Hvis jeg skulle vælge et af dem... hmm... så bliv det nok med et mulehår Speedy. Jeg har dog også flere følelser bundet op på det ur.

Her er lige et billede af dem side om side her til aften:
İmage

Rigtig god jagt og vend endelig tilbage med hvad du beslutter dig for
Mvh Danny  Icon_smil
Svar
#7
Tak for jeres svar og betragtninger. 

Lige nu er det Speedmaster ref. 006 som fører og jagten efter et nyt til den rigtige pris er begyndt. Så må vi se hvor længe det tager at finde et :-)
[-]
  • cfnissen
Svar
#8
Have had them both.MM and Speedy.Different watches entirely .
The MM is a robust tool watch,that can take a lot of punishment.
It sits a bit high on the wrist but that does not matter in my opinion
for a watch of this type.The Speedy is fairly robust,but is in no way
a tool watch.It is a great all round daily watch,that always looks
good for almost any occasion.So i would pick the watch for the
use i intend to give it.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • Jens
Svar
#9
How do you figure that the Speedmaster is not a tool watch? It is not a hammer or a tire wrench but certainly a tool watch in that it is designed to serve a specific purpose. A dive watch has good lume and a diving bezel as well as appropriate water resistance to make it suitable as a tool used for diving. A Speedmaster is designed as a tool to measure elapsed time. A tool watch.
[-]
  • cfnissen
Svar
#10
100% enig i at et Speedmaster er et tool ur.

Et tool ur er for mig et med andre funktioner (med et formål) end at vise tiden. Og netop en kronograf - Speedmaster eller andre - har et klart formål som et værktøj til at måle tid og hastighed med tachymeter lünetten.

Derudover er det altså et super robust ur. Uanset om man tror på månelandingen eller ej, så er de tests som NASA udførte jo rigtig fint dokumenteret.

Ydermere bruger jeg mit til alt, uagtet situationen. Havearbejde, motorcykel "roderi", i vand og altid på jobbet, så ikke at anerkende det som et robust tool ur er - efter min mening - helt forkert.

Men hey, vi behøver ikke at være enige :-)
[-]
  • cfnissen
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)