Urban Jürgensen.
#1
Ole Mathiesen havde inviteret til en præsentation af Urban Jürgensen og deres nye sportsmodel, Urban Jürgensen One. Uret fik meget rosende omtale under Baselworld, især når man tænker på, hvor lille et urmærke Urban Jürgensen er. De billeder jeg så, virkede ikke så overbevisende, men man skal se det i virkeligheden, og her var muligheden.

Vi startede med en præsentation af mærker leveret af CEO Søren Jenry Petersen. Man var ikke tvivl om, at han brændte for at føre mærket frem, og at han havde en ide med de ting, han gjorde, også den nye sportsmodel.

İmage

Mærket er skabt af den danske urmager Urban Jürgensen tilbage i 1700-tallet. Han lavede lommeure af høj kvalitet, og familien fortsatte i 4 generationer frem til starten af 1900-tallet. Herefter skiftede mærket ejer en del gang, indtil det blev købt af en gruppe Danske investorer for nogle år siden. Det er nu tilbage i toppen med et meget fint produkt. Man lægger vægt på at levere de bedste ure med den bedste finish, men ikke nødvendigvis at lave alt selv, men købe fra dem, der virkelig ved, hvordan man laver f.eks. blåede skriver eller for den sags skyld værker, som man så polere og dekorerer selv. Der bliver lagt vægt på at bruge klassiske metoder og materialer, så der er ikke noget keramisk eller silicium i urene.


Den nye sportsmodel i stål er selvfølgelig tænkt som en konkurrent til den andre store mærkers stål sports ure, f.eks. Nautilus og Royal Oak. Man sigter ikke lavt. Vi fik en gennemgang af designprocessen fra oprindelig ide til færdig udførelse. Ganske fascinerende og pludselig var der nogle ting omkring designet, der gav så god mening.


İmage


Der er to modeller, en ”almindelig” og en GMT model, hvor du kan klikke en time frem eller tilbage, også over datoskift, med pushere i venstre side, men du har din hometime i 24 timers format på en subdial. Enkelt og alligevel ret avanceret.

İmage

Der var flere af modellerne, der godt kunne friste, og til forskel fra flere af de andre "store" mærker, er man ikke for fin til at lave modeller I stål.

İmage


İmage


İmage


Det var meget lærerigt og måske er det et mærke, man skal holde mere øje med i fremtiden.[/font][/size][/color] [font=Calibri][size=medium] Det er ihvertilfald ikke et mærke, man støder på ofte. Ifølge Søren Jenry Petersen havde de lige laver deres arbåndsur nummer 1000. Ikke I år, men overhovedet. De har dog en ambitopon om at komme lidt højere op I produktion, måske flere hundrede ure om året.

Sendt fra min SLA-L22 med Tapatalk
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#2
Hej Lars,

Tak fordi du deler!

Første gang jeg så billeder af One-modellen tænkte jeg ‘gaaaaab’, men nu har jeg set lidt video, hvor bl.a. lænken så ud til at være i særklasse lækker. Så nu tænker jeg, at One måske kunne være et reelt alternativ til ‘the usual suspects’ (Nautilus, Royal Oak...). Nogle gange er det faktisk lidt sjovt at gå med noget, der ikke er umiddelbart genkendeligt.

Og god pointe med at UJ ikke føler sig for fine til at lave modeller i stål.

Claus




Sent from my iPad using Tapatalk

[-]
  • Larsb
Svar
#3
UB are just living on the name today in my opinion.Everything is farmed
out to others,just like most micro brands.But they still dream of getting
watch buyers to invest in their watches.I cannot see it happening because
they have no real identity,that can appeal to the people who would buy
say a PP or AP watch.People who buy watches in this price class,are more
knowledgeable today than in the past.And i cannot see them spending this
kind of money on a watch,that is not even made by the brand who are
selling it.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#4
Jeg forstår det synspunkt, Willy, og er delvis enig, men deres pointe er, at de får de bedste dele fra dem, der ved hvordan de skal laves, og så samler og laver finish selv, så det er ikke helt Daniel Wellington. De tager så heller ikke helt de priser som AP og Patek, og der er ikke nogen 7-10 års venteliste.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • cfnissen, MichaelA, Miwes
Svar
#5
(10-06-2019, 10:38 PM)Larsb Skrev: Jeg forstår det synspunkt, Willy, og er delvis enig, men deres pointe er, at de får de bedste dele fra dem, der ved hvordan de skal laves, og så samler og laver finish selv, så det er ikke helt Daniel Wellington. De tager så heller ikke helt de priser som AP og Patek, og der er ikke nogen 7-10 års venteliste.
The problem can be in the future,when these watches have to be serviced or repaired.
They are not your run of the mill calibers or cases etc etc.And with so many different firms
making the parts for watches like this,i just do not see them as a good buy.No doubt they will
sell a few to people with money to burn,but i do not think dealers will be enthusiastic about
them.Looking at their watches today,you can see elements of Breguet and Patek about them.
I think they have lost any real identity they might have had in the past.They might fool
the public,but not people who know about watches.It is so easy today to buy a respected
brand name,without any manufacturing facilities and live off the name by getting others
to do all the work.This is just my opinion,and i personally would never buy a watch
from a brand like this,because it would make a mockery of the time i spent reading
and learning about watches  Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#6
Det med service på de små (enkeltmand) urfirmaer er helt klart et problem i fremtiden, dyre eller ike dyre. FP. Journe har gjort det unævnelige og solgt ud til Catier, men det er for ejerne af hans ure nok særdeles fornuftigt. Jeg har tidligere ejet et ur fra den ltyske urmanger Rainer Nienaber. Dejligt ur, men hvem skal lige reparerer det, når han lukker butikken. Jeg overvejede det, mens jeg stadig havde uret, og blev ening med mig selv om, at der nok skulle være en urmager, der kunne ordne det for mig.

Det er stadig lykkedes mig at få repareret den gamel lommeure, jeg har og havde. Men det er klart, at jo dyrere et ur, jo mere skal man overveje, hvor stor en prisreduktion det vil betyde, hvis der kommer uoriginale dele i fra en uautoriseret urmager.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • willy
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)