Grand Seiko SBGA387 eller Rolex Explorer II 216570 Polar?
#1
Nu blev mit køb af Grand Seiko SBGA387 ikke til noget i første omgang. Jeg har dog et nyt på hånden, MEN jeg er også skrevet op hos Klarlund til et Rolex Explorer II 216570 Polar. Explorer'en er ca. 4.000 kr. dyrere og Klarlund sagde ca. 6 måneders ventetid. 

Jeg har selv en præference for Grand Seiko'en, da jeg synes man får utroligt meget for pengene og et unikt ur, som meget få har (det kan jeg virkelig godt lide) :-). På den anden side er Explorer'en superflot og har (efter min mening) en perfekt størrelse med de 42mm. 

Jeg ved godt, at jeg bare skal vælge det jeg selv synes/bedst kan lide (og det gør jeg også :-)), men hvad ville I vælge hvis i stod i samme situation og hvorfor? :-)
Svar
#2
Jeg ville give en udstrakt langemand til Rolex og deres tossede ventetider. Når det så er sagt, er Explorer II et ret flot ur omend jeg ikke fan af ure med forstørrelsesglas over datoen.
Så meget hellere Explorer 1, desværre er den med 39 mm nok lidt for lille.
Men som du siger, så er GS bare noget for sig selv, dog er gensalgsværdien sikkert ikke så høj som for Exploreren.
[-]
  • cfnissen
Svar
#3
Nu er jeg selv indehaver af 216570 Polar, det er et dejligt ur i en god størrelse. Dog kan man sige det er lidt kønsløst med den helt hvide skive, i forhold til f.eks Grand Seiko. Var forbi Knud Pedersen Aarhus , ville kigge på en blå fluted Datejust. Ca. 1 års ventetid (fordi man ikke er en loyal kunde/genganger) hmmm. Det fik mig til at se efter andre mærker, gider ikke bidrage til den hype omkring Rolex.

Der skal nok ikke herske tvivl om værdifastheden er større på 216570 end SGBA387.

Men vi ved alle dette hersens samleri koster.

Og som altid skal man gå efter sin mavefornemmelse.

Du skal dog ikke snydes for et billedeİmage



Sent from my iPad using Tapatalk
[-]
  • MichaelA
Svar
#4
Explorer II er et af de Rolex ure jeg bedst kan lide (sammen med Milgauss :-)), men jeg er også ret bidt af GS for tiden, så jeg vil sige nok SBGA387 Icon_smil

Eneste der måske kan tale lidt i mod SBGA387 er at det har samme kasseform som dit Kasuri - og dermed har lidt de samme "ydre træk". På den anden side er skive + værk også meget anderledes, sååå deeet... Icon_rygklap
Mvh Danny  Icon_smil
Svar
#5
Rolex eller Seiko?

Jeg ved ikke hvad du skal vælge, jeg tænker umiddelbart at du gør mest i Seiko, så hvorfor ikke prøve et Rolex?

Rolex Exploreren II er et super lækkert ur. Det eneste jeg ikke kan lide ved Rolex er hvordan det er hypet op, og det at man nærmest ikke kan få lov til at købe et Rolex sports ur i stål længere.

Jeg køber af princip ikke ure over vejledende udsalgspriser, og vil helst købe under, hvis muligt. Så da jeg købt mit nye Rolex Explorer II for et par måneder siden, valgte jeg at købe ved MMwatches. En handel der gik helt som den skulle, og med i prisen fik jeg uret sendt til min adresse, forsikret af sælger, alt sammen til 4500kr under vejledende udsalgspris.

Jeg smider lige et link til MMwatches, hvis du kunne blive fristet:
https://mmwatches.dk/vare/explorer-ii-hvis-skive/
Mvh Henrik A

Min YouTube channel, subscribe hvis du syntes: https://www.youtube.com/watch?v=CQ67JCUpNRw&t=7s
Svar
#6
For mig no contest GSeren Icon_Up
Ex II er da et lækkert ur men (for mig) også pænt ordinært det har slet ikke den eksklusivitet som GS tilbyder,
hverken når det kommer til fremstillingen (GS er 100% håndbygget) eller i hverdagens bybillede.

Jeg har valgt at se bort fra gensalgs værdi da den ikke er et punkt i dit udlæg,
vi alle ved at ingen slår Rolex på det punkt (retfærdigt eller ej)

Og så er jeg helt med Henrik omkring ikke at støtte Rolexs vejledende (læg mærke til det ord) priser,
samt den måde de vælger at behandle positionelle kunder på. Icon_e_confused
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Reno
Svar
#7
Tak for alle jeres input - jeg er helt i enig mht. Rolex hysteriet. Det er jo helt vildt og det er SÅ irriterende, at man ikke bare kan få lov til at gå ned til en forhandler og købe det ur man gerne vil have. I stedet skal man betale 50-100% i overpris på grey market Icon_head. Det nægter jeg! Tak for info vedr. MMWatches - jeg har også set på Facebook, at han har mange tilfredse kunder.

Jeg har længe gået udenom Rolex - primært fordi jeg syntes de var for små med deres 40mm, for store (DSSD) eller for uskønne (Yatch Master II) ;-) og derudover kan jeg som sagt godt lide at have noget som ikke så mange har. Der passer Explorer'en godt, mht. størrelse og udbredelse og så synes jeg det er et ur man både kan gå med til hverdag og til pænt brug.

God pointe med kasseformen på SBGA387 - det er jo lidt det samme, men omvendt så er det et andet værk som du siger og så har Kasuri'en GMT funktion (som jeg virkelig godt kan lide, men meget sjældent bruger :-)). Endelig, så er jeg vild med, at man både får lænke, to remme og foldespænde med til GS'en. Omvendt ser Explorer'en hammergodt ud på en simpel grå nato med en orange streg eller lign. :-) Det er ikke nemt!

@KOP: Tak for et fedt billede. Hvordan er Explorer mht. ridser? På mange af de brugte jeg ser, synes jeg, at der er ridser på lynetten. Som en sidebemærkning kan jeg nævne, at GS lænkerne bliver ridsede bare man kigger på dem - der synes jeg mine IWC lænker er noget mere hårdføre.
Svar
#8
Mht. Til ridser på lynetten, ja de kan da ses. Den er jo radialt slebet, så når der kommer tværgående ridser kan de da ses. Selve lænken og låsen er vist ligeså skrøbelige som de andre mærkers. İmageİmage


Sent from my iPhone using Tapatalk
[-]
  • onkeldunkel
Svar
#9
I have owned 4 of the 42mm explorer models.Good watches and very well made.
42mm is a good size in my opinion,but i prefer the 16570 model i now own.
In my opinion the GS is a better made watch,no doubt about it.You only need to
look at the details up close to see this.But the Rolex is also about tradition and
history,and this costs.Seiko seem to be swamping the market right now with new
limited editions,and they are becoming to common in my opinion.They are not
holding their prices very well.A watch like the GS models needs to be a bit exclusive
in my opinion,and i think Seiko are making a big mistake by producing to many
of them.They should take a leaf out of the Rolex book,and make sure supply 
never meets demand Icon_smil I also think many GS models are just to bland,and
several have copied Rolex to much.Also i find many GS models to be just to
thick for my liking.The Rolex is the traditional choice.You get the same dial
with a few adjustments as the older models.Its a bit like the Porsche 911,
they change it all the time,but it still looks like a Porsche.The Seiko is more
experimental in the Dial department,and with the case shapes of some models.
Its a hard choice,but also a simple choice.They are both really good watches,
but you have to choose the one that fits you best on the wrist and looks good
in your eyes.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
[-]
  • doxa300, keldw, KimT
Svar
#10
Jeg tror at jeg ville tænke lidt over hvilke andre ure jeg har i kassen lige nu. Tror hellere at jeg vil have noget der er anderledes end det jeg har i forvejen, end flere ure der ligner hinanden. (Selv om det også er ret cool at samle en slags ) tror også at jeg ville tænke over hvilke situationer jeg ville bruge uret i, Explorer er lidt mere fritid/outdoor.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)