Kommer nye ure til at ligne "nutidens" vintage ure på et tidspunkt?
#1
Jeg har tænkt på om vores "nye" ure kommer til at ligne de vintage ure vi ser i dag? Det jeg mener er, at mange af de 30-40 år gamle ure man ser i dag er i en sølle forfatning - lumen er faldet af og/eller falmet, timemarkører eroderer, skiven eroderer, skrift på skiven er slidt, lænken kan knap hænge sammen osv. 

Når jeg kigger på mit IWC Aquatimer, som trods alt er 14-15 år gammelt, så bærer det stort set ikke præg af at have været brugt (selvom jeg har brugt det meget) og med en let polering ville det se ud som nyt. Så hvad tænker I? Er kvaliteten bare blevet bedre eller kan vi også forvente af vores ure kommer til at se lige så sølle ud om 20-30-40 år? :-)
Svar
#2
Overordnet set tror jeg den bliver bedre hovedsageligt af 2 årsager.

1. produktion/kvaliteten af f.eks. skiver/lænker og lignende mener jeg er blevet bedre.
2. flere passer (tror jeg) bedre på deres dyrere ure = et bedre produkt samlet på brugt markedet.

Men det er en spændende tanke som jeg selv har gået lidt med,
særligt omkring de 3 områder hvor jeg syntes udviklingen omkring bla. materiale valg har stået/står noget stille,
de områder jeg tænker på er i tilfældig rækkefølge.

1. Skiven.
2. Krans (bla. dykkerure)
3. Selvlysende effekt.

Så det bliver et nej herfra. Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#3
Jeg har ure tilbage fra slutningen af 70'erne - starten af 80'erne, der stort set ser ud, som da de blev købt. Selvfølgelig er der ridser på kassen og Plexiglas, men skiven er ikke patineret. Jeg har også et lommeur fra slut 1800- start 1900, som har en helt hvid skive, nøjagtig så hvid som da den blev lavet.

Jeg tror, det afhænger ret meget af materialer. En emajieret skive som på lommeuret holder I ret mange år, hvis ikke den får stød. Jeg er sikker på, at nogle af de materialer, der bruges idag vil betyde, at f.eks skiver holder bedre.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#4
Jeg tror overhovedet ikke at nutidens ure på nogen måde vil patinere som det vi ser på "gamle" ure i dag. Brugen af keramik til lynetter og skiver, Luminova, safirglas (også til lynetter) osv. osv. gør klart at det ikke vil ændre sig på samme måde.
Svar
#5
For me the quality in the calibers of many vintage watches,and the handwork
put into many of them cannot be repeated today.It would cost to much.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)