LeCoultre - Er det et godt køb?
#11
Jo. På en timegraph kan man se det meste. Du skal selv finde ud af om gangreserven er fornuftigt. Jeg ved ikke hvor mange timer sådan et ur bør gå når det er trukket helt op.
Svar
#12
Hej.
Og er der en venlig sjæl der finde et sted hvor det står fra JLC, så er jeg meget int i at få det at vide.
Har lige restaureret et, med nyt leje i nysølv ved klinkehjulet, det har en gangreserve omkring 53 timer. Det anser jeg for at være ok af en cal 825, det er trods alt ikke helt nyt mere.
Kunne forestille mig at JLC skriver 50 timers gangreserve, så er der lidt til reserve....
Ligesom Omega i dag skriver at deres cal 550 har en gangreserve på 38 timer, men Ranfft skriver 50 timer, så er det lige hvem skal man stole på Omega eller Ranfft?
Nå, det var en  helt anden snak... Icon_e_wink
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

[-]
  • Larsb
Svar
#13
(13-03-2019, 04:20 PM)Lars Skrev: .
.
.
Ligesom Omega i dag skriver at deres cal 550 har en gangreserve på 38 timer, men Ranfft skriver 50 timer, så er det lige hvem skal man stole på Omega eller Ranfft?
Nå, det var en  helt anden snak... Icon_e_wink

Jeg vil mene det er Ranfft så i den situation - da Omega nok går med livrem og seler her...   Icon_Up
- Lidt nedtur at sende sit vintage ur sydpå til den store tur og det så kun yder 41 timers gangreserve....  Icon_blink

Mine cal. 50X & 55X og 56X(Nok ca. 20 stk) har uden undtagelser gået 2 døgn+ efter service - og selvfølgelig ved brug af den lokale urmager!  Icon_Up 

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
[-]
  • Larsb
Svar
#14
Jo, jo, det skriver du nok, at det er med livrem og seler, men du tager jo den mulighed der falder bedst ud for dig, så må der stå 1-1.... Icon_e_biggrin1
Og nu tror jeg nok at jeg har set lidt flere Omega ure end du har, så jeg vil sige de kan have deres grund til at skrive det lave antal timer i deres nye manualer, om det er med livrem  og seler.... tjah, det har du såmænd nok ret i, men de sætter en grænse der gør at sammenligner du med deres nyere calibre, uha så er der sket en udvikling, jeg tror mere det er der den ligger.
Og bare for en ordensskyld, de ure du nævner har kun to værker som grundcaliber, nemlig 500 og 550, så er der varianter af dem, ja, men det er minimalt hvad der er lavet om på grundmodellen af værkerne....

For gangreserven siden sidst i 60'erne, har da ikke udviklet sig synderligt i de masse producerede værker, det er da først begyndt at røre på sig her på det sidste... Icon_blink
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#15
(14-03-2019, 09:14 AM)Lars Skrev: Og nu tror jeg nok at jeg har set lidt flere Omega ure end du har...

Det vil jeg da håbe eftersom det er dig der er urmager og ikke mig - jeg har ikke skrevet noget for at starte en konkurrence der...  Icon_blink


(14-03-2019, 09:14 AM)Lars Skrev: Og bare for en ordensskyld, de ure du nævner har kun to værker som grundcaliber, nemlig 500 og 550, så er der varianter af dem, ja, men det er minimalt hvad der er lavet om på grundmodellen af værkerne....

Enig der....

MEN selvfølgelig er der forskel på værkerne - minimalt eller ej - ellers er det det samme som at sige at en bil er en bil eller et ur bare er et ur...

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
#16
Kære alle,
Jeg har for et par dage siden modtaget mit ur. Det lader til at gå meget godt og præcist i forhold til ur på telefon og computer. Så jeg vil lade det være der foreløbigt. Er der nogen grundtræk for hvordan man skal trække et manuelt ur op? Man skulle jo nødig trække det over. Gangreserven er det fra fuldt toptrukket til uret går i stå?
Svar
#17
Ja, gangreserven er fra fuldt optrukket til det går i stå.

Mht. at trække det op, er det forskelligt fra ur til ur. Vær forsigtig når du mærker at det begynder at gå strammere og så vil du støde på et stop på et tidspunkt.
Svar
#18
De fleste manuelle ure fra 50'erne og fremefter, vil have stop, så du ikke kan trækker det for meget op. Du mærker, når det ikke vil længere.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#19
Stor tak herfor. Jeg har nemlig, som barn, overtrukket et ur, så derfor er jeg lidt nervøs for det.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)