16710 - vinder meget tid
#1
Hej derude!

Jeg står i den situation, at min 16710, der har ligget stille i flere år, er begyndt at vinde vældig meget tid!

Den vinder ca. 1 min. i timen - altså 24 minutter på et døgn.

Nogle der har oplevet dette før, med deres eget ur?

Jeg skal have den til urmager mandag, men det kunne være rart at vide, hvad der evt. måtte vente af (u)behagelige overraskelser :-)

//JSS01
Svar
#2
Uden overhovedet at være urmager eller super teknisk skarp, så kunne det være uret er magnetiseret da det kan få det til at løbe for hurtigt. Er det tilfældet, er det et hurtigt fiks hos en urmager.

Når det så er sagt, så kender ikke til standen på dit ur og måske det "bare" trænger til et service.
Svar
#3
(30-11-2018, 03:20 PM)KimT Skrev: Uden overhovedet at være urmager eller super teknisk skarp, så kunne det være uret er magnetiseret da det kan få det til at løbe for hurtigt. Er det tilfældet, er det et hurtigt fiks hos en urmager.

Når det så er sagt, så kender ikke til standen på dit ur og måske det "bare" trænger til et service.


SÅ det er ikke ualmindeligt, at den kan løbe så hurtigt? Jeg har ikke oplevet der før. Må indrømme, at jeg blev lettere nervøs. Men det lyder plausibelt:-)
Svar
#4
Det er i hvert fald værd at få urmageren til at tjekke, da han kan afmagnitisere det på få minutter og så tjekke gangen efterfølgende.
Svar
#5
(30-11-2018, 03:15 PM)jss01 Skrev: Hej derude!

Jeg står i den situation, at min 16710, der har ligget stille i flere år, er begyndt at vinde vældig meget tid!

Den vinder ca. 1 min. i timen - altså 24 minutter på et døgn.

Nogle der har oplevet dette før, med deres eget ur?

Jeg skal have den til urmager mandag, men det kunne være rart at vide, hvad der evt. måtte vente af (u)behagelige overraskelser :-)

//JSS01

Det lyder som om fjederen i balancen klæber sig. Hvis det er tilfældet vil et fuld service måske være godt. Især hvis det ikke har fået service i 10 + år. Magnetisme er også en mulighed, men jeg tror mere om den med fjederen. Det er dog noget billigere hvis det er magnetisme :)
Svar
#6
Jeg har prøvet det nogle gange med mit Panerai, og det tager et minut elelr to hos en urmager. Jeg overvejer at købe en afmagnetiseringsdims selv, men nu er det et stykek tid siden, det er sket idst, spå det er stillet i bero. Der har været en tråd om magnetisering i det generelle forum, som du eventuelt kan søge frem.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)