Vintage Silvana Incablock
Hejsa

Er der nogle der kender til dette ur? Det er givet i konfirmationsgave til min morfar i 1947. Jeg har på nuværende tidspunkt ikke yderligere at gå efter end billederne, og har ikke rigtigt kunnet finde noget på google, så tænkte jeg måske kunne være heldig her :-)

İmageİmage

Beklager den kom i forkert forum. Kan man flytte indlægget til Vintage-forummet?
Svar
Det må være herligt at have sin bedstefars konfirmationsur - det er ikke mange, der er så heldige.
Et opslag på mikrolisk.de giver følgende information om varemærket "Silvana":

Silvana Fabrique d'Horlogerie Silvana SA / V.E. Bahon Armband-/Taschenuhren, Zifferblätter; Tramelan-Dessus, Schweiz; registriert am 9.11.1945

Silvana er formentlig et af de hundredvis af varemærker, som fabrikerede ure sammensat af standardkomponenter fra underleverandører. Hvis du afmonterer bagkapslen vil du sikkert finde et standardværk fra en af de store fabrikker.
"Stainless steel back" påskriften bekræfter hvad man kan se, nemlig at urets kasse er forkromet og kun bagkapslen er i rustfrit stål. "Incabloc" er en almindelig type stødsikring af balancen, og denne vandt udbredelse fra slutningen af 1940´erne. Senere holdt man op med at angive "Incabloc", for det var efterhånden en selvfølge.
Skive- og viserdesign på uret passer også godt med denne periode. Den røde sekundviser var nok et modefænomen, for mange ure med centralsekundviser fra slutningen af 40´erne har den, i lighed med den meget fint inddelte skala yderst på skiven.
Lænken er en Fixo-Flex fjederlænke, som var meget populær op gennem 60´erne. Jeg tvivler på, at den har siddet på uret fra begyndelsen.

Mvh
Bo
My watch is waterproof! Never have I seen a single drop of water come out of it...
Victor Borge

[-]
  • MichaelA, MSkytte
Svar
Hej Bo

Tak for dit fine svar. Det videregiver jeg til min morfar. Altid spændende med beskrivelser fra historien. Uret betyder meget for ham og helt fantastisk at han har gemt det så længe. Kan godt være værdien ikke er stor men affektionsværdien er helt sikkert!

Mvh
Michael
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)