Ur med lyd.
#1
Siden en af mine venners far viste mig et minute repeater lommeur for rigtig mange år siden, har jeg været ret fascineret af ure med lyd. Det havde måske været muligt at købe en minute repeater som lommeur, men efter jeg er gået over til armbåndsure, er det uden for min økonomiske formåen, og jeg vendte mig derfor mod ure med alarm. Igennem årende har jeg kigget på en del forskellige.
Der er 3 klassikere inden for mine økonomiske rammer: JCL memmovos, Vulcain Cricket og Angulus Dataalarm. Og så er der nogle drømmeure. Her tænker jeg på Ulysse Nardin Sonata, som er et fantastisk ur, ligeleder er Glashütte Original Diary, men de er desværre også ret kostbare.
 
Igennem de sidste 10 år har jeg kigget på og lyttet til især Memovox. Jeg ville gerne have et ur, der ikke bare rasler, men ringer med en tone, der er så klar som mulig. De ældre Memovox rasler desværre mere end de ringer.  

İmage

De er meget charmerende, men de var ikke helt det, jeg gerne ville have. Jeg har for år tilbage prøvet et Memovox med glasbagkasse. Det lyder ikke alene godt, man kunne også se mekanismen, hvilket jeg elsker. Jeg havde desværre ikke råd på det tidspunkt, og jeg har senere fundet ud af, at det er en limited edition i 1000 eks. Så chancerne for at få fat i det er ikke store – Claus vil næppe sælge sit ?
 
De fleste af de nye lyder ret godt, men mange af dem er også lavet til at vibrerer, og det gør ikke noget godt for lyden. Der var godt nok en anden limited edition med blå skive, som jeg så for et par uger siden i Paris, men inden da havde jeg hørt en memovox, jeg egentlig ikke ellers havde tænkt på som en mulighed: Master Compressor Memovox. Jeg har altid haft et problem med de to kronelåse, mens jeg rigtig godt kan lide skiven. Krognos havde pludselig et, og det måtte jeg lige forbi og høre, og det lyd rigtig godt: En klar ringning,. Ligesom et gammelt vækkeur.

İmage

I går var det 40 år siden, at min kone og jeg mødtes, og man skal jo ikke forbigå en god lejlighed til at give hinanden gaver. Så nu har jeg fået mit ur med lyd i form af en JCL Master Compressor Memovox.

Sendt fra min SLA-L22 med Tapatalk
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#2
Jeg er vild med Memovox (også kronerne) og lyden på alarmen er rigtig fin. Tillykke med både de 40 år med hustruen og et fantastisk ur. Nu har jeg selvfølgelig ikke set din hustru, men du har dælme god smag....
[-]
  • Larsb
Svar
#3
Jeg vil da også sende et stort tillykke med uret og og de 40 år, hos os er det 41 år Icon_Up

Elsker en lækker kvinde, men bestemt også en lækker klokke Icon_blink
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Larsb
Svar
#4
Stort tillykke med uret, ja da også et tillykke med de 40 år ;)
Jeg er pt også selv på jagt efter ur med lyd, håber jeg snart finder et der kan hilse på dit.
[-]
  • Larsb
Svar
#5
Sådan, Lars! Både med uret og med de 40 år.

Elsker Master Compressor Memovox, har selv den samme model. Faktisk var det mit første ur i mit ‘samlerliv’, købt brugt i Bruxelles i 2005.

İmage

Jeg ved du ikke holder så meget af kompressor-kronerne. Jeg synes nu, at de giver uret karakter. Samtidigt er der endnu en ting at lege med på uret.

Jeg har både en læderrem og en original gummirem til uret. Gummiremmen er suveræn til sommer og feriebrug. Den har været vidt omkring.

İmage


I det hele taget var Master Compressor serien rimeligt cool. Mine favoritter var nok Geographic- og Memovox-varianterne. De førte jo også til Navy Seals-modellerne, som var store, mere tool-agtige ure og ikke mindst Extreme modellerne, hvor særligt w-alarm modellen med verdenstid og alarm var for vild - men også alt for stor.

Det er jo den serie af sportsure, som den nye Polaris-serie erstatter. Spændende at se om de bliver en bedre forretning for JLC.

Claus


Sent from my iPhone using Tapatalk

[-]
  • Larsb
Svar
#6
Lækker, lækker klokke. Min personlige favorit!
T I L L Y K K E
[-]
  • Larsb
Svar
#7
Rigtigt lækkert ur, Stort TILLYKKE herfra Icon_smil
[-]
  • Larsb
Svar
#8
Det ur varmer altid mit JLC hjerte,
Da det var min første (og indtil videre eneste) JLC.

Det røg dog videre da andet skulle prøves,
Samt fordi at dykkerkransen i min optik er et for stort kompromis.

Men FEDT ur Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
#9
Fedt nyt ur... Jeg forstår din fascination af alarm ure... Jeg fejrede selv min søns fødsel med et alarm ur..Det blev dog et Vulcain Nautical som han skal have når han bliver ældre.

Jeg må sige at det GO du nævner ligger meget højt på min liste og er med i opløbet til mit 40 års ur..İmage

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
[-]
  • MichaelA
Svar
#10
Stort tillykke med uret og de 40år Icon_flag
Mvh Henrik A

Min YouTube channel, subscribe hvis du syntes: https://www.youtube.com/watch?v=CQ67JCUpNRw&t=7s
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)