Ferrari-familie
#1
Jeg har for nogle uger siden givet min M-B W123 230E selskab i form af en Fiat Panda 1,2l.
Det har flyttet mig godt 30 år frem i biludviklingen.
Og der er sandelig sket noget!
Bilen er en fornøjelse at køre! Det er længe siden, at jeg har kørt ture, blot for at brænde benzin af?

Med til biludviklingen hører, at Pandaen er udstyret med "Glemtselealarm".
En udmærket ting, bortset fra at jeg i mine 46 år som chauffør aldrig har kørt uden sele!

Men funktionen virker på en ulogisk måde, som jeg i første omgang opfattede som en funktionsfejl.
Fotos (og film på Utube) af instrumentgruppen med "tænding på" viser dog samme billede:
"Tænding på" med fører i sædet og tomt højre sæde: Alle sæder foruden passagersæde viser "ikke spændt sele".
Højre sæde viser "spændt sele".
Når en passager sætter sig i højre sæde vises "ikke spændt sele".
Når fører og passager spænder selen viser begge signaturer "spændt sele".

Virker andre bilers selealarm på samme måde, og er der en logisk forklaring?
/
Kristen

BTW: Er Fiat et døende bilmærke?
Ingen nyheder på biludstilling i Geneve.
Næsten ingen produktudvikling af Fiat 500 siden 2007.
Fiat har tilsyneladende opgivet hele mellemklassen. Chrysler/Fiat har nok vurderet at der kun kan tjenes penge på Jeep og de dyrere mærker Alfa Romeo, Maserati og Ferrari.
Og Lancia har været stendød i flere år.
Svar
#2
Tillykke med din nye Italianer  Icon_blink
De laver fine biler på godt og ondt, men som med franske er ikke alt dog lige logisk,
Den katagori vil jeg mene sele alarmen høre ind under.

I min Benz fra 04 Bipper alarmen blot indtil selen bliver sat i låsen,
På de pladser hvor den registeret at der sidder en person, så holder den kæft,
Helt logisk som meget andet i den tyske industri.

Jeg ved ikke hvordan det er i dag, men i 90eren fik alle mærker pludselig disse alarmer,
Jeg blev fortalt af en importør at alarmen alene gav 1 stjerne i den europæiske crash test,
Om det er tilfældet i dag ved jeg ikke.

Fiat er ikke dødt deres problem har bare altid været at de kun kan sælge små biler,
Forsøger de med større (Croma, Stilo forsæt selv) ja så render de ind i image problemer
Som gør at folk køber noget andet.

Jeg vil mene uden at vide det 100% at Fiat og Ferrari er de 2 eneste mærker som Fiat
Gruppen rimeligt jævn har tjent penge på de senere år.

Alfa Romeo (min gamle kærlighed) har i mange år været et Fiat plagiat de senere år er det dog begyndt at se meget bedre ud med flottere design og biler der 
Er i tråd med mærkets flotte historie omkring hvordan en Alfa skal køre.

Maserati var også i flere år i rigtig sølle stand hvor afdelingen for kvalitets kontrollen 
Var lukket i mange mange år og udviklingen stod helt stille, 
det er også blevet meget meget bedre de senere år.

Chrysler, Jeep har det meget svært på EU markedet men i US tror jeg de sælger pænt,
Og det marked alene kan give smør på brødet.

Lancia er desværre meget dødt som nærmest helt dødt,
De har en utrolig flot historie og har lavet så mange fede modeller at det nærmest ikke kan tælles men folk vælger bare ikke biler fra dem i prisklassen de har også lidt af den "italienske syge"
Igennem mange år og udviklingen og den retning man har taget mærket i har ikke virket.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • HG
Svar
#3
I min ene, lille bil - arvestykke efter min far - af et tysk mærke på fire bogstaver er føleren i passagersædet defekt, hvilket på sin vis er rart, da jeg ind i mellem har en +120kg passager, som i praksis ikke kan spænde selen, fordi han fylder for meget i bredden. Min anden - også tyske men kun to bogstaver og kendt som Schnüdepelze - er overordentligt hysterisk og fortæller mig alt muligt, jeg kun kan fikse ved at køre på værksted. Men den kører pissegodt ved hjælp af et godt sug af diesel trods knap et par ton egenvægt - passager eller ej!

/Bjørn
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)