Investeringsur???
#1
Hey allesammen Icon_e_biggrin1

Jeg har arvet 50.000 plus minus fra min farmor.
Egentlig var min plan at sætte dem ind på en bankkonto indtil jeg flytter hjemmefra, hvilket sandsynligvis vil være om en 5 år ca.
MEN, nu har jeg fået den "SKØRE" ide at købe et Rolex som investeringsur, og så gemme det i en bankboks indtil jeg flytter. Sådan så jeg forhåbentlig ender op med at kunne sælge uret for mere end hvad jeg gav for det... 
                                                                                                                         Icon_party

Mine spørgsmål er:¨

1. Hvilket Rolex inden for omkring 50.000 plus minus, vil med sikkerhed stige i værdi? (Jubilæumsudgaver måske???).
2. Er det bedst at have det til at ligge stille, eller skal jeg holde uret igang med en watchwinder?
3. Kan de bedst betale sig at købe et nyt, eller et brugt Rolex?
4. Skal det være et Rolex af ældre dato eller af nyere dato?
5. Hvis det er bedst for uret at ligge helt stille, skal det så stadig serviceres med de der 3-5 års mellemrum?
6. Hvis det er bedst for uret at være i en watchwinder, så man holder urværket i gang, skal det så også serviceres med de der 3-5 års mellemrum.
7. Er det bedst for uret at det ligger i mørke, eller det er i solskin? (Patinering osv.).

Mange tak på forhånd, og fortsat god vinterferie...Icon_blink
Mvh.
Søren  Icon_e_biggrin1
Sendt fra Bornholm Icon_lol
Svar
#2

Hvis dette virkelig skulle gøres så ville jeg sige:

 
5 år er en lille tidshorizont. Men for det mindste at få pengene hjem igen ville jeg købe et datejust fra 1965 - 1985 til max. 25.000 kr.  Så har du også mindst 25.000 kr, som er gode til at flytte hjemmefra for.

Hvis uret har fået service inden for lad os sige et par år, og det går godt, så ved at lade det ligge stille i 5 år ville jeg bare trække det op 1 - 2 gange om måneden.

Så bør uret kunne gå efter de 5 år i 3 - 6 år inden service er nødvendigt.  Og nej. Glem alt om patinering og hold det i mørke og sikkerhed hvis du ikke går med det.
Svar
#3
(18-02-2018, 05:25 PM)stenstrupigen Skrev:
(18-02-2018, 04:10 PM)Soeren.Westerdahl Skrev:

Hvis dette virkelig skulle gøres så ville jeg sige:

 
5 år er en lille tidshorizont. Men for det mindste at få pengene hjem igen ville jeg købe et datejust fra 1965 - 1985 til max. 25.000 kr.  Så har du også mindst 25.000 kr, som er gode til at flytte hjemmefra for.

Hvis uret har fået service inden for lad os sige et par år, og det går godt, så ved at lade det ligge stille i 5 år ville jeg bare trække det op 1 - 2 gange om måneden.

Så bør uret kunne gå efter de 5 år i 3 - 6 år inden service er nødvendigt.  Og nej. Glem alt om patinering og hold det i mørke og sikkerhed hvis du ikke går med det.

Okay Icon_smil
Hvad med et Rolex GMT MASTER II 116710 BLNR BATMAN https://www.chrono24.dk/rolex/gmt-master...674428.htm

Eller hvad med et Rolex gmt master II Fat Lady https://www.chrono24.dk/rolex/1984-vinta...319515.htm eller https://www.chrono24.dk/rolex/gmt-master...653368.htm

Mvh.
Søren  Icon_blink
Svar
#4
Det første er over dit budget og det andet fra USA bliver også noget dyre efter moms og told. Jeg ved ikke hvor meget told og moms der er på et brugt ur uden for EU, men mon det ikke til sidst bliver over 55.000 kr.  Efter beskrivelsen, eller manglende på samme, kunne jeg godt forestille mig at det trænger til service.
Svar
#5
Ure er generelt en ret dårlig investering... det er svært at vide hvad der er på mode om 5 år. Pt er Rolex's sports modeller i stål populære, men det er ikke til at vide hvad der er populært om 5 år.

Det er bedre et købe et ur man kan lide og gå med det. Så kan man jo godt regne ens formodninger om gensalgsværdi med i det.
Svar
#6
(18-02-2018, 06:51 PM)stenstrupigen Skrev: ......og det andet fra USA bliver også noget dyre efter moms og told. Jeg ved ikke hvor meget told og moms der er på et brugt ur uden for EU.....

Det ligger lige omkring 30%, så regnes der med det som tommelfingerregel er man tæt på.
Svar
#7
Et ur som investering alene er som en lottokupon.
Hvis du ingen interesse har i ure, så invester i nogle værdipapirer i stedet. Vær dog meget opmærksom på tidshorisont og risiko.
Men hvis du holder af ure og gerne vil eje og nyde et, og måske vil mindes din farmor med et ur købt for hendes arv, så kan det gå hen at blive en hæderlig investering. Men jeg ville tænke det mere som en anskaffelse. Det er som med “investering” i kunst. Køb det, du holder af.
Hvis det skal være rigtig investering kræver det indsigt, spredning, mange timers lektielæsning osv.. - og med kun et “papir i porteføljen” , så en vis mængde held.


Mvh Jens
Svar
#8
(18-02-2018, 09:48 PM)Jens Skrev: Et ur som investering alene er som en lottokupon.
Hvis du ingen interesse har i ure, så invester i nogle værdipapirer i stedet. Vær dog meget opmærksom på tidshorisont og risiko.
Men hvis du holder af ure og gerne vil eje og nyde et, og måske vil mindes din farmor med et ur købt for hendes arv, så kan det gå hen at blive en hæderlig investering. Men jeg ville tænke det mere som en anskaffelse. Det er som med “investering” i kunst. Køb det, du holder af.
Hvis det skal være rigtig investering kræver det indsigt, spredning, mange timers lektielæsning osv.. - og med kun et “papir i porteføljen” , så en vis mængde held.


Mvh Jens

Okay, tak for svaret Icon_e_biggrin1

(18-02-2018, 05:25 PM)stenstrupigen Skrev:
(18-02-2018, 04:10 PM)Soeren.Westerdahl Skrev:

Hvis dette virkelig skulle gøres så ville jeg sige:

 
5 år er en lille tidshorizont. Men for det mindste at få pengene hjem igen ville jeg købe et datejust fra 1965 - 1985 til max. 25.000 kr.  Så har du også mindst 25.000 kr, som er gode til at flytte hjemmefra for.

Hvis uret har fået service inden for lad os sige et par år, og det går godt, så ved at lade det ligge stille i 5 år ville jeg bare trække det op 1 - 2 gange om måneden.

Så bør uret kunne gå efter de 5 år i 3 - 6 år inden service er nødvendigt.  Og nej. Glem alt om patinering og hold det i mørke og sikkerhed hvis du ikke går med det.

Okay mange tak  Icon_blink
Svar
#9
Hvis det kun er for at sikre værditilvækst, så sæt pengene i en investeringsforening el lign.

Hvis du køber et ur, så gør det for at give dig daglig glæde.

/Bjørn
[-]
  • HUM, MichaelA
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)