At trække sit første automatisk ur op
#1
Hej forum. 

Jeg har tidligere efterspurgt hjælp til at finde det rette ur, og valget faldt på et Citizen NH8389-88LE Automatic. 

Urmageren jeg købte det af, fortalte, at det ikke var nødvendigt at trække det op, men jeg vil nu gerne have trukket hele gangreserven op. 

Ifølge manualen skal det trækkes op med kronen skubbet helt ind, og trækkes op i urets retning. Jeg har forsøgt mig med dette, men undrer mig over, at der ingen umiddelbar modstand er, når jeg trækker det op - det skal der måske heller ikke være? Er der en måde at mærke, når uret er trukket helt op? 

På forhånd tak. 

https://www.citizenwatch.eu/produkt/nh8389-88le/
Grail: Pequignet Royale Paris Ref: 9010173
Svar
#2
Du skal ikke trække det op når du har et automatik værk, hvor der sidder en rotor og trækker uret op når det bæres på til daglig, men den har du vist fanget Icon_blink

Det er mere for at gå på nummer sikker og lige give uret lidt ekstra, og så vil du formodentlig møde modstand på et eller andet niveau når uret er trukket helt op og jeg ville ikke gøre yderligere, hvis jeg må vejlede dig. Om du kan skade uret ved jeg ikke, da jeg tænker der er en eller anden form for sikring mod at trække uret for meget op.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#3
Et automatisk ur har en skridkobling (jeg kender ikke fagtermen) som "skrider" når uret er trukket helt op, hvilket betyder at du ikke vil møde et stop når du trækker det op. Er det gået i stå, så træk ca. 40 gange og smid det på armen.
Svar
#4
Uret var gået i stå, da jeg købte det, så jeg tænkte at jeg ville trække det "helt op", så jeg ikke risikerede at det stoppede relativt hurtigt igen :)

Ifølge manualen tager uret ikke skade ved at blive trukket mere op, end når det er trukket helt op
Grail: Pequignet Royale Paris Ref: 9010173
Svar
#5
Præcis..... pga. skridkoblingen.
Svar
#6
Tak for jeres svar :)

Jeg har selv forsøgt at trække uret op i den retning, jeg mente var med uret, altså "ind mod mig selv", men jeg kan mærke at der er modstand hvis jeg trækker den anden ven, altså "væk fra mig selv" - er det den rigtige retning at gøre det i, når jeg kan mærke modstand?
Grail: Pequignet Royale Paris Ref: 9010173
Svar
#7
Ja. Kronen skal drejes med uret. Dvs væk fra dig.

Det er normalt at der en smule modstand når man trækker et ur op.
Mvh Kim 
Svar
#8
Godt, så er det på plads - tak igen for jeres svar.
Grail: Pequignet Royale Paris Ref: 9010173
Svar
#9
Lige et pr spørgsmål mere:

Jeg har slået urværket på mit ur op, og kan se at det er et Miyota 8200. Det er klart at man ikke får det mest nøjagtige urværk til den slags penge jeg har betalt for mit ur.

Er (u)nøjagtigheden i et urværk nogenlunde konsistent?

Og hvis ja til ovenstående, kan man da få en urmager til at måle nøjagtigheden af éns ur?
Grail: Pequignet Royale Paris Ref: 9010173
Svar
#10
Du kan jo selv tjekke tiden og se hvor nøjagtig det går og hvis det holder sig indenfor + - 20 sek. pr. døgn kan du vist ikke ønske dig mere. Icon_blink
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)