Nomos Metro 38
#1
 Nu har jeg gået med uret i nogle uger og har lidt praktisk erfaring med det, som jeg kan give videre.
 
Jeg valgte, som tidligere beskrevet, den helt enkel version uden dato eller powerreserver, fordi jeg syntes, at det var den smukkeste version, og den, der nok opfyldte designer Mark Braun intentioner. Det er en meget elegant, rolig og behagelig skive, der er let at aflæse i almindeligt lys. Der er et dress-ur og er naturligvis ikke til at aflæse i mørke, men det har heller aldrig været meningen, så det kan man ikke rigtig klage over.

İmage


Kassen og spændet er højglaspoleret. Glas og skive går næsten helt til kanten, hvilket får uret til at se en del større ud end de 38,5 mm, det rent faktisk er. Kassen er ret flad, inklusive glas 7,75 mm, så det er ikke ultratyndt, men fordi uret ser relativt stort ud, passer det fint og ser harmonisk ud. Intet problem at få det under skjortemanchetten. .
Remmen sidder på bøjler, som faktisk ikke er bøjler, men horn med en springbar imellem. Det er meget nemt at tage dem af for de er forsynet med en lille dut, man kan skubbe til gennem it hul i remmen. Man kan diskutere, hvor smart det er i forhold til nye remme, da man er mere eller mindre tvunget til at få fat i en original rem. På den anden side vil det nok ikke være så svært at få lavet et hul på det rette sted, hvis man skulle forelske sig i en rem, der ikke er lavet til uret.  
Kronen er ikke så stor, og da det er et manuelt værk, kunne jeg godt ønske sig, men her har vi nok et eksempel på form over funktion, for det ville helt sikkert se mærkeligt ud med en større krone.

İmage

For folk, der nogen gange er generet af, at kronen graver lidt, kan man være helt sikker her. Uret er utroligt behageligt at have på, grænsende til, at man stort set ikke mærker et. Remmen er blød og behagelig. Spændet er enkelt og svare i bund og grund til uret. Simplet, men udfylder sin funktion.

Værker er som sagt manuelt og relativt lille, men man får et inhouse værk med en flot finish, som kan ses gennem glas ”vinduet” i metalbagkassen. Jeg skriver vindue, fordi den værket som sagt er noget mindre end uret. Det er  dekoreret med striber og spiraler på de store tandhjul.

İmage

Og når vi nu er ved værket, så har jeg holdt øje med præcisionen, og uret taber ca. 1 sekund i døgnet. Det gør det til et af de mest præcise mekaniske ure, jeg nogensinde har ejet.
 
Alt i alt synes jeg stadig, at man får utroligt meget for pengene hos nomos i al almindelighed og med dette ur i særdeleshed.  
  
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
[-]
  • onkeldunkel
Svar
#2
Fin opsamling, Lars.

Det er et smukt, enkelt ur du har fået dig. Der er altså god værdi for pengene hos Nomos.

Claus

Svar
#3
Nomos er bare fedt,
Value for money inden for dress er de mener jeg top of the league  Icon_cool

Tak for gennemgangen  Icon_Up
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#4
Det er utroligt så meget det ligner det vi kaldte skoleure for 60 år siden da jeg begyndte som urmagerlærling  Icon_blink
P.N.
Svar
#5
Hej P.N.

Det er helt klart en del af charmen for mig ved Nomos. Mit første Nomos var decideret en tur tilbage til barndommen:

İmage
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#6
Hej Lars B
Jeg kan sagtens følge dig med hensyn til designet men jeg tænker det samme når jeg ser urværket.
P.N.

(26-10-2017, 08:37 AM)Larsb Skrev: Hej P.N.

Det er helt klart en del af charmen for mig ved Nomos. Mit første Nomos var decideret en tur tilbage til barndommen:

İmage
[-]
  • doxa300
Svar
#7
Der var ikke glasbagkasse på mine første ure, så hvordan værket så ud, ved jeg ikke, men Nomos manuelle værk er ret enkle, ingen tvivl om det. Enklet kan være godt, som her, hvor det har en precision på minus 1 sekund i døgnet. Det er ret godt i min verden Icon_smil
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar
#8
Icon_smil Icon_smil

(26-10-2017, 12:54 PM)Larsb Skrev: Der var ikke glasbagkasse på mine første ure, så hvordan værket så ud, ved jeg ikke, men Nomos manuelle værk er ret enkle, ingen tvivl om det. Enklet kan være godt, som her, hvor det har en precision på minus 1 sekund i døgnet. Det er ret godt i min verden  Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)