Lodde urkasse
#1
Hej urmennesker.

Jeg har et gammelt ur fra 70'erne, som egt. er i god stand, men desværre har en af springbar'ene (hvad hedder sådan en på dansk?) slidt igennem urkassen. Jeg tænker at det må være muligt at fylde hullet med noget lodde og så bore et nyt, men jeg har ikke udstyr til det. Jeg har været i den lokale guldsmed, hvor de bare kiggede blankt på mig. Er der nogen her, der har prøvet den slags og/eller kender en i København, der kunne udføre sådan en operation?
Svar
#2
Find en kombineret urmager guldsmed, en ældre urmager er fortrolig med at slaglodde. Det er jo nødvendigt at tage værket ud og glasset af før man begynder at slaglodde på urkassen. Er det en chrome-kasse så glem det men stål eller guld er det ikke et problem. Jeg ville spørge om en ca. pris, der går noget tid med afmontering og montering.
P.N. 

(23-10-2017, 12:40 AM)troelskn Skrev: Hej urmennesker.

Jeg har et gammelt ur fra 70'erne, som egt. er i god stand, men desværre har en af springbar'ene (hvad hedder sådan en på dansk?) slidt igennem urkassen. Jeg tænker at det må være muligt at fylde hullet med noget lodde og så bore et nyt, men jeg har ikke udstyr til det. Jeg har været i den lokale guldsmed, hvor de bare kiggede blankt på mig. Er der nogen her, der har prøvet den slags og/eller kender en i København, der kunne udføre sådan en operation?
Svar
#3
(23-10-2017, 11:04 AM)P.N. Skrev: . . . . . der går noget tid med afmontering og montering.
P.N. 

For slet ikke at tale om når det er blevet loddet.....
Jeg vil tro efterbearbejdningen tager længere tid end afmonteringen....

Men som Per skriver er det stål eller guld (massivt) så burde det ikke være noget problem.
Finder du ikke en, så må du til Jylland . . .  Icon_blink Icon_e_biggrin1  
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#4
Tak for svar. Det lyder som om det er en tabersag jeg har gang i. Uret er ikke særligt meget værd, så det kan nok ikke svare sig, hvis der er mange timers arbejde i det. Det er i øvrigt en messingkasse, med chrom. Du skriver at det ikke er en god kandidat - Hvorfor det?
Svar
#5
(26-10-2017, 01:16 AM)troelskn Skrev: Tak for svar. Det lyder som om det er en tabersag jeg har gang i. Uret er ikke særligt meget værd, så det kan nok ikke svare sig, hvis der er mange timers arbejde i det. Det er i øvrigt en messingkasse, med chrom. Du skriver at det ikke er en god kandidat - Hvorfor det?

Det er ikke det nemmeste materiale at slaglodde på, det er svært at få materialerne til at flyde sammen. Som urmager må man ikke forslå en løsning med loddetin men det kunne være den billige løsning. Du undgår dog ikke at afmontere værk og glas.
P.N.
Svar
#6
Løsningen kunne også være, at lodde to faste bøjler på.
Loddes der med ilt og gas, og så med de spidse flammer de kan lave i dag. Så burde en guldsmed kunne lave det, men som Per skriver ikke den nemmeste opgave, og efterbearbejdningen vil fjerne chrom, fordi der komme misfarvning ved opvarmning til de der ca 700 grader eller mer, afhængig af hvilken slaglod man bruger.
Lodder du hullerne til med loddetin, jo, jo, de bliver lukket, er nemme at bore nye huller i tinnet, men så er det lige hvorlænge det vil holde til slidet fra en remstift..

Så nej det er nok dømt til at være en drøm.
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)