Hvad er Seiko?
Hej,

Jeg har en eller anden idé om, at Seiko ure hører til i den billige ende, men i min søgen efter et ur, synes jeg egentlig Seiko udtråler mere "kvalitet" end jeg havde forestillet mig. Personligt synes jeg Premier-serien (3-4000 kr.) er lækker og passer til lige netop mig.

Men hvad er der med Seiko i forhold til andre? Hvor ligger Seiko på "ranglisten" i branchen?
Svar
Seiko, i forhold til andre, spiller på alle tangenter. Fra superbillige og til meget dyre + de leverer urværker til mange andre brands.

Den japanske filosofi er genial. Og Prermier serien er flot langs hen af vejen og med quartzværk har uret lang levetid uden rigtig nogen særlig vedligeholdelse.
[-]
  • cfnissen
Svar
(16-10-2017, 08:28 AM)Pedrour Skrev: Hej,

Jeg har en eller anden idé om, at Seiko ure hører til i den billige ende, men i min søgen efter et ur, synes jeg egentlig Seiko udtråler mere "kvalitet" end jeg havde forestillet mig. Personligt synes jeg Premier-serien (3-4000 kr.) er lækker og passer til lige netop mig.

Men hvad er der med Seiko i forhold til andre? Hvor ligger Seiko på "ranglisten" i branchen?

Hej Pedrour,

Seiko er vildt mange ting - helt fra det helt enkle og billige solide ur til det sublime på niveau med de helt store navne. Jeg har f.eks. set Philippe Dufour (som anses for en af de allerbedste til finish) rose et af Seiko’s mærker (Credor) for finish på/over Patek og Lange-niveau.

To eksempler, begge med artikler fra Hodinkee

Grand Seiko (et par niveauer over standard Seiko)

https://www.hodinkee.com/articles/grand-...ake-review

Credor (det ypperste de kan)

https://www.hodinkee.com/articles/seiko-...2-in-depth

Der er mere på Hodinkee. Bare brug søgefunktionen.

Claus

Sent from my iPad using Tapatalk

Svar
Start her https://www.hodinkee.com/articles/inside-seiko

Seiko tilgang til at lave ure udspringer af den japanske kultur,
Det ses i deres tilgang til håndværket hvor de 
Lægger meget vægt på perfektion og præcision.

Det viser videoen med alt tydelighed,
Det ses også hvis man læser ind på deres deres High end Quartz ure.

Hvad de ikke gør så godt er at fortælle de emotionelle værdier/historier omkring urene,
Derfor forstår mange ikke den variation der kan være tale om under skiven,
Som "blot" siger Seiko.

Her er lige et link mere
http://www.timezone.com/2014/11/07/james...ur-part-1/
http://www.timezone.com/2015/01/08/james...s-dowling/
Og for the record James Dowling er en af de mest respekteret ur kritikere i verden
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • cfnissen
Svar
Ok, så er jeg med.
Ude blandt os alm. "dødelige" ikke-nørder, ligger Seiko nok rimelig langt nede på "ranglisten" ...
Svar
Alm dødelige aner ikke en dyt om ure.

Alm dødelige har heller aldrig hørt om Patek, A.Lange eller F.P. Journe.
Mvh Kim 
[-]
  • Claus Tukjær
Svar
(17-10-2017, 08:50 PM)Avantismo Skrev: Alm dødelige aner ikke en dyt om ure.

Og det er vel præcis pointen. De fleste af os dødlige kender Seiko fra urmagervinuerne over hele landet, hvor man ser et bredt udvalg af quartz og mekaniske ure i super kvalitet til umådeligt rimelige priser. Jeg har da selv haft to-tre af disse gennem livet.

Det var så også mit billede af Seiko indtil for få år siden. Jeg blev selv voldsomt overrasket over at se, at Seiko også foldede sig ud i de højere luftlag med ure, der til fulde matcher ikke bare IWC og JLC, men går lige op imod det ypperste, der præsteres i Schweitz og Tyskland.

Det var en fordom, der blev punkteret godt og grundigt og som er sjov at dele med andre, der - som trådstarter - ikke kender noget til Seiko.

Det er vel lidt som at købe en Toyota eller en Honda og samtidigt vide at noget af teknologien er inspireret af firmaernes indsats i Formel 1?

Claus

[-]
  • Avantismo, runzuk5
Svar
Enig cfnissen.
Beskrivelsen af Seiko Credor gav mig da lidt “waw” - håndmalet porcelæn, een om dagen og urværket samt et noget begrænset antal.
Og prisen, men det koster jo.
Mvh.

Jørgen
[-]
  • cfnissen
Svar
(17-10-2017, 09:45 PM)cfnissen Skrev:
(17-10-2017, 08:50 PM)Avantismo Skrev: Alm dødelige aner ikke en dyt om ure.

Og det er vel præcis pointen. De fleste af os dødlige kender Seiko fra urmagervinuerne over hele landet, hvor man ser et bredt udvalg af quartz og mekaniske ure i super kvalitet til umådeligt rimelige priser. Jeg har da selv haft to-tre af disse gennem livet.

Det var så også mit billede af Seiko indtil for få år siden. Jeg blev selv voldsomt overrasket over at se, at Seiko også foldede sig ud i de højere luftlag med ure, der til fulde matcher ikke bare IWC og JLC, men går lige op imod det ypperste, der præsteres i Schweitz og Tyskland.

Det var en fordom, der blev punkteret godt og grundigt og som er sjov at dele med andre, der - som trådstarter - ikke kender noget til Seiko.

Det er vel lidt som at købe en Toyota eller en Honda og samtidigt vide at noget af teknologien er inspireret af firmaernes indsats i Formel 1?

Claus

Jeg vil dog sige at afterservice på Seikoure er omkring 8 til 15 - 17 år på at være sikker på at få reservedel til Seiko alt efter model. IWC er mindst 20 år og 80 år på deres supermodleler. (som også er i 100.000 - 300.000 kr klassen). Der kommer endda automatisk reservedele med til nogle af deres ure ved køb.

Så der bliver betalt en del for afterservice. En outstikker er West End Watches, som til trods for deres priser i 3.000 - 10.000 kr giver reservedels garanti på mindst 30 år efter en model udgår. Jeg synes nok at Seikos afterervicepolitik på deres dyre modeller er dårlig.
[-]
  • cfnissen, runzuk5
Svar
Jeg føler mig sikker nok med små 20 år
På after marked service for mit Seiko Icon_cool

Jeg ved ikke en gang hvad jeg skal have at spise i morgen. Icon_blink
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)