Svar: 1,457
Tråde: 49
Modtaget Likes: 252 i 150 svar
Givet Likes: 117
Tilmeldt: Jan 2013
(17-10-2017, 05:45 PM)stenstrupigen Skrev: (17-10-2017, 05:02 PM)P.N. Skrev: (15-10-2017, 05:38 PM)pbr Skrev: Jeg er ikke urmager, men det lyder som om der er noget galt i optrækmekanismen, således at rotoren trækkes med rundt, når du drejer kronen - eneste forklaring, jeg lige kan komme på, når det ligefrem er så voldsomt, at du kan mærke uret ryster !
Måske er der en sammenhæng med, at kronen er beskadiget ?
Lyder blot underligt, at dette ikke skulle være blevet opdaget ved et service, uanset af hvem.
Måske nogle af de tilstedeværende urmagere eller mekanisk kyndige herinde, kan komme med deres mening om min teori ?
Dit svar kunne da godt tyde på du var urmager . Det lyder helt sikkert som om klinkehjulene er låst så rotoren snurrer rundt når kronen drejes. Ellers er jeg meget enig med Tio at det ikke er den store videnskab at lave service på et Rolex, det indeholder fuldstændig samme komponenter som alle andre mekaniske ure.
Klinkehjulene er nu anderledes. Men normalt kan man da tage til til Mølback igen. Der er ikke meget at tabe. HVis klinkehjulene er ødelagte kan det vel ikke trække sig selv op formoder jeg.
Måske ser værket sådan ud:
Nej. Ikke i funktion, men det er som om der er 2 af dem og kun 1 på andre værker.
Men der viser sig at hele værket er markant anderledes end det de fleste urmagere roder med.
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/r...ments.html
Som Mølback sagde så er Vintage Seiko noget rod at give service. Jeg ved at en del andre vintageforhandlere merer det samme for Rolex værkerne.
•
Svar: 1,761
Tråde: 50
Modtaget Likes: 328 i 198 svar
Givet Likes: 72
Tilmeldt: Dec 2011
Jeg har prøvet præcis det samme blot med en Tudor vintage sub!
Der var det som P.N nævner det også her tilfældet at klinke hjulene skulle skiftes!
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
•
Svar: 257
Tråde: 16
Modtaget Likes: 573 i 193 svar
Givet Likes: 736
Tilmeldt: Dec 2012
En ordenlig urmager roder ikke. De ved hvad de har med at gøre!
•
Svar: 668
Tråde: 13
Modtaget Likes: 136 i 103 svar
Givet Likes: 8
Tilmeldt: Jan 2015
Det kunne være interessant at vide hvad der markant er anderledes ?
P.N.
(17-10-2017, 05:59 PM)stenstrupigen Skrev: (17-10-2017, 05:45 PM)stenstrupigen Skrev: (17-10-2017, 05:02 PM)P.N. Skrev: (15-10-2017, 05:38 PM)pbr Skrev: Jeg er ikke urmager, men det lyder som om der er noget galt i optrækmekanismen, således at rotoren trækkes med rundt, når du drejer kronen - eneste forklaring, jeg lige kan komme på, når det ligefrem er så voldsomt, at du kan mærke uret ryster !
Måske er der en sammenhæng med, at kronen er beskadiget ?
Lyder blot underligt, at dette ikke skulle være blevet opdaget ved et service, uanset af hvem.
Måske nogle af de tilstedeværende urmagere eller mekanisk kyndige herinde, kan komme med deres mening om min teori ?
Dit svar kunne da godt tyde på du var urmager . Det lyder helt sikkert som om klinkehjulene er låst så rotoren snurrer rundt når kronen drejes. Ellers er jeg meget enig med Tio at det ikke er den store videnskab at lave service på et Rolex, det indeholder fuldstændig samme komponenter som alle andre mekaniske ure.
Klinkehjulene er nu anderledes. Men normalt kan man da tage til til Mølback igen. Der er ikke meget at tabe. HVis klinkehjulene er ødelagte kan det vel ikke trække sig selv op formoder jeg.
Måske ser værket sådan ud:
Nej. Ikke i funktion, men det er som om der er 2 af dem og kun 1 på andre værker.
Men der viser sig at hele værket er markant anderledes end det de fleste urmagere roder med.
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/r...ments.html
Som Mølback sagde så er Vintage Seiko noget rod at give service. Jeg ved at en del andre vintageforhandlere merer det samme for Rolex værkerne.
•
Svar: 1,457
Tråde: 49
Modtaget Likes: 252 i 150 svar
Givet Likes: 117
Tilmeldt: Jan 2013
(20-10-2017, 11:18 PM)P.N. Skrev: Det kunne være interessant at vide hvad der markant er anderledes ?
P.N.
Det tekniske står på engelsk men værket er dobbetlt så tyk, men mange dele ved jeg ikke helt hvad hedder på dansk.
Bruger Rolex ikke tyflon, eller hvad det hedder til de røde hjul ?
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/r...ments.html
Her er mere om værket:
https://beckertime.com/blog/rolex-balanc...different/
Der var engang en på forumet som lavede lange og utrolig gode forklaringer ud fra billeder om hvad alle dele hed på dansk og engelsk.
•
Svar: 4,285
Tråde: 274
Modtaget Likes: 2,911 i 1,003 svar
Givet Likes: 2,170
Tilmeldt: Dec 2011
(17-10-2017, 05:59 PM)stenstrupigen Skrev: Men der viser sig at hele værket er markant anderledes end det de fleste urmagere roder med.
..........
Som Mølback sagde så er Vintage Seiko noget rod at give service. Jeg ved at en del andre vintageforhandlere merer det samme for Rolex værkerne.
Igen - jeg er ikke urmager ............. men dette er altså komplet modsat af, hvad jeg altid har fået at vide fra folk herinde, der har ry for at have forstand på hvad de udtaler sig om.
Jeg har omkring vintage Rolex værker (hvis man lige undtager de mere komplicerede chronografer m.v.) altid fået at vide, at værkerne er helt gængs og ukomplicerede for en urmager at servicere og samle/adskille - det er den manglende adgang til reservedele, der gør at mange urmagere har problemer.
/Peter
"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
•
Svar: 1,457
Tråde: 49
Modtaget Likes: 252 i 150 svar
Givet Likes: 117
Tilmeldt: Jan 2013
(21-10-2017, 11:00 AM)pbr Skrev: (17-10-2017, 05:59 PM)stenstrupigen Skrev: Men der viser sig at hele værket er markant anderledes end det de fleste urmagere roder med.
..........
Som Mølback sagde så er Vintage Seiko noget rod at give service. Jeg ved at en del andre vintageforhandlere merer det samme for Rolex værkerne.
Igen - jeg er ikke urmager ............. men dette er altså komplet modsat af, hvad jeg altid har fået at vide fra folk herinde, der har ry for at have forstand på hvad de udtaler sig om.
Jeg har omkring vintage Rolex værker (hvis man lige undtager de mere komplicerede chronografer m.v.) altid fået at vide, at værkerne er helt gængs og ukomplicerede for en urmager at servicere og samle/adskille - det er den manglende adgang til reservedele, der gør at mange urmagere har problemer.
Det er også korrekt. Hvis nye dele var meget nemme at få fat i ville de fleste urmagere nok kunne give værket super fint service. Jeg tror ikke de 3 - 5 slags olier der bruges er noget problem. Jeg læste at Seiko bruger noget af det olie som også bruges i Rolex. Den rette mængde olie de visse steder og den rigige olie kan kan man nok finde frem til. Især hvad olie, der skal bruges de forskellige steder. Om der er forskel i mægnden, der skal tilføres på et ETA værk eller Rolexværk ved jeg ikke. Mit Tudor Tiger fik engang hele klinkekehjulet skiftet. Uret var 6 år gammelt. Det kostede ikke meget, men da urmageren hos Ragnar tog det ud gik det i 2 stykker. Det er muligvis blevet dårligt smurt fra fabrikken sagde han. Så det viser jo at den helt rette mænge også er vigtig.
•
Svar: 668
Tråde: 13
Modtaget Likes: 136 i 103 svar
Givet Likes: 8
Tilmeldt: Jan 2015
Urværker kan se meget forskellige ud men i bund og grund indeholder de de samme stumper. Jeg husker ikke præcis om der er automatiske værker med kun et klinkehjul men Seiko laver nogle af deres automatiske værker med et andet system hvor bevægelsen af rotoren overføres af en excentrik til et fiskebenlignende mellemled og til et spærhjul ( 1 klinkehjul ) og videre til de normale optrækshjul. Måske er det det system du tænker på.
P.N.
(21-10-2017, 08:27 AM)stenstrupigen Skrev: (20-10-2017, 11:18 PM)P.N. Skrev: Det kunne være interessant at vide hvad der markant er anderledes ?
P.N.
Det tekniske står på engelsk men værket er dobbetlt så tyk, men mange dele ved jeg ikke helt hvad hedder på dansk.
Bruger Rolex ikke tyflon, eller hvad det hedder til de røde hjul ?
https://www.bobswatches.com/rolex-blog/r...ments.html
Her er mere om værket:
https://beckertime.com/blog/rolex-balanc...different/
Der var engang en på forumet som lavede lange og utrolig gode forklaringer ud fra billeder om hvad alle dele hed på dansk og engelsk.
•
|