Jeres købs / samle strategi
#1
Som overskriften siger, har I så en købs / samle strategi ?

Altså køber I "billige" ure, dyre ure, køber I på impuls, eller venter I nogle måneder og ser om I stadig kan lide uret?
Skal urene ligne hinanden, eller altid forskelligt design, mange ure / få ure?

Jeg vil gerne ende på en samling på 5 stk., tror jeg. Det er nok det antal som jeg ville gide at cirkulere imellem. Alle skal være forskellige af design.
Indtil videre har jeg 2 stk., men jeg har virkelig svært ved at finde flere som jeg kan lide for alvor. Desuden er der nok også spørgsmålet om rådighedsbeløb Icon_e_biggrin1

Jeg har indtil videre besluttet at jeg vil spare op, sådan at jeg nemmere kan vælge imellem de forskellige ure som jeg måtte kunne lide til den tid. For jeg skifter konstant mening om hvilken / hvilke jeg kan lide. Ny uge - nyt ur som jeg bedst kan lide !

Der mangler muligvis nogle gode punkter, så I er velkommen ti at fortælle hvordan I samler på ure.
Svar
#2
For mig har det været en lang rejse med afprøvning af mange forskellige ure og så nyde dem i en periode og sende dem videre var en del af den rejse. Der følger meget med i erhvervelsen af et nyt ur, hvor jagten er en sjov del og senere få læst omkring uret og mærket. Det er til tider svært at gennemskue hvad der vil være det "rigtige" ur for en og får man den rigtige feel når man får det i hånden.

Jeg har helt klart prøvet mange forskellige mærker og mærket i sig selv er ikke afgørende, men helt klart er jeg til design omkring uret og lever fint med de forskelligheder der er urets motor, som fra et batteri til mekanisk drevet ur.

Skal jeg nævne noget der har være omdrejnings-punktet i mine valg har det været store ure...altså fra 44mm og opefter. Vægten har også været en del af fornøjelsen, men ikke afgørende.

På et tidspunkt bliver der en ændring i jagten og andet kan få mere opmærksomhed og der skal jo også lige samles lidt penge til kommende indkøb. Min interesse for ure er stadig en vigtig del for mig og jeg vil i højere grad beholde mine ure end lave udskiftninger, så det bliver jo til en del ure i kassen. Hvad skal man så vælge fremover, hvor jeg efterhånden har samlet en del dykkerure, så kunne piloture sagtens komme på tale.

Jeg har en meget blandet samling af ure og den største overraskelse for mig har nok været et ukendt mærke med et lidt spøjst navn, som nu mit Andersmann der har ramt plet i mit ur-valg....det giver ikke nogen mening og jeg kan svært sige hvad der er mest rigtig ved uret og havde nok aldrig ramt plet med dette ur, hvis jeg ikke havde prøvet så meget forskelligt.

Der er også mærker som jeg elsker at hade, men har altid sagt at der skal være et af dem i min samling, som nu mit U-Boat der er en spøjs konstruktion og mega besværligt at få remme på, grundet de små horn, så her skal man nok holde sig til originale remme og ikke de lidt ekstra kraftige remme jeg holder mig.

Et ur der har overrasket mig mere end noget andet er fra mærket Victorinox inox, hvor deres udgave der kan holde til hvad som helst med en lænke fra Strapcode har fået en speciel plads i min samling og jeg går rigtig meget med uret der har et Quartz værk og det koster ikke alverden og jeg ser det ikke som det dykkerur det skulle forestille, men mere som et allround ur til det hele og den flotte dreje-krans er ikke til meget glæde ude i bølgen blå, men den er smuk til uret som det er.

Om jeg har nogle af de mere kendte mærker på ønskesedlen, som Omega, Panerai, Bretling osv. så vil det aldrig være mærket jeg går efter for mærkets skyld, men selvfølgelig laver de fede ure som sagtens kunne komme forbi og har da også været nogle ure der har givet mig et kick, men de har aldrig været hos mig længe af gangen.

Skulle jeg nævne et enkelt ur som jeg ville skaffe med det samme jeg havde vundet i lotto, så ville jeg skaffe mig et Omega Snoopy (er helt vild med det)

Hvor mange ure man får samlet gennem tiden er jo ikke til at spå om, men lækkert med at kunne skifte af og til og det med at eje kun et ur har jeg droppet Icon_blink
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
[-]
  • Michael F, runzuk5
Svar
#3
Der er mange forskellige mennesker. Med meget forskellig smag og økonomi. 

Jeg har feks altid været vild med dykkerur og titanium.
Mvh Kim 
[-]
  • Michael F
Svar
#4
Har ingen planer som sådan.. Men har endnu ikke solgt et ur endnu.. Har 16-17 stykker nu, det er meget blandet, et indisk gammelt mærke HMT til $35, Casio gshocks, micro mærker, Swiss mærke Oris, tyske Damasko så billigste er små 180 kroner og dyreste omkring 13-14.000!

Men bruger lang tid på at undersøge før jeg køber, nok også derfor jeg ikke har solgt noget endnu! Men går tit og tænker "hvad skal jeg nu købe" men der kan gå længe imellem! Der er intet rigtigt eller forkert ved måden man "samler" :-D

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Svar
#5
Hvis jeg er i markedet for at købe et nyt ur,
Skal følgende afklares i nævnte rækkefølge før trykker jeg på køb.

Er uret i mit budget.
Giver det mening på mit value for money parameter.
Er det en ok handel og Kan det forventes at det kan holde rimeligt på pengene lagt i det.

Forud for dette har jeg læst op på de ure jeg har i kikkerteren,
og en afklaring af hvordan jeg mener de klare de tre førnævnte kriterier.

Det ender så i nogle muligheder som jeg freestyler ud fra,
Ure er en hobby interesse for mig og den "uskyldighed" vil jeg ikke miste i forhold til dem.

Jeg har dog bemærket at hver gang jeg samler mere end 2 ure,
Så ender det med 2 ure ligger meget stille.

Derfor ved jeg i dag at jeg aldrig bliver ur samler.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • runzuk5
Svar
#6
(13-05-2017, 04:38 PM)Stensbjerg Skrev: Hvis jeg er i markedet for at købe et nyt ur,
Skal følgende afklares i nævnte rækkefølge før trykker jeg på køb.

Er uret i mit budget.
Giver det mening på mit value for money parameter.
Er det en ok handel og Kan det forventes at det kan holde rimeligt på pengene lagt i det.

Forud for dette har jeg læst op på de ure jeg har i kikkerteren,
og en afklaring af hvordan jeg mener de klare de tre førnævnte kriterier.

Det ender så i nogle muligheder som jeg freestyler ud fra,
Ure er en hobby interesse for mig og den "uskyldighed" vil jeg ikke miste i forhold til dem.

Jeg har dog bemærket at hver gang jeg samler mere end 2 ure,
Så ender det med 2 ure ligger meget stille.

Derfor ved jeg i dag at jeg aldrig bliver ur samler.

Man skal vel kende en del til modeller og versioner, for at vide om uret sandsynligvis holder sin værdi over årene.
Der er min viden ikke ret stor, endnu i hvert fald.
Svar
#7
Som allerede nævnt kan man samle på mange måder, jeg syntes netop det er disse forskelligheder der gør et forum som dette værd at følge med i. Hvis alle samlede på samme måde, og havde samme smag som en selv, ville det være noget kedeligt.

Jeg har selv svært ved at sælge, mit første "rigtige" ur kom til i år 2000, og jeg har i disse 17 år alene solgt to ure. Da min samling nu består af 11 ure må jeg jo så have købt 13 ure på 17 år. 

Jeg følger løbende med i hvad der sker herinde, på timezone.com og i diverse tysk og engelsksprogede magaziner og bøger, ligesom jeg umuligt kan gå forbi en AD'er uden at se på vinduerne og oftest gå ind i butikken og ose. På denne måde har jeg altid en række ure som jeg ønsker mig, men det kender i nok Icon_e_biggrin1 Samtidig prøver jeg løbende at spare lidt op så jeg har muligheden for at "trykke på knappen" når det rigtige tilbud dukker op. Jeg køber kun hvis fornemmelsen er helt rigtig og jeg er nok forholdsvis tålmodig, selvom der er penge på kontoen venter jeg gerne på det rigtige tilbud. Via denne tålmodighed og opsparingsstrategi har jeg nogle gange kunnet slå til på særdeles gode priser, eksempelvis når en brugthandler har et godt tilbud eller en AD'er stopper med en forhandling og sælger restlageret.

Det helt afgørende for mig ved et køb er om jeg er vild med uret, og på denne måde er jeg endt op med en forholdsvis varieret samling med både dress og store ure, mange forskellige komplikationer og også nogle ikoniske designs. Nogle vil nok beskylde mig for at være forholdsvis konservativ i mine valg af ure, og det er der nok noget om. Især IWC og JLC står mit hjerte nær.

Gensalgsværdien er ikke det vigtigste for mig, jeg køber først og fremmest ud fra interesse, design, teknik osv. og det er kun sjovt fordi det er en hobby. Når det så er sagt skeler jeg da en lille smule til gensalgsværdien, jeg har efterhånden bundet en del penge i projektet og jeg har det godt med at de ure jeg har alle kan realiseres nogenlunde fornuftigt, hvis jeg på et tidspunkt skulle mangle pengene. 

Omkring det med samlingens størrelse, med 11 ure kan der gå lang tid imellem det enkelte ur er på armen, og jeg overvejer af og til at reducere antallet, men hver eneste gang jeg tager et ur på der har ligget stille længe bliver jeg sgu helt vild med det igen. En fordel ved antallet er at de hver især slides ganske lidt, selvom jeg har ur på hver eneste dag står de alle med begrænsede brugsspor.
Mvh
Morten
Svar
#8
Ja man skal bruge lidt tid på hvad der aldrig går helt af mode,
Uden at nogen kan udstikke garantier.

Men et ur med disse data mener jeg aldrig 
Man vil gå helt bankerot med.

Producent: velkendt mærke med flere års produktion bag sig.
Materiale: stål eller titanium.
Stil: sport 40-46mm.

Eksempelvis Omega Seamaster 2254 eller Seiko Sumo,
2 modeller som er fast forankret på min all time greatest liste.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
[-]
  • Avantismo, runzuk5
Svar
#9
Indtil videre har jeg bestemt mig for at spare lidt op, så er der flere muligheder.
Jeg tvivler på at jeg kommer til at eje flere ure i samme stil, og generelt er der faktisk ikke så mange ure som jeg er faldet for.

Longines Legend Diver er jeg helt vild med, men den er bare for stor til min spinkle arm Icon_e_biggrin1
Men noget vintage diver ur, af en eller anden slags er jeg nok ude efter. Der findes jo mange sjove former.
Svar
#10
Jeg kan godt se ideen i at "flippe" ure. Man holder sig derved ikke til et par stykker gennem mange år. Man får prøvet en del og hvis så "kærligheden" forsvinder, så sælges uret. Men det mindset har jeg ikke rigtigt fået ind i mit hoved endnu Icon_e_biggrin1
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)