Service af ur,( flere ure ) hvad gør I ?
#1
Jeg har haft ure siden jeg var barn, men så kom mobil telefonen / smartfonen så i en årrække brugte jeg ikke mit fine Longines Oposition ur, men nu står jeg foran at ville købe et dress watch, automatisk selvfølgelig.

Da jeg så spurgte i forretningen omkring prisen og til dels hvor ofte man skulle servicere et ur, så sagde han 5000 kr hos Longines men kun når uret "trængte" til service. So far so good.

Men så kom jeg til at tænke på, at hvis man så har x antal ure, så løber det service sgu da op, eller hvad gør I andre?
( eller er jeg bare en fattigrøv ) Icon_violin

Håber på nogle gode svar Icon_smil
Svar
#2
Mit svar er kun ud fra egne erfaringer og havde det ligesom dig, at en begyndende sammenregning af mange ure + service kunne blive lidt skræmmende.

Hverdagen viser så i nogen grad at være anderledes, for hvis man får sin indre ur-nørd tændt og en begyndende samling bliver swappet rundt er det jo ikke sikkert at du nogensinde behøver at sende et ur til service ??

Hvis du nu alligevel skulle tænke på at beholde et ur i længere tid og der er tale om et mekanisk ur, så skal der jo service til på et tidspunkt og de 5 år er en anbefaling, men hvis uret ikke viser problemer, kan det nok også gå lidt længere...og mon ikke flere kan fortælle om historier hvor uret har holdt 10 år inden service.

Sidste men ikke mindst er det en udgift man må regne med i et eller andet omfang, men med flere ure der skiftes rundt og de vil på den måde også få en længere levetid inden service...så tror slet ikke problemet er så stort at det er værd at bekymre sig om.

jeg vil ikke underkende at det er godt med service og at den olie der er i det lille mekaniske værk kan blive lidt sej eller nedbrudt i et vist omfang, men der er langt i mellem og du bestemmer jo selv også om der skal følges en plan på 5 år eller mere.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#3
Altså umiddelbart havde jeg tænkt mig at beholde de ure som jeg køber.
Men det er begrænset hvor mange ure, som jeg har tænkt mig at købe, men man ved selvfølgelig aldrig om man vil sælge videre, for at få fat på et nyt ur som du siger Miwes.
Svar
#4
(21-03-2017, 01:40 PM)Michael F Skrev: Jeg har haft ure siden jeg var barn, men så kom mobil telefonen / smartfonen så i en årrække brugte jeg ikke mit fine Longines Oposition ur, men nu står jeg foran at ville købe et dress watch, automatisk selvfølgelig.

Da jeg så spurgte i forretningen omkring prisen og til dels hvor ofte man skulle servicere et ur, så sagde han 5000 kr hos Longines men kun når uret "trængte" til service. So far so good.

Men så kom jeg til at tænke på, at hvis man så har x antal ure, så løber det service sgu da op, eller hvad gør I andre?
( eller er jeg bare en fattigrøv ) Icon_violin

Håber på nogle gode svar Icon_smil


Hejsa og velkommen til
Eftersyn, dvs. rensning af urværket og den efterfølgende smøring er trods alt ikke raketvidenskab, "kun" professionelt præcisionsarbejde.
GLEM alle de her gyselige eftersynspriser repræsentanter af diverse urmærker slynger ud og ganske uden at blinke med øjnene. Eftersyn af et mekanisk automatur kan klares mellem kr. 1.000 og 2.000, sådant ca. Og det helt uden at man har nogle guldrandede forbindelser.
Her på sitet har vi vist en rigtigt OK urmager som kan klare både hverdagsure og så også "de dyre mærker" og eftersyn koster hvis jeg husker korrekt, lidt over kr. 2.000.
Vi har her ligeledes nogle stykker af de her noble håndværkere som medlemmer og alle af dem er vist villige at efterse eller reparere andre brugernes ure - igen for rimelige priser.
Longines er et af de her mærker som bruger / har brugt ETA baserede værker de selv modificerer en smule før de installeres og de er absolut noget alle urmagere både kan og vil bakse med.
Og hvorfra begynder så de "superfine og dyre" ure som en almindelige urmager ikke vil pille ved ?
Måske fra AP og Patek, Lange og hele schweinereiet og op derfra ?
For os med "normale ure" (inkl. Rolex og Omega) bliver et eftersyn ikke besværligt eller dyrt.
Og så er der naturligvis muligheden Miwes nævnte, dvs. at du slet ikke kommer tæt på situation hvor du skulle få et ur efterset, måske pga, at du sælger eller bytter dit ur før eftersyn bliver aktuelt. Husk også at olierne er blevet så meget bedre i dag at div. urproducenter selv har flyttet grænsen for eftersyn fra 5 til 6 år helt til 10 år.
Og ville du mod alle sandsynligheder beholde dit ur så længe at eftersyn bliver påtrængende realitet, taler vi om måske 8 til 10 år fra i dag og så vidt du er bidt af urnørdteriet, har du der etableret dine egne kontakter til urmagere og andet branchefolk.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#5
Nå ja det lyder mere overkommeligt med 2000 kr Icon_smil
Det skal siges at ham i ur forretningen sagde et beløb, hvis det skulle serviceres hos dem, jeg hørte bare ikke lige beløbet.
Men det var nok mindre end hos producenten.

(21-03-2017, 02:52 PM)TioMalo Skrev: Hejsa og velkommen til
Eftersyn, dvs. rensning af urværket og den efterfølgende smøring er trods alt ikke raketvidenskab, "kun" professionelt præcisionsarbejde.
GLEM alle de her gyselige eftersynspriser repræsentanter af diverse urmærker slynger ud og ganske uden at blinke med øjnene. Eftersyn af et mekanisk automatur kan klares mellem kr. 1.000 og 2.000, sådant ca. Og det helt uden at man har nogle guldrandede forbindelser.
Her på sitet har vi vist en rigtigt OK urmager som kan klare både hverdagsure og så også "de dyre mærker" og eftersyn koster hvis jeg husker korrekt, lidt over kr. 2.000.
Vi har her ligeledes nogle stykker af de her noble håndværkere som medlemmer og alle af dem er vist villige at efterse eller reparere andre brugernes ure - igen for rimelige priser.
Longines er et af de her mærker som bruger / har brugt ETA baserede værker de selv modificerer en smule før de installeres og de er absolut noget alle urmagere både kan og vil bakse med.
Og hvorfra begynder så de "superfine og dyre" ure som en almindelige urmager ikke vil pille ved ?
Måske fra AP og Patek, Lange og hele schweinereiet og op derfra ?
For os med "normale ure" (inkl. Rolex og Omega) bliver et eftersyn ikke besværligt eller dyrt.
Og så er der naturligvis muligheden Miwes nævnte, dvs. at du slet ikke kommer tæt på situation hvor du skulle få et ur efterset, måske pga, at du sælger eller bytter dit ur før eftersyn bliver aktuelt. Husk også at olierne er blevet så meget bedre i dag at div. urproducenter selv har flyttet grænsen for eftersyn fra 5 til 6 år helt til 10 år.
Og ville du mod alle sandsynligheder beholde dit ur så længe at eftersyn bliver påtrængende realitet, taler vi om måske 8 til 10 år fra i dag og så vidt du er bidt af urnørdteriet, har du der etableret dine egne kontakter til urmagere og andet branchefolk.

Mvh. John
Svar
#6
(21-03-2017, 03:36 PM)Michael F Skrev: Nå ja det lyder mere overkommeligt med 2000 kr  Icon_smil
Det skal siges at ham i ur forretningen sagde et beløb, hvis det skulle serviceres hos dem, jeg hørte bare ikke lige beløbet.
Men det var nok mindre end hos producenten.

(21-03-2017, 02:52 PM)TioMalo Skrev: Hejsa og velkommen til
Eftersyn, dvs. rensning af urværket og den efterfølgende smøring er trods alt ikke raketvidenskab, "kun" professionelt præcisionsarbejde.
GLEM alle de her gyselige eftersynspriser repræsentanter af diverse urmærker slynger ud og ganske uden at blinke med øjnene. Eftersyn af et mekanisk automatur kan klares mellem kr. 1.000 og 2.000, sådant ca. Og det helt uden at man har nogle guldrandede forbindelser.
Her på sitet har vi vist en rigtigt OK urmager som kan klare både hverdagsure og så også "de dyre mærker" og eftersyn koster hvis jeg husker korrekt, lidt over kr. 2.000.
Vi har her ligeledes nogle stykker af de her noble håndværkere som medlemmer og alle af dem er vist villige at efterse eller reparere andre brugernes ure - igen for rimelige priser.
Longines er et af de her mærker som bruger / har brugt ETA baserede værker de selv modificerer en smule før de installeres og de er absolut noget alle urmagere både kan og vil bakse med.
Og hvorfra begynder så de "superfine og dyre" ure som en almindelige urmager ikke vil pille ved ?
Måske fra AP og Patek, Lange og hele schweinereiet og op derfra ?
For os med "normale ure" (inkl. Rolex og Omega) bliver et eftersyn ikke besværligt eller dyrt.
Og så er der naturligvis muligheden Miwes nævnte, dvs. at du slet ikke kommer tæt på situation hvor du skulle få et ur efterset, måske pga, at du sælger eller bytter dit ur før eftersyn bliver aktuelt. Husk også at olierne er blevet så meget bedre i dag at div. urproducenter selv har flyttet grænsen for eftersyn fra 5 til 6 år helt til 10 år.
Og ville du mod alle sandsynligheder beholde dit ur så længe at eftersyn bliver påtrængende realitet, taler vi om måske 8 til 10 år fra i dag og så vidt du er bidt af urnørdteriet, har du der etableret dine egne kontakter til urmagere og andet branchefolk.

Mvh. John


Urmageren herinde tager 2.000 kr + reservedele. Da der er tale om en Longines med chronograph kan det beløb nemt stige. Men ellers er det et overkommeligt værk, selv om flere urmagere siger at det rent faktisk bliver mere og mere besværligt med nem anskaffelse af reservedele fra ETA. Det ændre sig måske da jeg hører at ETA vil lempe på dele. Det er startet med Ole Mathiesen som har lavet en aftale med Swatch Group og det bliver nok sådan at visse urmagere kan lave individueller aftaler. Men måske bliver det hele igen som for 20 år siden hvor ETA dele blev solgt til alle producenter.
Svar
#7
Som "semi urnørd" var jeg også begyndt at undersøge om min SD16600 fra 11/2008 skulle til 1 eftersyn, men både min Omega urmager AD (med 40 års erfaring) og John gav næsten identisk svar.

Næsten i stil med "olierne er blevet så meget bedre i dag at div. urproducenter selv har flyttet grænsen for eftersyn fra 5 til 6 år helt til 10 år.

Jeg bruger uret i en mix af 5 andre, så jeg venter lidt endnu. (TAK JOHN Icon_e_biggrin1 )


Prisinfo: Rolex AD i Nordjylland oplyser d. 26.4.17
Prisen for et service på en model 16600 (Årgang 2008) ligger typisk på 5-6.000 kr.
Men vi skal se uret for at kunne sige det med sikkerhed.
SD16600
116713LN
TagH Carrera
RW Othello Auto
SM Bond
"PINGO"
+ det løse...
Svar
#8
@Stenstrupigen - hører Longines ikke til i Swatch Group, på deres hjemmeside står de der i gruppen under de dyreste brands?
Og dermed kan reservedele vel skaffes uden problemer?
Mvh.

Jørgen
Svar
#9
Eller bytte/sælge inden


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#10
(27-04-2017, 04:14 PM)runzuk5 Skrev: Eller bytte/sælge inden


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tror ikke at mine ure umiddelbart skal sælges igen.
Hvis jeg får flere så måske, men mit Longines vil jeg forhåbentligt have for evigt.
[-]
  • KimT, runzuk5
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)