Service af ur,( flere ure ) hvad gør I ?
Jeg lagde mærke til en sætning som Miewes sagde i hans Vostock video, i forbindelse med at uret ikke havde kostet ret meget.

Kunne I finde på at smide et ur ud? jeg troede at ideen med et mekanisk ur var, at det kunne holde "for evigt".
Men det er klart at hvis uret har kostet 3.000 kr, kan det så betale sig at servicere? det kræver selvfølgelig at man har uret 5-10 år.
Svar
(27-04-2017, 04:09 PM)JJensen Skrev: @Stenstrupigen - hører Longines ikke til i Swatch Group, på deres hjemmeside står de der i gruppen under de dyreste brands?
Og dermed kan reservedele vel skaffes uden problemer?

Gammel mail kan jeg se :)

Jo. ETA dele er aldrig svær at skaffe på en Longines hos swatchgroup for dem, som har direkte adgang til Swatchgroup. NOgle dele bliver svære og svære for dem udenom. Dog syes jeg at keg ha rlagt mærke til at dem udenfor, hvis de vil, skaffer dele andre steder fra, men jeg hører også om servicetider på 2 - 3 måneder og ikke 3 - 6 uger, som det normalt ville tage ved en AD forhandler.

(22-07-2017, 11:03 AM)Michael F Skrev: Jeg lagde mærke til en sætning som Miewes sagde i hans Vostock video, i forbindelse med at uret ikke havde kostet ret meget.

Kunne I finde på at smide et ur ud? jeg troede at ideen med et mekanisk ur var, at det kunne holde "for evigt".
Men det er klart at hvis uret har kostet 3.000 kr, kan det så betale sig at servicere? det kræver selvfølgelig at man har uret 5-10 år.

Nogle få billige mekanikse ure får bare skiftet værket. Vostok-Europe urerne, (ikke at sammeligne med Vostok), koster det lidt mindre bare at skifte værket end at give værket service. For et ikke chronograph værk ca. 1.100 for nyt værk og 1.200 kr for service af værket).

Men de gamle vintage ure fra eksemplevis Seiko, som er over 30 år gamle er, som nolge urmager siger, lidt af en forbandelse at give service. Rerservedele er svære at finde. Jeg gav 2.000 kr. for fuld service til til et Seiko Vinatge ur fra 1976, og fra at kunne gå 20 sekunder, og gå i stå, kan det nu gå 24 timer og taber 20 - 30 sekunder i døgnet efter 1 år. Til at begynde med tabte det 10 til 20 sekunder i døgnet.

Rent økonomisk kunne det naturligvis ikke betale sig. Og man kan sige præcitionen er ikke så god.

İmage

İmage

İmage
Svar
Jeg vil lige understrege at jeg normalt ikke bare smider et ur ud fordi det er blevet for gammelt.

Så længe har jeg sjældent mine ure. Icon_blink

Gad vide hvor mange der har haft et ur så længe at der er blevet skiftet et værk i et ur til et par tusinde ?...mon ikke bare det ender i skuffen indtil det en dag ryger ud.
Med venlig hilsen Michael

Mine Breitling ure gennem tiden
Svar
Man skifter vel ikke værk i et ur der kan fortælle en historie ligegyldigt hvor billigt uret har været. Der er ting man har lyst til at bevare næsten koste hvad det vil.  Icon_blink
P.N.
[-]
  • bhjensen
Svar
(23-07-2017, 12:37 PM)P.N. Skrev: Man skifter vel ikke værk i et ur der kan fortælle en historie ligegyldigt hvor billigt uret har været. Der er ting man har lyst til at bevare næsten koste hvad det vil.  Icon_blink
P.N.
Der er jeg altså lidt enig! Stort set alle mine ure har historie og minder! Det koster bønder at spille skak!

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Svar
(23-07-2017, 10:18 PM)whoa Skrev:
(23-07-2017, 12:37 PM)P.N. Skrev: Man skifter vel ikke værk i et ur der kan fortælle en historie ligegyldigt hvor billigt uret har været. Der er ting man har lyst til at bevare næsten koste hvad det vil.  Icon_blink
P.N.
Der er jeg altså lidt enig! Stort set alle mine ure har historie og minder! Det koster bønder at spille skak!

De fleste har jo ikke et særligt forhold til deres ure. Eller de har måske flere ure hvor 1 eller 2 betyder noget. Men man ønsker jo heller ikke at sætte et mekaniks værk i stand, som kommer til at gå dårligt og måske tabe 30 sekunder i døgnet efter 2 uger, 1 måned eller 3 måneder.  Med mindre man har tætte bånd til uret.

Det minder mig om at i Japan kan man nu gifte sig med sig selv. Måske kan man snart gifte sig med sit ur :))
[-]
  • whoa
Svar
(23-07-2017, 10:29 PM)stenstrupigen Skrev:
P.N.

De fleste har jo ikke et særligt forhold til deres ure. Eller de har måske flere ure hvor 1 eller 2 betyder noget. Men man ønsker jo heller ikke at sætte et mekaniks værk i stand, som kommer til at gå dårligt og måske tabe 30 sekunder i døgnet efter 2 uger, 1 måned eller 3 måneder.  Med mindre man har tætte bånd til uret.

Det minder mig om at i Japan kan man nu gifte sig med sig selv. Måske kan man snart gifte sig med sit ur :))
Nej det er jo rigtigt nok, men de fleste herinde er vel heller ikke som de andre men jeg skilder mig så nok også lidt ud ved at jeg aldrig har solgt et ur endnu!
Jeg har så heller ikke stået i situationen endnu, men jeg ved ihverfald nogle af mine ure aldrig kommer til at forfalde!

Svar
(23-07-2017, 10:29 PM)stenstrupigen Skrev:
P.N.

Når man læser hvilke detaljer der har interesse i diskussionerne herinde, frygten for u originale reservedele, servicepriser etc lader det til at mange har et særdeles nært forhold til sine ure.  Icon_blink 
P.N.
[-]
  • whoa
Svar
Jeg ved ikke hvor mange medlemmer vi er, men kun 10 til 20 yrte sig jo. Men sådan er det jo ofte i forumer. 1 til 3 % yrte sig :).
Svar
Her er Longines prisliste på service. Et automatisk værk med dato og tre visere koster 2100 kr. for en omfattende service.
JK
http://www.swatchgroup.se/service/servic...202017.pdf
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)