Findes der en anden metode end "wire spring" til at fastgøre en drejekrans?
#1
Hej

Sidder og studerer et billede af en af mine vintage chronografer, taget ved sidste service. Jeg kan ikke helt forstå hvad jeg ser:

İmage

hvad funktion har det lille firkantede metalstykke der sidder på kassen klokken 2 (lige over start/stop knappen)? Min forventning er/var at dette stykke skulle være helt uden fremspring for at drejekransen kan gå ned over og komme i kontakt/indgreb med en eventuel wire spring som ved traditionel montering af en drejekrans. Nogen der har set noget lignende - findes der et andet system? Når jeg nu tænker over det kører kransen meget mere trægt end de andre med wire, sådan lidt som om der er noget gummi involveret i systemet.

forslag meget velkomne.


Uret er min Junghans fra slut 50erne:
İmage
Svar
#2
Er det ikke enden af pusheren? Det er som om man kan ane en kl 4 også.


edit: kan da godt se nu, at at der sidder noget på ydersiden også. Det ved jeg ikke hvad er til, desværre. (denne post må gerne slettes:)

-Rasmus
Svar
#3
Hej.
Nu er det jo ikke ligefrem et billede der tåler forstørrelse, men mit umiddelbare bud vil være snavs. Der sidder ihvertfald ikke nogen "firkant" der.
At jeg tror det er snavs, går jeg udfra, fordi der sidder en løs lynette på uret. De samler skidt som får de penge for det... Icon_blink
Er det en firkant, skal der være en tilsvarende "negativ" i lynetten, og så kan den ikke dreje. I sådanne tilfælde vil den have funktionen fiksering af lynetten. Det tror jeg dog ikke er tilfældet her, da du jo skriver drejekrans.
Nu er det lidt svært at se hvilken type glas der er på uret, men visse glas bliver holdt fast af lynetten, bl.a. Rolex, andre har glas der har en armeringsring inde i glasset og trykket fast, endelig er der så glas der bliver monteret med en glastang, de sidder i spænd. Dette er kun hovedgrupper af glas, så er der et hav af andre undergrupper, som ikke kommer i betragtning her.
Så give dig et svar ud fra bare det billede kan jeg nok ikke gøre, det vil kræve at det kommer på bordet og der bliver kigget og målt.
Men at der er en firkant over start/stopknappen, det må jeg sige nej til, det er så det korte svar... Icon_blink
Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#4
Jeg ser altså ret tydeligt en firkant som helt bestemt ikke "bare" er snavs.
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#5
(19-10-2016, 09:25 PM)maclerche Skrev: Jeg ser altså ret tydeligt en firkant som helt bestemt ikke "bare" er snavs.

det er jeg glad for du siger, for godt nok skal jeg til brillemanden på fredag, men jeg ser den også :)

(19-10-2016, 08:11 AM)Lars Skrev: Så give dig et svar ud fra bare det billede kan jeg nok ikke gøre, det vil kræve at det kommer på bordet og der bliver kigget og målt.
Men at der er en firkant over start/stopknappen, det må jeg sige nej til, det er så det korte svar... Icon_blink

tak fordi du tog dig tid til at kigge på emnet. Jeg har desværre ikke uret hjemme pt og selvom jeg havde tror jeg ikke at jeg turde at hive lynetten af. Jeg har nemlig i mellemtiden fundet ud af hvilken urmager der servicerede uret, og genlæst en tråd hvor han skriver at han ikke vil tage lynetten af igen for at tage et billede af netop lynette fastgørelsen, grundet risikon for at beskadige lynetten - åbenbart et skrøbeligt design.

firkant eller ej - kender du andre simple metoder til at fastgøre in drejelig lynette fra 1950erne, evt. en metode hvor der ikke benyttes en dyb rille til wire spring, eller hvor wire spring er erstattet af et andet flexibelt materiale?

/L
Svar
#6
Nej jeg kender ikke andre måder at sætte en drejekrans fast på dengang i 50'erne.
/Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)