Vintageure uden patina
#11
Nå men læringskurven er stejl i denne verden. Det går op for mig nu, at refurbished ikke bare betyder restaureret men i de fleste tilfælde også helt re-designet. Det er selvfølgelig common knowledge for jer, men det ligger lidt en dæmper på min higen efter Black dial. I min naivitet troede jeg, at man i det mindste eftergjorde det oprindelige look. Det lader ikke til at være tilfældet.

Hvis jeg må stille et spørgsmål mere:
Når jeg kontrollerer et givent ur på omegas vintage database http://www.omegawatches.com/planet-omega...e/vintage/ med cal og ref.nr. finder jeg meget sjældent det samme udseende som i annoncerne på fx dba. Betyder det pr. definition, at uret er ændret - eller kan der være produceret med variation i designet indenfor samme ref.nr og caliber?

Jeg har set ellers velpatinerede ure som har et andet udseende i databasen. Men så længe ref.nr og caliber passer sammen, kan man måske antage, at det er ok. Medmindre selvfølgelig man kan spotte fejl og/eller sjusk (som fx dwndlr der opdagede maling på markørerne herover).

mvh
Quimby
Svar
#12
(17-10-2016, 10:40 AM)Quimby Skrev: Nå men læringskurven er stejl i denne verden. Det går op for mig nu, at refurbished ikke bare betyder restaureret men i de fleste tilfælde også helt re-designet. Det er selvfølgelig common knowledge for jer, men det ligger lidt en dæmper på min higen efter Black dial. I min naivitet troede jeg, at man i det mindste eftergjorde det oprindelige look. Det lader ikke til at være tilfældet.

Hvis jeg må stille et spørgsmål mere:
Når jeg kontrollerer et givent ur på omegas vintage database http://www.omegawatches.com/planet-omega...e/vintage/ med cal og ref.nr. finder jeg meget sjældent det samme udseende som i annoncerne på fx dba. Betyder det pr. definition, at uret er ændret - eller kan der være produceret med variation i designet indenfor samme ref.nr og caliber?

Jeg har set ellers velpatinerede ure som har et andet udseende i databasen. Men så længe ref.nr og caliber passer sammen, kan man måske antage, at det er ok. Medmindre selvfølgelig man kan spotte fejl og/eller sjusk (som fx dwndlr der opdagede maling på markørerne herover).

mvh
Quimby

Vedr. Omega's egen vintage database:

Når du slår et ur op med et bestemt ref. nummer i Omegas db - ja så kommer der oftest kun et reultat frem....

Dette giver langt fra det fulde overblik!

Langt de fleste ref'er findes med et utal af skive varianter samt viser konfigurationer....

Det eneste du kan være 95% sikker på er en nogenlunde ensartet kasseform samt en caliber af samme eller nærtliggende nummer...

Står der feks cal. 266 bare ja så findes selvsamme ref. sikkert også med cal. 267 og måske også med cal. 268...

Ja der er ingen der har sagt at det skal være nemt... :-)

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
Svar
#13
Hej Jon

Du har fuldstændig ret ang. skiveversioner. Der var sikkert 20-30 forskellige skiveversioner til hvert ref. nr. Og billedet på vintage Omega databasen er (hvis der overhoved er et billede) er kun et eksempel (og nogle gange står der for Collection: Seamaster mens der er ingen seamaster på billedet af uret osv.)

Men jeg er lidt uenig mht. vintage Omegas database henvisning af værker.

Hvis der var brugt to forskellige værker i et bestemt ref. nr. så er disse værker som regel nævnt (f. eks. cal. 265/266 for 2639 eller 561/564 for 168.005) og jeg har ikke oplevet et ref. nr. hvor man har brugt 3 forskellige værker (som du nævner cal. 266, 267 og 268).

Omega var mere flittig (modsat f. eks. Rolex) i skift af ref. nr. når man lavede nogle ændringer i kassen eller skiftede værket med et nyere.

Mvh.
Denis
Svar
#14
(25-10-2016, 08:46 AM)dwndler Skrev: .
.
Men jeg er lidt uenig mht. vintage Omegas database henvisning af værker.

Hvis der var brugt to forskellige værker i et bestemt ref. nr. så er disse værker som regel nævnt (f. eks. cal. 265/266 for 2639 eller 561/564 for 168.005) og jeg har ikke oplevet et ref. nr. hvor man har brugt 3 forskellige værker (som du nævner cal. 266, 267 og 268).
.
.

Hej Denis

I princippet så er jeg enig med dig, og det er højst sandsynligt også en sjældenhed, at det sker - måske med ref'er der har "levet" en forholdvis lang periode?....

MEN - du kender mig jo nok efterhånden - jeg ville ikke have skrevet det, hvis ikke jeg havde set det minimum en gang...  Icon_blink

Jeg har for år tilbage set en ref. 29XX - kan ikke huske de sidste to numre i ref'en - og denne stod i Omega's vintage DB som at den kunne have enten cal. 266 eller 267 i maven....

Så langt så godt - men den havde ekstract fra Omega arkivet, hvor den stod leveret med "sent serie nummer" og cal. 268...

Vi er enige om, at det her nok er en super undtagelse, men også et "bevis" på, at det er svært at opstille alt for mange regler for dengang!  Icon_smil

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
[-]
  • Jens
Svar
#15
Hej Jon

Som altid endnu et lærerrig indlæg. Mange tak for det Icon_Up

mvh.
Denis
[-]
  • Jens
Svar
#16
Icon_+1
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)