WUS forumur - Projekt Bundeswehr
Selvom man har en plan for kommende urindkøb, har ædle principper vedr. autencitet eller hylder det historiske vingesus der er ved at købe vintage, så må man engang imellem overgive sig. Overgive sig fordi der er noget der taler til een, handle på ens instinkt, lade sig betage af et genkendeligt design, ønske sig et ur uden ridser eller være med i den kult der er omkring et ur - jeg har overgivet mig til WUS Project Bundeswehr.

Tidligere har jeg, lidt på sidelinien, fulgt diverse projekture fra WUS og et spansk urforum. Altid har jeg været for sent på aftrækkeren, og først set urene når bestillingerne var lukket, eller jeg har slet og ret opgivet at sætte mig ind i projekternes, som til tider er noget forvirrende. Der har også været projekter hvor de estimerede priser blev overskredet eller hvor de færdige ure ikke levede op til de viste renders/lovede kvalitet.

Fast forward til marts måned, hvor jeg sad på mit yndlings tyske militærforum, og pludselig ser en Heuer "mestersamler" affyrer nedenstående render:

İmage

OKAY - jeg falder i med begge ben - skriver mig på ventelisten ca. 5 minutter efter at have set ovenstående - undersøger ikke en skid om projektet; plexi/safir - quartz/manual/automatic - leveringstid - don’t care! Det er med garanti første gang jeg ikke har brugt uger eller snarere måneder på at undersøge stolpe op og stolpe ned. Der var bare et eller andet inde i hatten på mig der sagde at den klokke var helt rigtig og vil bliver en klassikker inden for projekture ligesom Kingston fra MK II er blevet det.

End of story - done deal? - Nej slet ikke, for ovenstående var bare et computer render af det ønskede design, og fabrikation af de enkelte dele var ikke påbegyndt. Prototypen begyndte langsomt at tage form, eller skal man kalde det deform, for leverandørerne kunne ikke leve op til det samlede udtryk og detaljer som ovenstående render. I takt med at problemerne opstod var der halv mytteristemning på WUS og et afgørende designelement som den røde trekant med perle, blev foreslået fjernet af flere - arhh - neglebiddende nervøsitet i DK - heldigvis stod projektgruppen fast og investerede mere tid og skød leveringsdatoen.

Efter kvalitetskontrol begynder de første ure at blive sendt fra Hong Kong i midten af august og det er med spænding alle i projektet venter på deres tracking nummer - som nummer 151 i rækken må jeg væbne mig med tålmodighed - men endelig sker det - et tracking nummer - 3 dage senere er pakken i København.

Jeg stopper historien her, for besværet med told/moms og postnord er for pinsomt at genfortælle. Det tog kun 20 dage at få pakken leveret :)

tech specs:
* Sea-Gull ST1901, kolonnehjul (Venus 175 klon)
* 42mm rustfri 316L
* 14,3 mm høj
* Plexi - let buet
* 3 ATM
* Bi-directional krans m. 120 clicks
* Super-LumiNova C3 skive
* display back - mineral glas.
* gennemgående stifthuller
* 20 mm rem

İmage

line-up af krans er 99% korrekt, der er en lille forskydning “med uret” men det er så lidt at jeg skal have luppen på for at se det.

İmage

İmage

Et stort diskussionspunkt, var perlens højde over kransen. som det ses er den fin i størrelse, men måske en kende høj. Til gengæld er den placeret korrekt midt i trekanten, et problem der ellers har været set før.

İmage

overfladebehandlingen er ensartet - mat stål. Sikkert svær at genskabe hvis man er så uheldig at få “poleret” kassen. Overkanten er let rejfet, mens underkanten er står skarp uden at skære - præcis som jeg syntes er tool’ish

İmage

Kronen har en god størrelse 7mm, og optræk er let med samme modstand som jeg kender fra Valjoux 22/23. Markeringerne i kransen er fræset ud, og derefter malet.

İmage

En Seagull 1901 er ikke et Patek eller andet high end værk, og på en tool-watch er det jo nærmest helligbrøde, men det er jo stadig sjovt at se et urværk gå, og fint med kolonnehjulet. De blå skruer er vist malede/anodiserede og ikke blåenede. Bemærk udskæringerne i overkassen til krone, og chronoknapper.

İmage

her et bedre skud af udskæringerne, og de skruer der presser underkassen op mod overkassen. Til forskel fra den originale Heuer er underkassen en helt lukket enhed der inkluderer bagkasse+mellemkasse(m. værk)+glas. Skruer man de 4 skruer ud har man derfor en stopursligende enhed.

(credit RocketHurricane - WUS)
İmage

Det er meget godt at sige om dette ur, med en pris på US$400, går man ikke helt i skoven med et klassisk design og et kolonnehjulsværk. Jeg betragter det lidt som den NOS Heuer jeg aldrig vil finde (og som jeg sikkert ikke ville gå med). Selvfølgelig er det et design rip-off, men syntes dog godt at et par af detaljerne kan stå for sig selv som en slags design forbedringer: Rød trekant+perle (ok ok Rolex rip) samt den graverede og malede krans. Om den designmæssigt holder og bliver hypet som Kingston må tiden vise - den første er solgt brugt på uhrforum uden prisenedslag.

/L
Svar
Tillykke med det! Og som jeg skrev har jeg lidt fortrudt jeg ikke sprang på den! Men har selv været med på 2 andre projekter derinde, Hexa F74 Diver og HMT white pilot - og kan faktisk god lide projekt urene! Flere jeg gerne ville have! Men man kan jo ikke få alt ;-)

/insert clever or funny note here\
Svar
Flot ur
Rart at se en kender prøve at komme ud af sin komfortzone

Sent from my iPad using Tapatalk
Diverse
Svar
Super fedt design.
Zenith har lavet en re-edition af den gamle Cairelli.

İmage

Mvh
Klaus
Mvh Klaus
[-]
  • phrede, Stensbjerg
Svar
Meget vellykket! Icon_Up
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
Det ser sgu cool ud og kan man lide designet på Heuer Bundeswehr, er det svært ikke at kunne lide det her Icon_blink
Svar
(03-10-2016, 11:28 PM)whoa Skrev: ....Men har selv været med på 2 andre projekter derinde, Hexa F74 Diver og HMT white pilot - og kan faktisk god  lide projekt urene!

de to modeller er heller ikke ueffene - var du med i designfasen osv?

(04-10-2016, 05:49 PM)Mikbodsof Skrev: Flot ur
Rart at se en kender prøve at komme ud af sin komfortzone

haha - jeg kan vel nærmere kaldes den mest ideforladte samler her på forum

(05-10-2016, 06:04 AM)KlausM Skrev: Super fedt design.
Zenith har lavet en re-edition af den gamle Cairelli.

check - den har jeg set, men er jeg så tvunget til at købe den fordi jeg har originalen? Icon_smil

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om re-editionen. De har heldigvis ikke formastet sig til at indsætte et dato vindue på skiven, men der er altså et eller andet galt med proportionerne når man kender originalen. Sub-dials (hvad kalder vi dem på dansk?) sidder i mine øjne for tæt på hinanden og midten af uret, og længden af "halen" på chronosekundviseren er for lang. Som een sagde på et andet forum: "ure der bruger El Pirmero ser lidt skeløjede ud", og der vil jeg faktisk give ham ret. Og så bliver Cairelli re-edition jo en slags urenes Cybill Shepherd (hvis I kan huske hende); lækker på en sød, charmerende og lidt skeløjet måde og ikke bad-ass lækker. El Primero'en er faktisk et reelt kritikpunkt, syntes de burde have brugt et manuelt værk og ikke automatik. Men måske råder Zenith ikke over manuelle chronoværker mere, og jeg kender ikke nok til El Primero for at kunne vurdere om de "blot" kunne have pillet rotoren af. Uden de historiske sammenligninger er det dog et fedt ur - venter spændt på hvornår een af jer køber et ;)

@KimT - ja du skød jo din Heuer af - så måske dette var noget?

/L
Svar
(14-10-2016, 09:27 PM)longbear Skrev: @KimT - ja du skød jo din Heuer af - så måske dette var noget?

Jeg vil hellere have mit Bundeswehr igen  Icon_smil
[-]
  • maclerche
Svar
(14-10-2016, 09:27 PM)longbear Skrev:
(03-10-2016, 11:28 PM)whoa Skrev: ....Men har selv været med på 2 andre projekter derinde, Hexa F74 Diver og HMT white pilot - og kan faktisk god  lide projekt urene!

de to modeller er heller ikke ueffene - var du med i designfasen osv?

/L

Ja det var jeg! Var med i begge to helt fra begyndelsen! Kan ikke huske om jeg skrev det men lavede en unboxing af Hexa herinde da jeg fik det! Så den kan du søge på hvis du vil se mere! Mener det tog næsten halvandet år fra vi startede med en design ide, til alt var stemt om og vi stod med færdigt produkt! Fed tid! Og virkelig spændende! Det samme med HMT! Men der var mulighederne noget mere låste i of med det er samme kasse og egentlig også skive og visere, det er bare farverne der er LE, den blev lavet med hvid skive i gamle dage men aldrig med de blå visere! Men det blev lavet på samme maskiner som de brugte i 60'erne og samlet i hånden, malet i hånden osv! Og med deres in house værk! Så faktisk et ret vildt ur når man ser sådan på tingene! Alt er laver som i gamle dage og tog ekstra tid pga strømafbrydelse osv osv! Alt det for $30 inklusiv fragt... Sygt! Købte faktisk 3 af dem! Har dog kun 2 tilbage!

/insert clever or funny note here\
Svar
(14-10-2016, 09:32 PM)KimT Skrev: Jeg vil hellere have mit Bundeswehr igen  Icon_smil

du siger bare til så finder jeg een til dig

(14-10-2016, 10:29 PM)whoa Skrev: .... Kan ikke huske om jeg skrev det men lavede en unboxing af Hexa herinde da jeg fik det!...

Har netop gennmlæst din unbox - flot ur. Det er lidt svært at holde check på de forskellige projekture, var der ikke engang een der havde en blog hvor der forsøgtes at holde check på igangværende projekter - kan ved min gud ikke finde den.

Er der ellers nogle spændende projekter igang rundt omkring I har kendskab til?
Svar

Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)