Automobil-ur ?
#1
Jeg faldt lige over et ur i en "loppeshop" som jeg følte jeg bare måtte have med hjem. Jeg har endnu ikke åbnet det, men er spændt på hvad det er for noget. Måske nogen af jer allerede kan fortælle lidt om uret da i måske engang har haft fingre i sådan et. Kassen ser ud til at være krom på messing. På skiven står "Swiss Made" og "8 days". Så uret må have en gangreserve på ca. 8 dage når det er fuldt optrukket. Uret trækkes og stilles på selve kransen rundt om glasset og funktionen skiftes på palen på siden. Jeg er ret sikker på at værket er som et lommeur og at uret har været til eftermontering på biler som ikke var født med ur. Da uret er mekanisk vil jeg også gætte på at det er fra mellem 30'erne og 50'erne… Hvem kan fortælle mere om et ur som dette ??

İmage

İmage
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#2
Jeg har par stykker derhjemme (er ikke hjemme lige p.t.) så ingen billeder.
Ene ligner meget dit og på mit står der Alpina på skiven men det er et Zenith værk der ligger i. Andet er taget fra en lastvogn og der er speedometer, km-tæller og et ur.
Jeg har dog en indikator der skifter til rød når fjederen er ved at være tom.
Svar
#3
Har (? kan ikke finde dem lige nu, æv!) to som ligner. Dog pakket ind i brun bakelit. Det ene ur er fra en russisk T-42 tank og det andet fra en russisk jægerfly - kan ikke huske modellen dog. Begge to fra 30´ene / 40´ene og med otte dags værk. Dog er det ret klart at dit ur kommer fra en bil - det har et alt for pænt / designet skive for at være andet. Jeg vover at sige "personbil"... fra 30´ene.

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#4
Det må vel hedde bedre sen end aldrig.
Her er billeder af min Alpina 8 Tage med Zenith værk i.

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage
[-]
  • Vognmanden
Svar
#5
(04-08-2016, 05:52 PM)dwndler Skrev: Det må vel hedde bedre sen end aldrig.
Her er billeder af min Alpina 8 Tage med Zenith værk i.

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

İmage

Hej, hvad skal du have for det Alpina ur?
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)