Svar: 19
Tråde: 3
Modtaget Likes: 1 i 1 svar
Givet Likes: 0
Hejsa.
Mit elskede Fortis B42 Marinemaster var begyndt at tabe mere og mere tid, også selvom det er ganske kort tid siden jeg havde været til service med det og få ny olie/justering osv.
Jeg drog derfor til den lokale ursmed der kunne berette at han kunne se (måle?) at det havde været udsat for magnetisme, og at det var noget han så mere og mere. Specielt nævnte han laptops/mobiler som hans umiddelbare største syndebukke, da problemet kun er blevet større og større siden han startede for ~25år siden....
Er det også noget jer andre med automatiske ure er opmærksomme på/har oplevet problemer med? Tager i specielle forhold ift at minimere problemet.
/Mads
•
Svar: 1,184
Tråde: 67
Modtaget Likes: 1,076 i 433 svar
Givet Likes: 5,339
Jeg har haft mit PAM 111 (manuelt værk) til afmagnetisering nogle gange med kort mellemrum for et par år siden. Jeg fandt alddrig ud af, hvor det var blevet magnetiseret.
•
•
Svar: 1,184
Tråde: 67
Modtaget Likes: 1,076 i 433 svar
Givet Likes: 5,339
Godt bud. Min omgang med højtalere er normalt rimelig konstant. Hvis det skulle være højtalere, så skulle det have været i forbindelse med ,at jeg havde gang i min gamle guitarforstærker, som jeg kaster mig over nogengange. Den har en solid magnet. Der er bare ikek nogen direkte sammenhæng.
•
Svar: 3,709
Tråde: 479
Modtaget Likes: 2,853 i 1,244 svar
Givet Likes: 1,166
Jeg har været ved nogle gange og indkøbe sådan en plade til at afmagnetiserer ure med og grunden er simpelthen fordi vi omgiver os med iPads og covers med magneter, så her er måske en af årsagerne ;-)
Med venlig hilsen Michael
Elsker når ure kommer med en historie
•
Svar: 1,472
Tråde: 51
Modtaget Likes: 65 i 42 svar
Givet Likes: 261
Jeg har købt et de-magnitiseringsapparat hos watchtools.de, og anvendt den flere gange med succes.
Det siges jo også at lufthavne/security er en medvirkende synder til netop magnetisering af ure.
Sendt fra min HTC One med Tapatalk
You can't turn back the clock. But you can wind it up again.
•
Svar: 279
Tråde: 13
Modtaget Likes: 585 i 209 svar
Givet Likes: 276
Næh, jeg synes ikke at mine ure opfører sig som beskrevet, jeg har en iPad i brug meget af dagen
og den har et dækken med magnet.
Desuden en bærbar og andre genstande der kan indeholde magnetisme.
Når jeg skriver "mine ure" er det fordi jeg har et på hver arm/håndled hjemme, men kun et på
når jeg er uden for hjemmet
•
Svar: 766
Tråde: 131
Modtaget Likes: 25 i 15 svar
Givet Likes: 0
jeg har købt et ur der kan klare det... det er meget nemmere...
Svar: 1,960
Tråde: 102
Modtaget Likes: 451 i 224 svar
Givet Likes: 124
Jeg har været hos CERN, hvor de flere steder har tydelige advarselsskilte. Så ingen adgang for Jaws!
Hvis Rolex Milgauss var med dato havde jeg for længst købt et.
Jeg har selv haft problemet, som den gode hr. Mølbak klarede.
/Bjørn
•
Svar: 1,471
Tråde: 49
Modtaget Likes: 274 i 158 svar
Givet Likes: 118
(23-06-2016, 10:39 AM)MadsM Skrev: Hejsa.
Mit elskede Fortis B42 Marinemaster var begyndt at tabe mere og mere tid, også selvom det er ganske kort tid siden jeg havde været til service med det og få ny olie/justering osv.
Jeg drog derfor til den lokale ursmed der kunne berette at han kunne se (måle?) at det havde været udsat for magnetisme, og at det var noget han så mere og mere. Specielt nævnte han laptops/mobiler som hans umiddelbare største syndebukke, da problemet kun er blevet større og større siden han startede for ~25år siden....
Er det også noget jer andre med automatiske ure er opmærksomme på/har oplevet problemer med? Tager i specielle forhold ift at minimere problemet.
/Mads
I langt de fleste tilfælde vil magnatisme få uret til at gå for stærkt. Kraftigt magnatisme kan få uret til at vinde flere minutter på en dag.
Dog skal der meget til for at nå det niveau på et moderne ur.
Det er ikke usædvanligt at Fortis og andre ure med samme type værk taber mere og mere efter 3 - 5 år. Da jeg var i butik havde vi en del Fortis som kom ind efter 4 - 5 år og skulle have service for ikke at tabe 6 - 12 sekunder i døgnet.
En del uautoriseret urmagere, som har lidt svært ved at få nye dele til ETA værker skifter kun og skaffer kun dele hvis de er meget slidt.
Jeg ved ikke hvem, der gav service til dit ur, men det er ikke usædvanligt at hvis dele er halv slidt så virker en rensning og smøring kun 1 - 6 måneders tid og så begynder det hurtigt at gå ned af bakke.
Dit ur bør sagens kunne være 1 - 2 cm fra Ipad og bærbar mv uden problemer. Rigtig gamle ure som ikke er antimaganitiske bør være 4 - 6 cm væk fra disse ting.
•