Oplysninger om urmager Jens Thomsen
#1
Hejsa,

Jeg søger lidt hjælp. Jeg har arvet et lommeur fra urmager Jens Thomsen i Vejle, men kan ikke finde ret meget info om uret eller urmageren på nettet. Er der nogle som kan hjælpe mig her, både med info om selve uret, hvor gammelt er det ca., hvilket urværk sidder der i, hvad er værdien, osv. men også gerne noget omkring urmageren, hvis nogen kender ham?

På baglågen af uret er der lavet nogle bitte små inskriptioner i hånden, som består af en række tal, hvad kan det mon være?

Og bagerst på kassen er der stemplet "22 1/2", hvad betyder det?

Håber I kan hjælpe mig. :-)

İmage

İmage
Svar
#2
Hej.
Jeg har kunnet finde lidt info om Jens Thomsen, Vejle.
Død før 1959
Lært i Vejle fra 1896 hos Nicolaj Jensen. Svend 2 år i Holstebro hos Niels Jørgen Melgaard og 7 år i Hannover (Tyskland).
Etableret i Vejle 12.10.1909 Vissingsgade 7, nævnt 1914 Torvegade 17

Det var jo ikke det store... Icon_blink
Uret er nok efter 1914, eller der omkring...

Den kasse du har uden om uret, er en kasse kunderne kunne købe og lægge uret ind i for at passe lidt ekstra på det.
Det stykke papir med Jens Thomsens navn og adr. er lidt sjov. Jeg har mødt flere af den slags, men sjældent i så fin stand som her, så pas lidt på det stykke. Det var en simpel reklame for urmagerne og de brugte dem netop til at lægge ind i beskyttelses-kassen, hvor uret så ikke blev så ridset, som hvis det manglede.
Tallene 22½ går jeg ud fra, sidder på ydersiden af den yderste kasse. I så fald er det et mål for størrelsen på uret der passer i kassen, målt i Schweiziske Lignes, hvor 22''' svarer til 49,63 mm

Skal jeg sige noget om værket er du nødt til at få uret lukket op.
Der er sandsynligvis en revne - åbning - lille vinge/flig på baglåget af kassen omkring kl 1, bagpå kassen. Der kan man sætte sin kassekniv ind og give et lille forsigtigt vrid, så burde kassen springe op, der er sandsynligvis et låg længere inde som skal have samme tur.
Da du er kommet ind til urmagernes reparations-numre, så skal du bare længere ind, så mangler jeg et billede af værket, gerne et af hele værket og et af området med balancen. Balancen er det store "hjul" der bevæger sig hvis du forsigtigt ryster med uret, så burde den dreje, såfremt balanceakslen ikke er knækket... Icon_cry
Når jeg kan se værket, kan jeg nok sige lidt om værket også.
Værdi ikke særlig høj, det er nok mest affektionsværdien der er højst.... Icon_blink

Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#3
Photo 
Hej Lars,

Tusind tak for svaret, det var da helt fantastisk og fyldestgørende!

Jeg har taget et billede af værket, hvad kan du fortælle om det? I øvrigt kan jeg ikke trække uret op, men kun stille det, er det en dyr reparation?


İmage
Svar
#4
Nogen der har et bud på hvorfor jeg kun kan stille uret, men ikke trække det op og dermed få det til at gå? Hvad kan der være galt?
Svar
#5
Hej.
Først undskyld jeg ikke lige har været tidligere på banen, der var lige en bornholmer der skulle laves.... Icon_e_biggrin1
Du skal først konstatere om balanceakslen er knækket, den nemmeste måde at gøre det på, hvis man ikke lige er urmager. Er læg det på et bord, drej det forsigtigt fra side til side. Bevæger balancen sig, nogen lunde frit, eller ser den løs ud, vælter fra side til side. Det er lidt svært at beskrive, når man har set det glemmer man det aldrig igen.... Icon_eek
Hvis den ikke er knækket, så er det fordi alle hjulene står fast i skidt og gammel sej olie. Så uanset hvad og hvordan skal det nok på "hospitalet" til operation, ofte er det balanceakslen der er knækket, tappene kan være omkring 0,08 - 0,1 mm, og da der ikke er nogen stødsikring, er der stor chance for at den er knækket... Icon_e_sad
Bor du i nærheden af Sønderjylland kigger jeg gerne på det.
Mvh
Urmager Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar
#6
(24-04-2016, 07:55 AM)Lars Skrev: Hej.
Først undskyld jeg ikke lige har været tidligere på banen, der var lige en bornholmer der skulle laves.... Icon_e_biggrin1
Du skal først konstatere om balanceakslen er knækket, den nemmeste måde at gøre det på, hvis man ikke lige er urmager. Er læg det på et bord, drej det forsigtigt fra side til side. Bevæger balancen sig, nogen lunde frit, eller ser den løs ud, vælter fra side til side. Det er lidt svært at beskrive, når man har set det glemmer man det aldrig igen.... Icon_eek
Hvis den ikke er knækket, så er det fordi alle hjulene står fast i skidt og gammel sej olie. Så uanset hvad og hvordan skal det nok på "hospitalet" til operation, ofte er det balanceakslen der er knækket, tappene kan være omkring 0,08 - 0,1 mm, og da der ikke er nogen stødsikring, er der stor chance for at den er knækket... Icon_e_sad
Bor du i nærheden af Sønderjylland kigger jeg gerne på det.
Mvh
Urmager Lars

Det gør skam ingenting Lars, det hele skal jo passes. Jeg har forsøgt at lave et par korte videoer, som viser værket, måske du kan sige noget om fejlen ud fra den? Er det en reparation til flere tusind kr. eller hvilket leje bevæger vi os i?





Svar
#7
Jeg vil sige det sådan, det kunne se ud til at balanceakslen er knækket. ja, det er dyrt hvis du kan finde en der vil lave det.
Vil dog sige at for at være sikker skal jeg ha' det på bordet, for selv at se/røre ved det. Da balancen står næsten fast uanset hvad du gør, er det dårligt tegn vil jeg mene, men igen svært at se ud fra dine film.
Pris vil jeg slet ikke komme ind på her, og da jeg pt ikke tager ure ind til reparation, da jeg skal have værkstedet bygget om, så er det for mit vedkommende engang næste år.... men prøv f.eks. at tage kontakt med Per Nielsen, kunne være han var til at lokke
Og ellers pris kun på PB

Mvh
Lars
Der er næppe noget i verden en mand ikke kan lave lidt dårligere, og sælge lidt billigere.
Den som alene ser på prisen, er denne mands lovlige bytte...
John Rusel 1819-1900

Instagram: https://www.instagram.com/denrigtigeurmager/

Mvh
Lars

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)