Nu forstår jeg bedre
#1
Ja nu forstår jeg bedre .....
Men la' mig lige forklare fra begyndelsen. Det er et fremragende sted at indlede.

Medio marts kom jeg hjem fra Hawaii, hvor jeg og min søn havde tilbragt 3 uger med et såkaldt 4 øers ø-hop.
Når man er natur interesseret, fås det næppe bedre. Navnlig øen Kauai gjorde stort indtryk.
Ørækkens alder stiger i østlig retning, således at Big Island (i geologisk henseende) er under dannelse nu, med lavastrømme og damp etc.

Kauai har 5 millioner år på bagen, og har således dannet et frugtbart jordlag. I så høj grad, at den har erhvervet tilnavnet "Island of gardens"
Alle øerne er beriget med inddrivende havtåge, der om natten gennemvæder vegetationen, således at floraen nærmest er eksplosiv i frodighed.

Her blev jeg besnæret af en bestemt blomst, på et blomstrende træ: Plumeria, som jeg har fotograferet nedenfor:

İmage
Blomst af Plumeria.

Til trods for sit sarte udseende, har blomsten ganske robuste kronblade, der kan holde sig et par dage efter afplukning.
Denne egenskab er glimrende til fletning af den traditionelle Hawaii velkomstkrans, den såkaldte Lei.
Blomsten har en bedårende duft, der formår at hænge længe i luften - også uden at virke anmassende.

Således besnæret, indkøbte jeg i Honolulu Airport en lille pose frø, der var udførselsgodkendt af plantetilsynet med stempler og certifikater.
Det er ganske vist en tropisk blomst, der trives bedst i temperaturområdet 20 - 40⁰C - lider ved temperaturer lavere end 13⁰C og dør ved en frysepunktspassage.
Op ad bakke; men lykken står den kække bi, og det er lykkedes at få 3 af 5 frø til at spire, med god og lovende vækst.

Ved yderligere læsning om planten konstaterer jeg, at "Planter tiltrukket af frø, først kan forventes at blomstre på tredie året".
Er planten dyrket fra en aflægger, er mulighederne større, og ved held - allerede første år.

Den store jagt gik ind, og på et tropisk gartneri i Frankrig: Planfor.fr - fandt jeg hvad jeg søgte.
Der var følgende udvalg:
#1. Stikling uden jord, ca. 100 kr.
#2. Rodfæstet stikling med jord, ca. 350 kr.
#3. Rodfæstet stikling med blade og i jord, ca. 550 kr.
Jeg valgte option 2, for at slippe lidt lettere om ved det, bestilte og modtog track and trace.

Min forsendelse blev omladet 6 gange på sin vej fra Frankrig til Silkeborg.



Såfremt hver omladning, som GLS foretog - er lige som ovenstående video...
... så forstår jeg meget bedre, at Plumeria stikling og jord lå adskilt i pakken - til trods for omhyggelig indpakning med flamingchips.

De søde mennesker på gartneriet havde vedlagt en lille gave, i form af en stedmoderplante, der lå i en "pansret plastik kuppel",
- - så intet ondt kunne tilstøde den.
Den så ud som på nedenstående billede:

İmage
Stedmoderplante á la GLS.

Den lignede nærmest en eksotisk blomstersalat på et økologisk frokostbord, eller noget der havde været gennem en persillehakker.
- - - godt gået GLS.

Den havarerede Plumeria stikling, der lå og strittede med sine udtørrede og dyrt infkøbte rødder, er nu omhyggeligt rengjort.
Den har fået et skud Floramon (Roddannende plantehormon),
- hvorefter jeg krydser fingre for min sarte tropiske vækst, der fik så barsk en introduktion til det høje nord.
Til sommer kører jeg (sgu) selv til Frankrig, og henter en Plumeria.

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#2
Jeg er den heldige ejer af et lille byhus i Sydspanien sammen med 5 andre. På vores terrasse har vi, tror jeg, den samme plante. Den er karakteristisk ved de bare grene op til nogle få grønne blade med den fantastiske blomst i midten. Vi har haft den i mange år og den er nu nærmest et træ der er ca. 2 meter. Ligner min beskrivelse din plante ?
mvh.
P.N.
Svar
#3
(21-04-2016, 12:36 AM)P.N. Skrev: Jeg er den heldige ejer af et lille byhus i Sydspanien sammen med 5 andre. På vores terrasse har vi, tror jeg, den samme plante. Den er karakteristisk ved de bare grene op til nogle få grønne blade med den fantastiske blomst i midten. Vi har haft den i mange år og den er nu nærmest et træ der er ca. 2 meter. Ligner min beskrivelse din plante ?
mvh.
P.N.
Hej Per - din beskrivelse matcher fuldstændigt.
En stikling er den bare grønne skudspids, fra hvis spids blade dannes som en rosetagtig dusk.
Buskens vækst sker ved 2-deling af skudspidserne (i modsætning til sideskud fra en hovedstamme)
İmage

Jeg har googlet "Plumeria tree illustrations", og fundet nogle gode billeder.
De bedste er belagt med høj grad af copyright, så jeg har kun turdet illustrere med ovenstående tegning. (men prøv selv)

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#4
Da jeg var ung studerende og skulle have penge til fornøjelser havde jeg en sommer et job i lufthavnen med at håndtere luftfragt. Det var ret sjovt for en ca 19 årig at få lov til at køre gaffeltruck! Nå, i den periode må tropefisk have været overordentligt spændende, for vi skulle jævnligt håndtere flamingo (ja, ja - styropor) kasser med vand og tropefisk, og de skulle holdes på en ganske bestemt temperatur. Jeg kan fortælle, at jeg af erfaring ved, at styropor ret nemt perforeres af gaflerne på en gaffeltruck. Ligesom øldåser iøvrigt gør det. Og hvis man kører lidt for hurtigt rundt om et hjørne med en sådan fuldt lastet krabat (altså køretøjet), er der en ikke ubetydelig risiko for, at noget falder af. Især hvis det ikke vejer mere, end at det står på en 3-dobbelt bredde palle som f.eks. styroporkasser med vand. Og det er altså hulens besværligt at udfylde forsikringspapirer hver gang det sker, så det tabte kan jo bare læses op igen. Men man kan sjældent redde ret mange tropefisk, der forgæves gisper efter vejret på et betongulv, og jeg tror det samme gør sig glædende med planter i jord.

Ja, ja - jeg er jo blevet IT nørd. I wonder why Icon_rul

/Bjørn.
Svar
#5
Uheldig behandling.. Men godt nok en smuk blomst! "bladene" ser ret kraftige ud! Men håber da du får held med din førstehjælp! Hvor har du tænkt dig at have den?
Indendørs? Tænker bare hvis den bliver flere meter :-)

Sent using rock, paper scissor!
Svar
#6
(26-04-2016, 08:22 PM)bjorn_e58 Skrev: F/............ Men man kan sjældent redde ret mange tropefisk, der forgæves gisper efter vejret på et betongulv, og jeg tror det samme gør sig glædende med planter i jord.

Ja, ja - jeg er jo blevet IT nørd.  I wonder why  Icon_rul  

/Bjørn.
@Bjørn - du supplerer udmærket på min undren om, at "Nu forstår jeg bedre"  Icon_e_surprised

Hvad IT-nørderiet angår, er det min hypotese, at IT holder teknikerens (artificielle) problemhorisont fuldstændig klar.
Indenfor IT kan man opstille hændelsesforløb i diagrammer, udfaldsrum og beslutningstabeller.

Først når man "klodrer" denne rene tankegang op med undtagelsestilfælde, f.eks. at ALT ikke går lige efter forudsætningerne,.....
.... så har man besværet med endeløse "Hvis så, enten, ellers" - så det lader man være med  Icon_blink

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#7
(26-04-2016, 08:36 PM)whoa Skrev: Uheldig behandling.. Men godt nok en smuk blomst! "bladene" ser ret kraftige ud! Men håber da du får held med din førstehjælp! Hvor har du tænkt dig at have den? 
Indendørs? Tænker bare hvis den bliver flere meter :-)

Sent using rock, paper scissor!
@whoa - ja der krydses fingre for den desperate redningsaktion.

Planten (busken/træet) skal ultimativt overvintre indendøre; og tiden må vise, om den kan klare sig udendørs på en dansk højsommer.
Hvis det lykkes, vil der først være et størrelsesproblem i løbet af 4-5 år; men lad os se.  Icon_thinking

Hvad IT-nørderi angår, så bliver det nu helt "flippet".
Jeg har gennem et års tid holdt min Echinocactus (Kuglekaktus ell. Guldkugle) overvåget med en såkaldt: Parrot Flower Power.
Det er en "plastik kvist", der stikkes ned i potten, hvorefter den overvåger Vanding, gødningstilstand, temperatur og solindfald.
Via bluetooth, holder den min mobiltelefon opdateret med observationer vedrørende planten.

På et tidspunkt modtog min mobiltelefon en mærkelig meddelelse med en hidtil ukendt jingle.
Det viste sig at være "Flower Pot'en", der meddelte mig, at min kaktus var overvandet - Please check drainage.
Advarslen blev ved at poppe op, indtil jeg havde "afstillet alarmen", hvorefter den meddelte, "9 timer til næste status"  Icon_bn

Min Plumeria har selvfølgelig også fået en sådan "plastik kvist".

İmage
Der er ingen interessante observationer for Plumeria (endnu); men eksemplerne nedenfor antyder hvordan.

İmage
Her er dagens registrering af solindfald, med meddelelsen, "Plant is Dormant" - altså plante i dvale, og for lidt sollys.

İmage
Her er den nøjere analyse af plantens behov for lys, i forhold til konstateret lysindfald.
... helt ærligt - Nu må det altså gerne blive ordentlig sommer  Icon_thinking

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#8
@geodoc

Vores problemhorisont er på ingen måde artificiel. Jeg har bl.a. være med til at løse enormt nørdede opgaver, f.eks. hvor problemet var, at en pengeautomat ikke ville skyde penge ud. Eller at et fly ikke kunne boardes. Eller at et telefonselskab måtte lade kunder ringe en hel masse uden at få penge for det. Den mest nørdede var dog, da trading-afdelingen i en bank hævdede, at deres oplysninger somme tider var 2-3 minutter for gamle; de havde ret, vi fandt ud af hvorfor, og det var virkelig nørdet. Sådanne ting er skam meget virkelige!

/Bjørn.

/Bjørn.
Svar
#9
(26-04-2016, 10:22 PM)bjorn_e58 Skrev: @geodoc

Vores problemhorisont er på ingen måde artificiel.  Jeg har bl.a. være med til at løse enormt nørdede opgaver, f.eks. hvor problemet var, at en pengeautomat ikke ville skyde penge ud.  Eller at et fly ikke kunne boardes.  Eller at et telefonselskab måtte lade kunder ringe en hel masse uden at få penge for det.  Den mest nørdede var dog, da trading-afdelingen i en bank hævdede, at deres oplysninger somme tider var 2-3 minutter for gamle; de havde ret, vi fandt ud af hvorfor, og det var virkelig nørdet.  Sådanne ting er skam meget virkelige!

/Bjørn.

/Bjørn.

Ja OK! - godt ord igen  Icon_smil
Jeg kan forstå, at du ikke har arbejdet på: Amanda, Domstolsstyrelsens it, Polsag, PROASK, Digital tinglysning, EFI, Daccis, National Test, MiniMaks, SIGMA, rejsekortet
... og en fyldestgørende liste er meget længere; men fælles for de nævnte systemer er, "at de ikke overlevede konfrontationen med virkelighedens problemhorisont"  Icon_blink

Algoritmen for boarding af et fly, må du se at få udbredt - Den er (sgu) ofte påkrævet  Icon_Up

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
[-]
  • whoa
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)