Universal Geneve Polerouter
#1
Jeg kunne ikke stå for denne Polerouter, der for nylig var på auktion i Berlin. Som mange sikkert ved er Polerouteren designet af den unge Gerald Genta i 1954. Oprindelig blev den introduceret under navnet Polarrouter. Uret blev brugt af SAS i forbindelse med de første flyvninger over Nordpolen til Los Angeles. Den første flyvning fandt sted d. 15. november 1954. De første ure var forsynet med cal. 138 med pendulautomatik. Uret blev senere forsynet med den berømte cal. 215 Microtor og omdøbt til Polerouter. Denne udgave er fra omkring 1967 med cal. 69, som er en videreudvikling af cal. 215. 28 jewels. Uret er ca. 35 mm i diameter. Læs evt. mere om de interessante UG ure, som har den særlige danske forbindelse via SAS:

http://www.polerouter.de/index-english.htm

JK
İmage
[-]
  • KimT, peterkaa
Svar
#2
Den er cool :-)
Lever i min egen lille dykkerklokke..
[-]
  • jk
Svar
#3
Hej JK
Tillykke med den smukke vintage klassiker, med den særlige skandinaviske forbindelse.

Når jeg hører UG's kalibre omtalt, skal jeg altid en tur omkring Ranfft, for at nyde detaljerne om det smukke værk med både Microrotor og GiroCap Icon_hjerte

I dette tilfælde var "Ranfft" ikke engang nødvendigt, da du har forsynet tråden med link til den formidable side om UG Icon_Up
Her ledte jeg lidt forgæves efter GiroCap (ganghjulets stødsikring); men mysteriet løstes. De kalder den i stedet: "GyroCap" Icon_think

Hvad der er korrekt, ved jeg ikke; men nu er det konstateret, at begge navne findes i litteraturen.
Smuk smuk erhvervelse - Tillykke

Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
[-]
  • jk
Svar
#4
Tak Geodoc for de venlige ord og linket. Her er mere at studere for de teknisk interesserede:
http://goldsmithworks.com/REPAIRING-1-69...POLEROUTER
JK
Svar
#5
Tillykke med en lækker klassiker JK!  Icon_Up

- Lidt sjovt for jeg sad i sidste weekend og kiggede på en magen til....

Ja og så alligevel ikke - for det jeg kiggede på var overpoleret hvorimod kassen på dit står KNIVskarpt - FEDT og endnu engang tillykke med fangsten!  Icon_blink

Vh. Jon
-------------------------------------
Ure? - Lidt af hvert vel....
[-]
  • jk
Svar
#6
Ja, et virkelig skønt ur med en spændende historie. Jeg ved ikke nok om det endnu, men er startet på at læse op på det Icon_e_wink
[-]
  • jk
Svar
#7
Den Polerouter er super lækker. Jeg tænker selv på at anskaffe en, ikke mindst på grund af forbindelsen til luftfarten.

Første gang jeg så en Polerouter, slog det mig, at navnet på skiven ser ud til at være skrevet med samme font som SAS i sin tid brugte i deres logo, og til navn og øvrige påskrifter på flyene.
Her er deres logo fra den gang i de gode gamle dage, da piloter var afguder, stewardesser så godt ud, fly larmede, og de fleste af SAS flytyper var benævnt med "DC" efterfulgt af et nummer - døm selv ;-)

İmage

Ligheden er måske endnu mere udpræget i skriften til højre på flyet her:

İmage

Jeg håber, at Invader26 vil bære over med, at jeg har linket til hans billede Icon_flov


Mvh
My watch is waterproof! Never have I seen a single drop of water come out of it...
Victor Borge

Svar
#8
Mange tak for en interessant og link. Jeg har tilføjet siden til mine bogmærker. Det kunne da væreman skulel kigge efter sådan et en dag.
Med venlig hilsen

Lars

https://www.instagram.com/sralhb/
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)