Søndagsgrubler: 214270 vs 14060 !?
#1
Jeg er nok efterhånden ved at nå til en erkendelse ............. jeg er mere til det simple / det enkle / det tidløse !!

Det er lidt som om, at jeg længes efter et ur på armen, der er mere langtidsholdbart, end hvad jeg er vant til - og ja, jeg ved godt, at nogle vil synes, at det er ret morsomt, når det skal komme lige netop fra mig !!  Icon_e_biggrin1

Men ikke desto mindre, så er det, hvad jeg savner !!

Et sådant ur skal være enkelt og no-nonsense - det skal samtidig være et ur, der ikke er så dyrt, at jeg ikke vil gå med det som mit daglige ur og som ikke fra tid til anden vil få mig til at stille spørgsmålstegn ved det fornuftige i, at have så mange penge bundet til mit håndled.

Men samtidig skal det også være et ur, der gør det til en fornøjelse at kigge på sit håndled ............ uden overhovedet at interessere sig for, hvad klokken er !!  Icon_blink

Disse overvejelser har fået mig til at overveje 2 af Rolex´s basismodeller - den 39mm Explorer 1 (36mm er for lille, selvom dette er den virkelige klassiker) og den helt klassiske "no date" Submariner med kun 2 liniers tekst !!



İmage
Billede lånt fra nettet


Jeg har aldrig haft en Explorer 1 før, men har altid synes at der var noget særligt over dets enkle og simplistiske stil - og med de 39mm, som den "nye" 214270 har, så er det også en realistisk mulighed at bære for mig. Fordelene ved denne er at man får et værk, med alle de nyeste Rolex forbedringer, som parachrome hairspring, paraflex støddæmpning osv. + den nye lås med easylink !!

Overfor dette står Submariner 14060, som er klassikeren over alle klassikere, når det kommer til nutidige Rolex dykkere imho - den er ny nok til, at reservedele og service ikke er i det overdrevet høje prisleje, som f.eks. en 5513 ville være (og heller ikke i det overdrevet høje prisleje som Rolex vintage efterhånden er). Og selvom de nye Rolex låse er super veludførte små vidundere, så er den gamle klassiske Rolex "blik-lås" stadig en af de mest pålidelige og komfortable låse, der findes !!

Det var mine tanker ............... men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad I andre tænker om dette lille "søndags dilemma" !!  Icon_smil
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#2
Explorer er min favorit, mest fordi jeg, når jeg bevæger mig rundt i KBH, ser subs hele tiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#3
(14-02-2016, 11:30 AM)Black Seal Skrev: Explorer er min favorit, mest fordi jeg, når jeg bevæger mig rundt i KBH, ser subs hele tiden. 


Det er også lidt samme tanke, jeg har !
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar
#4
Jeg er slet ikke Rolex mand, men rent visuelt vinder Sub helt klart for mig.

Specielt uden dato og kyklop.

Men ja. 

Der er sikkert sindsygt mange mænd uden særlig ur interesse, der vælger Sub fordi det er en ultra klassiker indenfor luxusure.
Mvh Kim 
Svar
#5
Hvis jeg ikke kan svare begge (jeg er vild med begge) er jeg nød til at svare Sub. Jeg er ligeglad med at det er et ur mange har og et man derfor støder jævnligt på, for det er bare en grundsten i en samling (FOR MIG Icon_e_wink).

Når det så er sagt går du ikke galt i byen med nogen af dem.
Svar
#6
14060. Simpelthen fordi det er var det ur jeg var gladest for, mht. til brug. Det gik til alt, jeg brugte det til alt og det klarede alt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
If you ain't using it, you abusing it!
Svar
#7
114060 ;)
Svar
#8
Jeg har både en gammel sub og en ny Explorer. Begge er fede ure, men skulle jeg kun vælge en ville det nok blive subben.
Svar
#9
Du bor jo i Viborg. Der er der ikke "mange som går med en Sub" Jeg bor i nabobyen Herning og den sidste Sub (bortset fra min urmager-kammiens) her så jeg 2008 (no joke).

Men det er nu ikke det... Jeg tror, baseret på dine flittige poster her, at hvis det er en Explorer eller Sub er lidt hip som hap pga. at du vil skyde klokken videre om 2 - 3 uger anyhow.
Jeg er ikke ude at drille eller provokere men factum er at du har egnet dig et bestemt forbrugsmønster som ikke peger på noget længrevarigt ejerskab.

Så, der er to muligheder: Ta´ Exploreren. Den har du ikke ejet før. Hvis du så kan forenes med uret når det dingler på dit håndled er en anden historie, men for det mindste har du prøvet en ny Rolex-model.
Den anden mulighed er at tage den trygge og sikre som du allerede kender; Subben. Der, vil jeg tro, vil du kede dig om lidt og skyde uret videre.

Måske Exploreren ? For den nye oplevelses skyld ?

Jeg er jo monoman og autist ang. ure og min string af daglige beatere siden 1971 har været: 5512 - 5513 - 5513 - 14060 - 14060M (2 liner) - 14060M (3 liner) hvoraf de to sidste bliver brugt i det daglige. Så er der alle de andre R. modeller og de får en dag eller to hver anden uge eller beroende på situation.

Mazel Tov, Peter og jeg glæder mig at se billederne efter du har gjort dit valg !

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#10
(14-02-2016, 12:32 PM)TioMalo Skrev: Men det er nu ikke det... Jeg tror, baseret på dine flittige poster her, at hvis det er en Explorer eller Sub er lidt hip som hap pga. at du vil skyde klokken videre om 2 - 3 uger anyhow.
Jeg er ikke ude at drille eller provokere men factum er at du har egnet dig et bestemt forbrugsmønster som ikke peger på noget længrevarigt ejerskab.

Så, der er to muligheder: Ta´ Exploreren. Den har du ikke ejet før. Hvis du så kan forenes med uret når det dingler på dit håndled er en anden historie, men for det mindste har du prøvet en ny Rolex-model.
Den anden mulighed er at tage den trygge og sikre som du allerede kender; Subben. Der, vil jeg tro, vil du kede dig om lidt og skyde uret videre.

Måske Exploreren ? For den nye oplevelses skyld ? 


He he he .................... jeg tror, at det rent faktisk er en ret præcis analyse af, hvordan det oftest går for mig !!

Og du har ret - faktisk er det også Exploreren, som jeg har i sigtekornet og jeg glæder mig til at prøve at have den på armen og se hvilken følelse, det ur giver mig.

Uanset hvor ofte jeg skifter ure, så har jeg altid det håb, at jeg på et tidspunkt rammer dét ur, hvor alt ved det skriger til mig, at det er bare MIG !! Og jeg har en god fornemmelse af, at det sagtens kunne være tilfældet med Exploreren.

Men sådan en eftertænksom søndag, så sniger tanken om den klassiske Sub sig alligevel ind - men du har ret i, at det formentlig vil gå sådan, at jeg bliver træt af den .......... jeg har jo efterhånden været igennem næsten samtlige af Rolex sports-segment: Deepsea, Sub 5513, Explorer II 16750, Sea-Dweller "666", Sub 16800, Explorer II 16750-3186, GMT Master 1675, Red Sub 1680, Explorer II 216750 og Sea-Dweller 116600 !!  Icon_violin

Alle er de blevet flippet, enten fordi der kom noget andet og mere spændende forbi eller fordi jeg syntes, at det var for mange penge at have stående i et enkelt ur.

Så det kan sagtens ende med, at din analyse af min "ur-tilværelse" holder stik, John - men jeg håber stadig på at ende op med det ur, der bare "brænder sig fast" på mit håndled !!  Icon_smil

Rigtig god søndag til dig også (og til alle andre urtosser, naturligvis)  Icon_Up
/Peter


"The darkest places in Hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of moral crisis" - Dante Alighieri, "Divine Comedy"
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)