På adskillige opfordringer både her i forum og via PM,
#81
Ingen grund til at undskylde?
Efter min mening har Rolex ramt plet lige fra starten med deres 40mm, som selv den dag i dag er en perfekt størrelse. Og ja de har da pustet kassen op, men de har også forbedret værkerne(måske ikke med månefase eller lign), men til at gøre dem mere pålidelige. Så meget de selv nu anbefaler service med 5-10 års intervaller!! Det er der ikke mange andre der gør (hvis der overhovedet er andre). Desuden så har de da også formået at lave en af de bedste lænker på markedet, som IMO kun er overgået af AP og IWC.

Angående en model som viser de kan trylle lidt, så synes jeg deres skydweller viser de stadig kan lave in-house værker der imponere. En youtube viser snildt hvor lækkert, og innovativt det værk er! Icon_party
If you ain't using it, you abusing it!
[-]
  • keldw
Svar
#82
(25-01-2016, 06:26 PM)pbr Skrev:
(25-01-2016, 06:11 PM)guru1313 Skrev: Og det er med sådan noget som det her horologi, at jeg synes Rolex har tabt sutten. Har de nogensinde vist noget ala Extreme Lab2 og andre i sammme stil?
De vildeste fra dem, er vel Yacht-Master med en count down funktion? ..uuuha da da. 

Ikke at det overhovedet nærmer sig komplikationer fra JLC eller andre High End mærker, men har Rolex ikke forsøgt sig med lidt mere end blot, hvad du beskriver i SkyDweller ?


Rolex har før i tiden lavet et par komplicerede ure i den vilde ende af skalaen.  

Ref. 4113 tilbyder dobbelt kronograf. Dog er den alene lavet i 12 eksemplarer, om end man ifølge John Goldberger har kendskab til otte af dem. Christie's solgte i 2013 et eksemplar i fornuftig stand for over $1.000.000, jf. http://www.christies.com/lotfinder/watch...4b79581b5.  

Et andet eksempel er ''Jean Claude Killy'', som tilbyder kronograf og komplet kalender, jf. http://rolexpassionreport.com/7677/the-h...de-killy/. Det ville være fantastisk, hvis Rolex gad at relancere det ur eller en variant med tilsvarende komplikationer.

Desuden har Franck Mueller modificeret et Rolex Datejust til at tilbyde ''more than just the date'', jf. https://monochrome-watches.com/rolex-per...k-muller/.


(25-01-2016, 06:57 PM)willy Skrev:  
[...]
 
Not even Lange make better cases than Rolex. And the only high end brand that maybe can make calibers of compairable strength are Richard Mille.
                                    
[...]
 


A. Lange & Söhne får ifølge Kristian Haagen leveret kasser af eksterne producenter. Det fremgik af et opslag på hans Timegeek's side for et stykke tid siden. Manden ejer to ALS i den højere ende af skalaen. Hertil kommer, at han har besøgt deres fabrik flere gange.
 
Jeg nærer derfor ikke tvivl til hans udsagn herom.
Svar
#83
(25-01-2016, 07:05 PM)guru1313 Skrev:
(25-01-2016, 06:57 PM)willy Skrev: Rolex have made a few complication watches in their time.But Rolex are not in this type of watch market at all,and it is ridiculous to try to compair them with JLC-Patek-Lange etc etc.
                                 Rolex are the masters at what they do,and they are considered to be the best metal workers in all the watch industry.Not even Lange make better cases than Rolex.And the only high end brand that maybe can make calibers of compairable strength are Richard Mille.
                                     To Kurt,i should have known you like busy dials. Icon_lol Icon_lol Icon_lol Icon_lol If i owned that JLC i would be looking at it everyday with a magnifying glass,it must be fascinating to look at that caliber.

Jeg havde forventet et sådan svar: "Rolex et de bedste til at gøre det de gør, så hvorfor lave om på det... bla bla"
Enig, lige det hjørne af toolwatches findes der ikke mange, om nogen, der kan gøre det bedre.
Jeg mener bare, at come on, vis os nu lidt hvad I ellers kan. Det kræver ikke mange kreative tanker og kræfter, at producere de modeller der er, så der er vel rigelig tid til at lege lidt.
Not bla bla bla.Send a mail to Rolex with your ideas.This World is just getting filled up with complication watches,they are all trying to out do one another.But not many of them bring anything really new to watchmaking.Rolex actually improve their watches just like Porsche do with their cars.Have you any idea about what Rolex do or have done to improve their products?Rolex could easily wipe the floor with brands like PP-AP-Lange etc etc if that became part of their marketing future.
                                   When you can produce over one million watches a year with such fantastic quality in them.This is in my book a great watchmaking achievment.But i agree with you anyway,it would be interesting to see Rolex make a super complication watch.They could just head hunt the best from Lange or PP Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#84
Bortset fra at skrubbe gulvet med Lange og Patek, er jeg enig med ViliVonka  Icon_blink .
Jeg angriber ikke de her mega-komplikationsure og fred med dem som synes om dem. Men jeg vil påstå at disse klokker er kun reklameskilter, billboards, for de "normale" modeller som sælger og trækker futtoget økonomisk.  
Finder man dem så spændende, bare OK herfra - de er jo brave demonstrationer af ingeniørkunsten.
Rolex har ikke det blødende behov for at bygge dem og det for to grunde: 1) Deres primære målegruppe går mest efter de "kedelige gamle" modeller som signalerer alligevel for økonomisk velstand og/eller kvalitetsbevisthed og som man kan bruge i dagligdag. 2) Produktpolitik som digterer hos Rolex at modellerne som introduceres vil blive længe med i kataloget. Det man propper i de diverse mega-komplikationsure er altid en anelse trendpræged og det ville være tvivlsomt hvorvidt modellen ville pynte firmaets urimage om 20 eller 30 år.

Og så en stor undskyldning, Kurt B, for den OT drejning, vi har forårsaget, igen.
Sådan er det med debatten; den forgrener  Icon_blink  

Mvh. John
Mvh. John - nu under det sorte flag*.
(*Jolly Roger, ikke IS !  Icon_blink )
Svar
#85
Tak for to fantastiske velbeskrevne historier! Jeg er glad for det blev repostet, til os der var for langsomme! :) Det er er jo nærmest som selv at være fluen på væggen og overvære jeres korrespondance!

Lad endelig flere oplevelser og fortællinger se dagens lys - det er altid interessant og lærerigt at høre om passionerede samleres anekdoter!

Tak og god søndag! :)
Svar
#86
Tak for et lille indblik i en verden der nok er de fleste af os forundt.... Og det JLC kommer til at sidde på min arm en dag, eller i det mindste et magen til!


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Svar
#87
Jeg tjekkede for nylig ind på tråden, og blev mere end almindelig overrasket, da jeg så at den havde ramt 16655 hits, det er et gennemsnit på 30 om dagen i 554 dage, ganske imponerende.

Så jeg vil lige smide lidt blandet oveni, et par historier mere, billeder og info om et par ure der er røget i samlingen siden sidst, samt en "udfordring" som jeg har sagt ja til....hvem ved, måske denne tråd vil ende som "the story of my life", og erstatte den bog jeg måske aldrig får skrevet.

Den 30. maj 2008 fik jeg en spansk skrevet mail fra Chile, afsender var frk. Maria Ines Fuenzalida.

Hendes far Rodolfo Kaulen Kaulen, en ældre herre - havde en sort AOPA Navitimer (afbilledet herunder) som han gerne ville sælge.

İmage

Efter en del mail korrespondance med Maria blev vi enige om en pris, og begge parter var glade.

Hendes far havde på intet tidspunkt været en del af vores mail udveksling, men da han var den eneste tidligere ejer af det, var jeg meget interesseret i at høre historien bag det, og spurgte om det var muligt at jeg kunne ringe og snakke med ham, jeg gjorde det ikke som en betingelse af handlen, men gjorde det klart at det var af stor interesse for mig.

Hun arrangerede det, og jeg fik et telefon nummer til ham.

Han var som tidligere nævnt en ældre herre, og han snakkede kun spansk, hvilket jeg heldigvis også gør.

Det var en kort telefon samtale, jeg husker ikke hele indholdet, men det der står klarest for mig, var at han sagde (oversat til dansk), jeg kan ikke fortælle dig så meget for jeg er bundet af en tavsheds pligt, men jeg har arbejdet for Augusto Pinochet, og jeg har gjort ting med det ur på hånden, som jeg ikke er stolt af.

Min første tanke var.: Please wipe the blod stains off before you send it.

For de "ældre" af jer, står Pinochet og hans handlinger sikkert lysende klart, men for de yngre, så kan jeg fortælle - at han var diktator i Chile, og styrede hvad man vel nærmest kan kalde et chilenske rædselsregime op igennem  70'erne & 80'erne, antallet af mord han havde på sin samvittighed, kan vel sammenlignes med antallet af indbyggere i en mellemstor dansk provinsby.

Så lige en fra den smukke ende.

I april 2014 blev jeg kontaktet af en Hr. Aaron Bond fra Florida, USA, hans kone havde lige tabt en lang kamp mod kræft, og hun havde efterladt en ubrugt AOPA Navitimer fra 1968, til sin søn fra et tidligere ægteskab.

Nu kopierer jeg lige fra min artikel.:

I purchased this watch through the late Mrs. Rebecca Bond, it was hers to pass on to her son, he decided to sell it, and use the funds so his family could take a trip to South Florida, he wanted to take his mothers ashes to a place she dearly loved, and place them there on a small island in the Florida keys.

Prisen var aldrig en issue, og jeg betalte naturligvis bare hvad Aaron Bond ønskede for det, jeg var rørt over at have fået lov til at blive en del af noget der var så smukt, uret er afbilledet herunder.

İmage

İmage

Følgende 2 ure er blevet tilføjet min samling i år.

Ca.1964 NOS AOPA Navitimer Cosmonaute.

İmage

Når jeg skriver ca, så er det fordi jeg ikke har noget ønske om at poppe bagkassen af et NOS ur, og det er alt det samme for mig om det er 64' eller 65'.

Remmen det oprindeligt blev købt på, samt æske og booklet fulgte med.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Og så et af de allerstørste, det mest sjældne af dem alle, jeg har set max en håndfuld af dem i de 16 år jeg har samlet på dem, og dette er det eneste der har været i en stand der tilfredsstillende mig.

1963 sort AOPA

İmage

Det poppede op på eBay en sen aften i Juni, 16 timer før min datter & jeg skulle på en 7 ugers rejse til det sydlige Stillehav (inspireret af Beha brødrene - mod fjerne kyster).

Umiddelbart et rigtigt skidt tidspunkt for mig, da min adgang til Internettet ville være yderst begrænset i lang tid fremover, men jeg fik fat i sælger og overbeviste ham om at det eneste rigtige for ham at gøre, var at lukke auktionen, og sælge det til mig, hvilket han gjorde.

Sælger var en hr. Eric Ratley Fra Californien, en ældre men yderst livsbekræftende herre.

Når sådanne ure popper op på eBay, så får sælger altid meget hurtigt et hav af tilbud om at stoppe auktionerne, og sælge dem for et fraktion af hvad de er værd, det havde Eric Ratley også fået, så jeg spurgte ham om hvad det bedste bud han havde fået var, gangede det med 3 og gav ham mit tilbud, hvilket han afslog da han mente det var lige i overkanten, og barberede  $ 500,- af det :-)

Pengene blev overført og uret aftalt sendt til en god ven i NYC, som jeg skulle besøge på vej hjem fra Stillehavet, hvortil ovenstående NOS 1964 Cosmonaute Navitimer også var blevet sendt.

Så hvor trist afslutningen på et vanvittigt Stillehavs eventyr, end ville blive, så havde jeg da noget at se frem til når vi vendte hjem.

Viserne er desværre ikke de rigtige, de var blevet udskiftet af Breitling i forbindelse med et service, og taget i betragtning af hvor sjældent uret er, så ville det at finde et sæt originale visere, være som for en blind mand at finde en nål i en høstak, og stikke tråden igennem øjet ved første forsøg, og da jeg i øvrigt slet ikke er blind, så måtte jeg finde en anden løsning.

Jeg har kendskab til en "maskinist" i Massachusetts, som kan lave visere på bestilling, alt man skal gøre, er at sende ham et sæt maget til dem man skal bruge, og så fremstiller han et sæt præcist magen til, han er ikke billig, men i et tilfælde som dette er prisen nærmest ligegyldig.

Hvordan han gør det, er mig en gåde, men han må ha' nogle ret præcise instrumenter, og det må vel også inkludere en laser, måske der er nogen her der har en indsigt i det.

Udfordringen.:

Min gode ven Justin Koullapis som ejer Watchclub.com og er "technical editor" på The British Horological Journal, har spurgt mig om jeg vil flyve til London den 21. october, og holde tale på en konference British Horological Institute holder for deres medlemmer på en båd på Themsen.

I'm organising a vintage conference for BHI, entitled Land, Sea & Air - Watches and and Navigation, and I wondered if you'd like to be a speaker. Tell about your passion for collecting perfect pieces, how important un-restored watches are for you, meeting old pilots, and the good times you've enjoyed with watches. Once your name is on the programme of an event like this, it seals your position as an international authority in that subject. It will improve the value of your collection, and if you ever write The Book, you will be ahead of the game by presenting at events like this.

Jeg har sagt ja, og alt er arrangeret, men jeg har aldrig prøvet noget lignende før, så sommerfuglene i maven ta'r til dag for dag, men "fingers crossed", det går vel..........................

Louis Westphalen fra Hodinkee har også meldt sig på banen, med ønske om at lave en "reference points" med mig, spændende......!!!!

Og slutteligt, helt & aldeles off topic, hvis i skule ha' lyst til at se små videoer fra vores rejse rundt i Stillehavet, så kan min datters Travel Diary følges her 
https://m.youtube.com/channel/UCTl7VeIlAwWSIrhwlxedZ0w > videoer

Håber i har nydt ovenstående, og mon ikke jeg bygger videre hen ad vejen.....

                            
                                / Kurt B http://www.kurt-b.com
[-]
  • cfnissen, HG, JJG
Svar
#88
Altid spændende læsning og man skal lige knibe sig lidt i armen når man får lidt mere af Kurt med Breitlingerne Icon_not
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#89
Wow!!!!!!!!!!!!!!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar
#90
Hej Kurt,

Igen bliver du ved med at overgå dig selv. Dejlig at høre - og det er jo ikke bare urene, det er også historierne, der følger med.

Lyder vildt med foredraget v og hvis næste stop ikke er en historie i Hodinkee, så er der ingen rimelighed til.

Hvad synes du om de mye tiltag hos Breitling? Kommer de længere væk fra det oprinfelige mærke eller skal de tilbage til kernen?

Mange hilsener,

Claus

Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)