Vintage Quartz - service
#1
Faldt lige over denne tråd med service på et ældre Quartz-ur som jeg vil tro er fra 70'erne.

İmage


Der er stadig ganske mange mekaniske dele i et sådan værk som over tid skal have service. 
Jeg vil tro/gætter at der i dag er mere kunststof i et quartz-værk, men det er bare gætteri… 
Det viste værk syntes jeg har en ganske fin finish…

Service på Quartz-ur >>>>>

Måske de herre Lars og Per eller andre urmagere kan bidrage med info om Quartz-værker og service mm.
Venligst
Henry Lerche Rasmussen
Icon_violin

Vulcain Owners Group
https://www.facebook.com/groups/326314512747838/
Svar
#2
Meget interessant ur og flot efter service.

Det værste er når det elektriske går i stykker. Så kan det være lettere utaknemmelig at få uret i gang igen.
Svar
#3
(06-01-2016, 10:23 AM)maclerche Skrev: Faldt lige over denne tråd med service på et ældre Quartz-ur som jeg vil tro er fra 70'erne.

İmage


Der er stadig ganske mange mekaniske dele i et sådan værk som over tid skal have service. 
Jeg vil tro/gætter at der i dag er mere kunststof i et quartz-værk, men det er bare gætteri… 
Det viste værk syntes jeg har en ganske fin finish…

Service på Quartz-ur >>>>>

Måske de herre Lars og Per eller andre urmagere kan bidrage med info om Quartz-værker og service mm.

Jeg synes ikke det er specielt problematisk at servicere ældre quartz-ure. Ofte er det en forholdsvis simpel konstruktion og er man lidt hjemme i måleteknik er det rimeligt nemt at finde fejl i elektronikken, den mekaniske del er velkendt for enhver urmager. Tidligere reparerede man elektronikdelen, skiftede quartzkrystal, spoler og potmetre for regulering, nu skiftes der i moduler så den lille loddekolbe bruges ikke så meget mere.Den store udfordring i dag er at finde de reservedele der kan blive brug for men den voldsomme interesse for vintage ure gør, at der udbydes alt hvad hjertet begærer på internettet. Så kom bare an Henry Icon_e_biggrin1
Service frekvensen er ligesom andre ure, det er nemt at undersøge behovet ved batteriskift.
Mvh.
Per
P.N.
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)