Debate on what it takes to make a high end watch.
#11
Well done Mads.While i do not agree to everything you have writen here,you have shown just how complicated the world of high end watches really is.In my humble opinion one can conclude that high end falls into many different catagorys.And really the term high end can be divided into many divisions.And the same can be said of luxury or so called low end watches.The question about who makes the best,is really totally irrelevant.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#12
(06-11-2015, 11:21 PM)PHO Skrev: Willy godt indlæg som sædvanligt, det har jeg savnet de sidste par måneder. Godt at se du er tilbage, for ellers kan det godt blive lidt kedeligt her inde.
Det er altid spændende at læse om High end, men købe det drømmer jeg ikke om, jeg kigger mere derhen, hvor jeg tror jeg får mest for mine mønter. For to år siden var jeg inde på Klarlunds spændende udstilling på Børsen, her var High end for alle pengene, og hvad faldt jeg for, Tudor som nok var det billigste derinde.
Når jeg ser en AP Royal Off Shore som er High end, tænker jeg altid på en Speedmaster Reduced, da begge er lagkage konstruktioner, og i Omega's tilfælde bliver der nok kigget lidt nedad på grund af dette. Hvad tænker du, er det OK med lagkager?
Pt. Bliver mit behov dækket med Omega cal. 1861, 3303 og 8500 og det er såmænd rigelig High end for mig, så hvor skal jeg nu skal hen, hvad vil du foreslå?
Sidste spørgsmål, teknologien i dag gør vel low end bedre og bedre i forhold til High end, modsat priserne som fortsætter mod det uendelige.
Columm Wheel is considered to be a finer Construction compaired to a sandwich modul.This is a bit of a purist view,because sandwich construction can be just as reliable.I do not look down on it Icon_smil I admire the fact that you picked a Tudor.I would most probably do the same.I have owned a few old Tudors,and i love this brand.I think their designs are some of the best in the industry,and it is great to see them getting out of the shadow of big brother Rolex.I would never presume to tell you what to buy,because you seem to know your own mind Icon_lol Icon_lol Nice collection you have there.

(07-11-2015, 12:18 AM)tg Skrev: Pointen er vel at der er forskellige typer af high end; brand, finish, værk, historie, teknik, design icon, pris (andre?). Forskellige ur producenter scorer højere eller lavere på de forskellige parametre. Det ville være interessant at diskutere high end ure ud fra de forskellige typer high end, for så fremgår det også at vi har forskellige holdninger til hvilke typer af high end vi sætter pris på.

Eksempelvis synes jeg det er mere interessant at et værk kan holde til 15k gauss end om det er håndgraveret i alpelandet. Ellers betyder design icon, historie og brand også noget for mig.

Hvad gør et ur til et high end for jer?
+1  And you call yourself a watch novice? That was a perfect summary Icon_smil
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar
#13
Man kan selvfølgelig definere sine egne high-end kriterier, men man bør dog lige kende det gamle regelsæt fra 1886, The Geneva Hallmark, som stiller nogle helt objektive krav til uret, dets enkelte dele og deres forarbejdning. Det er formentlig noget af det nærmeste, vi kan komme til minimumskrav for high-end ure. Man skal selvfølgelig i den forbindelse se bort fra de geografiske krav i normen. PP forlod for nogle år siden samarbejdet omkring GH og lavede deres egne strammere krav.
Læs mere om Geneva Hallmark og de specifikke krav her:
http://www.poincondegeneve.ch/en
Interessant er kravene til de enkelte dele i uret. Her er et par eksempler:
http://www.poincondegeneve.ch/en/page/ba...nd-bridges
http://www.poincondegeneve.ch/en/page/sh...d-supplies
Svar
#14
Bravo Mads. Det er til at forstå, selv for folk, som mig, der ikke har nogen særlig indsigt i håndværksmæssig kvalitet ved forarbejdning af metal mv.

Jeg er langt henad vejen helt enig - især med at det er relativt ligegyldigt hvordan den extrem høje finish er opnået i forhold til resultatet. Om en given del har fået utrolig høj finish fordi det er designet så maskiner og automatisk polering kan give resultatet eller der har siddet en gammel mand på et bjerg i Japan eller Schweiz og poleret med vingefjeren fra en kongeørn er mig ligegyldigt. Men har man designet delene så kun håndarbejde kan bibringe høj finish, må man jo gøre dette. Jeg vil dog tro at man bliver bedre og bedre til at designe nye værker så finish kan blive også ultrahøj uden håndarbejde. Eller?

Der hvor jeg gerne ser håndarbejde, er når der tilføres "kunst". Fantastiske graveringer, som udtrykker personlighed og gør hver ur unikt. Visse af fx Svend Andersens meget personlige ure osv.

Jeg ved ikke om man kan kalde det ultra High End, hvis man tager et High End ur og tilføjer kunst, der gør uret unikt, men det ville tælle for mig.
Svar
#15
egentlig meget sjovt at det PP eksempel Mads viser ikke har "polerede kanter" på broerne -
Personligt synes jeg at tiden er løbet fra Genfer -seglet, de krav til overfladers beskaffenhed gav mest mening dengang maskinbearbejdning var
en lidt primitiv affære - og "Perlage" er bare et fancy ord for make-up - det er en effektiv måde at camouflere dreje og fræsehypper,
især hvis man ikke er alt for stolt af udseendet.
F.Langes hang til håndgravering af balancebroer? ( og 1880'er typografien i dato-ruden Icon_rul ) ehhh - synes der for meget klunkehjem og røvballegardiner over det - lad den tradition være en øvelse man skal mestre under uddannelsen - og så prøv at få et lidt mere moderne udtryk.
Grand Seiko for min smag - de tør stå ved deres arbejde - rent skårne overflader - ingen nussen og pudsen nødvendig
[-]
  • Stensbjerg
Svar
#16

Hvis man vil lidt dybere end et billede eller to omkring Grand Seiko 
Kan man på Timezone læse med på James Dowlings ture til Seiko land,Og hans syn på Grand Seiko,
jeg kan afsløre så meget at han ikke er helt enig med Mads. Icon_blink

Man er jo heldigvis fri til selv at vælge hvem man lytter til..

http://www.timezone.com/2014/11/07/james...ur-part-1/

http://www.timezone.com/2015/01/08/james...s-dowling/

Nu ved jeg ikke hvor højt folk vægter hans mening herinde,
Men han ved og har helt sikkert set mere end langt de fleste af os mon ikke vi kan blive enige om det,
uanset hvad modbeviser det ihvertfald med alt tydelighed at Synet på hvilke "tung" liga grand Seiko er
skulle være noget der er hjemme opfundet på et lille dansk forum.

Men måske det netop er tilfældet med den modsatte holdning...

Vis mig hvilke som helst andet mærke der lave samme vifte af ure alle i samme tårnhøje kvalitet til prisen
Svaret er enkelt det findes ikke.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#17
Jeg ser faktisk intet i de artikler du linker til Jacob, som modsiger der Mads siger. Kunne du trække et par eksempler frem? Måske har jeg skimmet for hurtigt.

Seiko gør det godt. Der er der mange der gør. Rolex, Omega, IWC for lige at trække nogen frem som laver top kvalitet til - når man taler luksusure - fornuftige priser.

Jacob, hvor i Seikos produktion mener du "High End" begrebet starter om man så må sige? Er de billigste GS High End og er Rolex så også eller.

I min optik flyder det lidt sammen og jeg er ikke istand til at opdele i medium og high end uden at blande subjektive værdier ind i billedet
Svar
#18
Jamen jeg tror også vi definere High end forskelligt hver især
Se bla. Der hvor han taler om de deres støv frie områder og generelle tilgang til tingene 
Som han ikke har set på sine mere end 50 fabrik besøg andre steder,
det er også High end for mig.

Dornbluth modtager kun blueprint,
Inden de selvstændigt selv går i gang med at producere delene til værket,
Med høj høj finish.

High end er mange ting.
Yoshikazu Akahane. 28/+50.
Svar
#19
Jacob du er inde på processen, som jo netop var pillet ud af "evalueringen" og helt ærligt, hvis det ikke er at se på slutproduktet er jeg, som sagt lidt ligeglad med om polering er foretaget med en fjer fra en kongeørn eller en polerklud.

Jeg troede du mente at der var uenighed om at GS er på linje med fx Roles som Mads beskriver.

Hvis man skal have process, historie, image, brand value og andre mere følessesbetonede værdier med bliver det et helt andet billede, tror jeg. Der kommer ingen vist på linje med Rolex til prisen. Intet andet ur signalerer mere luksusur for 50 K end et Rolex, målt efter almindelig anderkendte måder - spørger en bred forbrugergruppe.
Svar
#20
(07-11-2015, 04:15 PM)baun Skrev: Jeg ser faktisk intet i de artikler du linker til Jacob, som modsiger der Mads siger. Kunne du trække et par eksempler frem? Måske har jeg skimmet for hurtigt.

Seiko gør det godt. Der er der mange der gør. Rolex, Omega, IWC for lige at trække nogen frem som laver top kvalitet til - når man taler luksusure - fornuftige priser.

Jacob, hvor i Seikos produktion mener du "High End" begrebet starter om man så må sige? Er de billigste GS High End og er Rolex så også eller.

I min optik flyder det lidt sammen og jeg er ikke istand til at opdele i medium og high end uden at blande subjektive værdier ind i billedet
I do not think many international watch experts would put any Patek or Lange in the same bracket as a Seiko credor os Philippe Dufour regarding finish.We are talking about two different types of watches here Per.The ultimate in finish is what these type of watches try to achieve.Patek and Lange are good for factory mass produced watches.But to try to compare them with a Dufour or Credor is just crazy in my opinion.And by the way i think Mads was talking about Grand Seiko.

(07-11-2015, 04:37 PM)baun Skrev: Jacob du er inde på processen, som jo netop var pillet ud af "evalueringen" og helt ærligt, hvis det ikke er at se på slutproduktet er jeg, som sagt lidt ligeglad med om polering er foretaget med en fjer fra en kongeørn eller en polerklud.

Jeg troede du mente at der var uenighed om at GS er på linje med fx Roles som Mad beskriver.

Hvis man skal have process, historie, image, brand value og andre mere følessesbetonede værdier med bliver det et helt andet billede, tror jeg. Der kommer ingen vist på linje med Rolex til prisen. Intet andet ur signalerer mere luksusur for 50 K end et Rolex, målt efter almindelig anderkendte måder - spørger en bred forbrugergruppe.
The finish on a Seiko GS is in a much much higher class than any Rolex.And you can take that to the bank Per.Most would say that that modern Omega Calibers have a better finishing degree compaired to Rolex.Calibers made by Rolex have never been famous for there finish.But they are famous for strength and reliability.
- Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk Icon_smil
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)