Ure med sorte skiver
#1
Har altid haft et issue med sortskivet ure.
Synes at de er lidt kedelige og jeg har egentligt problemer med at aflæse tiden.

Er det mig det er helt forkert på den eller er der andre der falder i det samme "Hul"

Misforstå mig ikke, når jeg ser billeder af ure med sorte skiver, så kan jeg blive helt vild med dem, men når de kommer på håndleddet, så er det desværre en no go:-(

Martin
Svar
#2
Sjovt, jeg har det fuldstændig modsat. Jeg elsker lyse skiver på billeder, men på min arm fungere det ikke for mig.
Svar
#3
Jeg er også blevet mere åben overfor de lyse skiver og vil klart søge den vej i fremtidige ure, men når det er sagt, så har jeg lige fået et par ure ind med mørke skiver og de er nu meget smukke. Hvis skive og viser falder helt sammen og det bliver ulæselig er det selvfølgelig et no go.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#4
Mit første "rigtige" ur var nedenstående:
İmage
Omega Seamaster Chronostop ST 145.007 kaliber 861.

Med læsbarhed af dette ur, har jeg ofte observeret, når nogen har spurgt mig hvad klokken er, at inden jeg har ført uret i læseposition....
- har de allerede "fjernaflæst" klokken.
Det støtter min egen oplevelse, at den gamle "unbreakable" er overordentlig let læsbar.
ellers plejer jeg at svare en spørger, at han slet ikke har råd til at få at vide, hvad klokken er - for det er et Omega ur Icon_blink

İmage
Det næste sortskivede ur i min samling, Speedmaster 125 ST 378.0801 kaliber 1041, synes jeg ikke er letlæselig, hvilket i højere grad skyldes virvaret af visere.
Der er ikke færre end 7 visere samt dato. Det ur sætter jeg højt, men ikke på grund af læsbarheden.

İmage
Marine Chronometer Ref. ST 198.074 kaliber 1511 2,4 MHz - er tilstræbt let læselig, på grund af status som marine kronometer
- og efterlignende disses skive. Se nedenstående:
İmage
Marinekronometer leveret til den franske flåde. Kaliber 1525 4,19 MHz.

İmage
Speedmaster Alaska Project Ref 311.32.42.30.04.001, kaliber 1861 har til gengæld den hvideste skive af alle hvide skiver.
Faktisk skyldes skivens hvide farve Titaniumhvidt, der er det klassiske farvepigment, når noget "skal være hvidere end hvidt".
... Uret (synes jeg) ikke er særligt letaflæseligt, selvom der er maksimal kontrast mellem visere og skive. Det "drukner" nærmest i hvidt.
Også dette ur holder jeg af, på grund af andre kvaliteter end læsbarheden.

Det fornemste hvid-skivede ur jeg har ejet er:
İmage
Speedmaster Broad Arrow Enamel LE (99 stk.) ref. 365.42.031, kaliber 3320
Det er det mest katastrofale ur jeg nogensinde har købt. - Det var så fornemt, at jeg ikke turde anvende det.
Et ur jeg ikke tør give håndledstid, måtte jeg bare erkende ikke er et ur for mig.

Til sidst blev det til, at jeg ved få lejligheder tog det ud af kassen, og beundrede den håndmalede emaljeskive, og beundrede den gudesmukke kaliber 3320.
Når jeg så havde fået nok af at beundre de blånede skruer, platinrotoren, de håndpolerede værkbroer, 18K guldmedaljen på rotoren osv. osv.
... så pakkede jeg forsigtigt uret ned, og beundrede det i det følgende kvartal.
Oven i købet havde jeg måttet lade mit skønneste ur "gå" for at få råd til "guld-fejlindkøbet".

Mit skønneste ur (IMHO) var:
İmage
Speedmaster Broad Arrow Ref. ST178.0022 kaliber 3303 - Åh i guder, hvor var det torskedumt, at jeg skilte mig af med så skønt et ur.
Jeg er slet ikke færdig med at sparke mig selv bagi for fadæsen; og dukker der et op på radaren til en attraktiv pris,
vil min betænkningstid, før køb, være mindre end 2 Elm.

Er man ikke vant til de sjældent anvendte tidsenheder, kan jeg fortælle, at en Elm er navngivet efter en advokat.
Enheden udtrykker menneskets absolut kortest mulige reaktionstid.
1 Elm er defineret som tidsrummet der går fra, at Bjørn Elmkvist toner frem på TV'et og til hånden har ramt fjernbetjeningen og har zappet bort fra kanalen.
Har du at gøre med en travl ekspedient i en forretning, og han siger: "Jeg er der om 2 Elm", så kan du ikke nå at blinke med øjnene før har er klar.

Hvad hvid/sort-skivet angår, synes jeg ikke man kan sige, at den ene farve er mere læsbar end den anden.
Dispositionen og layoutet, samt indeks på skiven er nok så væsentligt (IMHO).
At man af ur-interesse udmærket kan eje begge skivefarver, er jo en helt anden sag.
Med venlig hilsen - Geodoc
İmage
Svar
#5
Tja, jeg har ingen problemer med sorte skiver, hverken på de lidt mere 'sporty' ure...

İmage

...eller på dem, der er lidt mere dress...

İmage

...eller på de lidt mere elektroniske...

İmage

Engang imellem laves den samme model med hhv. lys og mørk skive. Der har jeg nok en præference for den mørke. Det gælder f.eks. PP Nautilus og det gælder denne basale JLC Master Control

İmage

Og så er der bare tidspunkter, hvor hverken lys eller mørk skive virker...;-)

İmage

Claus

PS. Geodoc - din tidsenhed Elm er helt suveræn. Kender den godt. Der skal meget fintfølende tidsmålere på for overhovedet at registrere den - så hurtigt går kanalskiftet også hos mig. Her i NY har de et andet tidsbegreb, der hedder 'A New York Minute'. Det er efter sigende tidsrummet mellem at trafiklyset skifter til grønt og den første bil dytter for at få de andre til at køre. Skal også måles med fintfølende udstyr ;-)


---
Claus bor p.t. på Manhattan i New York. Han har været ur-interesseret i efterhånden mange år - det hele startede med at han fik lov til at låne sin fars Jaeger-LeCoultre ur som dreng - og siden er det gået ned ad bakke. Kan følges på Instagram under navnet @cfnissen.

Svar
#6
Jeg har ikke problemer med sorte skiver. Derimod har jeg problemer med guldskiven på min Ingenieur. Her er et par sorte skiver og den under nogle lysforhold vanskeligt aflæselige Ingenieur:
JK
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
İmage
Svar
#7
Geodoc > Speedmaster Broad Arrow Ref. ST178.0022 kaliber 3303 - Dette ur var virkelig et drømme ur og da jeg så det første gang for år tilbage, var jeg solgt, men dengang var mit budget på ure max. 5000,- så det blev ved ønsket og har stadig til gode en dag at få sådan et i kassen.

Husker skiven som elfenben-farvet.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar
#8
Sorte skiver er på ingen måde et problem for mig, ej heller hvide.  Men mine ure er jo altså hovedsageligt Rolex sports-modeller, hvor der uanset farven er gjort meget for at skabe god kontrast med f.eks. tydelige timemarkeringer.  Men som "jk" skrev, så kan en guld/brun skive, som jeg har på min 16718, godt være lidt sværere at aflæse, end de andre.

Diskussionen er meget sjov alligevel, for min hustru synes, at mit ene ur med helt hvid skive  virker for blegt til mig, og jeg er da også en typisk, blegfesen nordbo.  Og netop det forhold var medvirkende til, hvordan jeg valgte det næste ur, der er på vej til mig.  Først i næste uge skulle jeg kunne vise et par billeder af endnu et Rolex (åh nej, nu ikke igen Icon_sleep), der ligesom mine nuværende er ret klassisk, men alligevel lige med lidt kant.  

Klik på http://urdebatten.dk/showthread.php?tid=59765 for rent faksisk at se mine Rolex'er.

/Bjørn.

PS: Geodoc, hvordan i alverden kunne du dog skille dig af med den fantastisk smukke speedmaster i guld?
Svar
#9
Generelt syntes jeg sorte skiver kan være flotte, men hvis det tager overhånd ser jeg mig nu helst fri, eks. Det nye dsotm black black (hva faen er det os for et navn?)
İmage
Svar
#10
Her er i hvertfald nok beviser på at ure med sort skive ikke er et problem og så kan man vel også fastslå at enkelte design, om hvide eller sorte kan være helt skudt ved siden af.

Når jeg tænker på de sorte ure, så er det ofte i sammenhæng med militær brug og husker da også mærket U-BOAT der laver farvet / tonet glas der gør det utrolig svært at aflæse tiden, men det er noget som vi sjældent ser.
Med venlig hilsen Michael

Elsker når ure kommer med en historie
Svar




Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)