28-02-2016, 04:54 PM
Du er en klog mand Willy
P.N.
P.N.
3714 Service
|
28-02-2016, 04:54 PM
Du er en klog mand Willy
P.N.
28-02-2016, 07:00 PM
Underbyggede argumenter for to olieskift om året efterspørges.
/ Kristen
28-02-2016, 07:05 PM
Var det ikke bilen der blev skiftet olie 2 gange årligt ? Det er jo et spørgsmål om kilometer.
P.N.
28-02-2016, 07:11 PM
Jo, jo, det var bilen, men jeg ville gerne høre argumenterne; også fordi det kunne være afhængigt af mærke.
Hvis det fx var en Aston Martin DB5 eller Lotus Esprit. / Kristen
28-02-2016, 07:26 PM
Med hensyn til ure har det ikke en dyt at gøre med hvilket mærke vi taler om. Jeg kender godt synspunktet om oliens kvalitet. Min erfaring fortæller mig at det mere er et spørgsmål om tid og hvad uret er blevet udsat for, kulde/varme påvirkninger, utætheder ved krone, glas, eller pakninger. Derfor er besøget hos "DIN" urmager at anbefale.
P.N.
28-02-2016, 09:56 PM
(28-02-2016, 01:51 AM)P.N. Skrev: En fagmand kan hurtigt afgøre hvornår det er en god ide at foretage service. Det synes jeg lyder helt fornuftigt. Et velopbygget tillidsfuldt forhold må være ideelt. Når du som fagmand møder et ur og du skal tage stilling, hvad kigger du så på? Jeg har (ingenlunde som fagmand!) tænkt på følgende parametre: 1. Hvor lang tid er der gået siden sidst? Ret oplagt objektivt kriterie. 2. Hvordan går uret? Igen ret ligetil. 3. Gangeeserven som Lars også er inde på. 4. Så kommer det lidt vanskeligere, en tur i timegrapheren - beat error - amplitude - andet?? 5. En tur under en loupe Kan du fx se om olien er væk/udtørret? Kan pakninger med øjet vurderes? Nå, det er faktisk meget mere interessant hvad du siger! Hvad lægger du til grund for din faglige afgørelse? Mvh Jens Sent from my iPhone using Tapatalk
28-02-2016, 09:57 PM
Gode spørgsmål som mange af os kan lære noget af. Del meget gerne lidt guldkorn P.N.
Mvh. KimT Tjek min Instagram ved at klikke her
28-02-2016, 10:29 PM
(28-02-2016, 07:11 PM)khbk Skrev: Jo, jo, det var bilen, men jeg ville gerne høre argumenterne; også fordi det kunne være afhængigt af mærke.It depends on your driving pattern,and the type of car.There are no fast rules,most of it is just a little knowledge of engines,and common sense.I drive a lot of short trips in my car,and the oil is never heated to the optimal temperature.Therefore i change the filter and oil two times a year.If you drive longer trips,then you might just change once a year.Oil change is always dependent on the use you give the engine.Factory recomendations are just basic guidelines. - Jeg er engelsk - bor i Danmark, forstår dansk - men foretrækker at skrive på engelsk
28-02-2016, 10:29 PM
Her er en liste over ca. 25 typer olier.
http://www.ofrei.com/page246.html Levetid på flaske er 2 til 6 år for langt de fleste. Har hørt at nogle urmagere bruger åbent olie i max 2 år efter åbning. Resten smides ud. Jeg har set 2 Omega NOS ure som var 20 år gammle, blive gået med i 3 måneder og nye dele skulle skiftes på værket, som var delvis slidt af dårlig olie. Giver du et ur helt nyt olie og ligger det i et skab i 10 år, så er uret klar til at få nyt olie igen. Olie bliver også dårlig af ælde og 10 år er nok. Noget andet er også at nogle gange skal et ur bare have service efter 5 år og viser tydelige tegn på det. Det er nemlig ikke altid at fabrikken fårmår at smøre et værk lige godt. Nogle gange får værket for lidt olie nogle steder eller eventuelt for meget.
21-03-2016, 12:52 PM
Forskellen på god og dårlig olier hvis vi snakker bil motorer,
Kan koges ned til 2 ting hvis vi går ud fra den opfylder de generelle krav. (Jeg trækker altid lidt paraeller derfra til olien i urene) 1. Dens evne/hurtighed til at nå kristiske smøre steder ved alle temperature, (Typiske steder med små tolerancer som er placeret længst væk fra hvor olien er opbevaret) 2. En olie i en god kvalitet vil i en blød (nedadgående) kurve bliver dårligere og dårligere Som den slides en olie i dårlig kvalitet kan sagtens generelt følge den samme kurve som den Gode olie et stykke af vejen, men så falder den brat hvilke kan medføre motor havari. Så evnen til at til at smøre hurtig alle steder uanset temp, Samt evnen til at opretholder ensartet egenskaber hele brugs perioden, Er der hvor kvaliteten af ens olie viser sig. Til biler siger jeg altid olie/filter for hver 15-20 tusinde km eller 1 gang om året, Alt olie (også fuld syntetisk) er lavet på en base som moder jord har skabt og Det kan derfor blive for gammelt. Ure ved jeg ikke det sammen om, så der køre jeg udfra hvad fagfolk som jeg stoler på råder til. Yoshikazu Akahane. 28/+50.
|
« Næst ældste | Næst nyeste »
|